Nu är det så att vi varit och tittat på en liten gård men lite skog och lite mark.
Boningshuset är sen 1900 talets början. Det finns inget avlopp och inget vatten indraget i huset.
Borrad brunn finns dock i närheten.
Huset är på 80m2 i botten planet och har 2 våningar. Samt källare under typ halva huset.
Huset har stått obebott i flera år men de har bytt panel och tilläggsisolerat. samt bytt till nytt tegeltak.
vad ska man räkna med för kostnader för att anlägga avlopp ( är inne på nått mini reningsverk) samt vatten och uppvärmning.
Det finns ett antal kakelugnar men de måste sättas om och murstocken måste tätas.
Jag är händig och har genomfört en renovering av ett mindre torp för några år sen så tänker ju göra mkt själv. Men man hinner ju inte göra allt.
Tanken är att vi ska bo på bottenvåningen och ta övervåningen om några år.Eller när man är klar med det andra.
Nån som har några bra råd och tipps.
Huset innuti är jättemysigt så vi ska försöka bevara så mkt av det gamla som bara går.

Mvh Calle
 
Hej Calle!
Jag har lite erfarenhet av avlopp och skorstensrenovering. Hoppas upplysningarna nedan är till lite nytta :).
De siffror jag räknar upp nedan är från 2012.
Först kostar tillståndet för att anlägga avlopp. Jag bor i Uppsala kommun och ansökte om att få anlägga trekammarbrunn med infiltration. Tillståndet kostade 7500 kr ca. Sedan fick jag själva avloppsanläggningen (brunn, rör, duk, sand till förstärkt infiltration och singel/grus) väldigt billigt- ca 20 tkr. Detta för att en kompis kunde ordna så att jag fick det till inköpspris. Arbetskostnad kan jag inte svara på eftersom det inte är utfört ännu.
Jag vet inte om tillståndet för att anlägga minireningsverk är billigare (kanske har kommunen tänkt till och rabatterat tillståndet för den mer miljövänliga avloppsreningen).

Jag renoverade två skorstenskanaler med rör och det kostade ca 23 tkr. Då utnyttjade jag inte rotavdraget. Det är rören som kostade mest- ca 1200 pr meter som ska sättas ner om jag inte minns helt fel. Nackdelen med rör är att den isolering, vermeculit (stavning?) som sätts runt röret förhindrar murstocken från att bli varm. Jag kommer inte använda den metoden igen eftersom jag vill ha en varm murstock. Hela huset mår bättre av det. De fördelar jag tänker på är att det är relativt lätt att få tag på hantverkare som kan göra detta, att rören har lång livslängd och att det går ganska fort. Hantverkarna jobbade hos mig i två dagar. (sedan måste sotaren inspektera och förhoppningsvis också godkänna installationen innan man får elda, tror det kostade ca 2500 kr. Här är det olika priser i olika kommuner).
Det finns folk som glidgjuter sina skorstenar själva? Det kanske funkar hos er om inte kanalerna är alltför vindlande.
En bekant satte om sin kakelugn under 2012. Det kostade ca 20 tkr och utfördes av Mariebergs kakelugnsmakeri som ligger strax utanför Uppsala. Dock blev det inte tätt på första försöket utan de fick komma tillbaka och göra om vissa moment.

Mitt hus är byggt 1890 (timmerhus, innanfönster, ej tilläggsisolerat, gammal ytterpanel som inte stoppar vind i större utsträckning, tätade golv och relativt täta innerväggar med ny beklädnad, gammalt tegeltak) och hade stått tomt i femtio år när jag flyttade in i somras. Under vintern har jag bara bott i två rum, kammaren och köket som är på 12 kvm vardera. Det var min första vinter i huset. Köket har en vedspis och kammaren en gammal täljstenskamin. Ända fram till mitten av januari hade jag bara två tunna oljeradiatorer som stödvärme på nätterna, och min värmekostnad var mycket blygsam, ca 450 kr pr månad. MEN det innebar att huset alltid var runt tio grader varmt när jag kom hem (oavsett utomhustemperatur, lustigt) och att jag var tvungen att elda varje kväll. Att träffa vänner efter jobbet och komma hem kl. 21 var inte att tänka på en vardagskväll, då fick jag vara uppe till kl. 1 och elda för att få "sovvarmt". I mitt hus stiger värmen med ca 2 grader i timmen när jag eldar i bägge kaminerna. På morgonen hade jag ca 13-15 grader varmt. Det var slitsamt. Är ni två blir eldandet lite enklare eftersom ni kan dela på den sysslan och blir inte lika bundna. Har ni dessutom kakelugnar så förändras eldningsrutinerna en del. Mina eldstäder ska ju matas med ved kontinuerligt.
De gamla fönstren drog rejält. Ytterbågarna har nästan inget kitt kvar och blåser det ute, så blåser det inne. Jag tätade innerbågarna med lindrev (ser väldigt luffigt ut) och hängde upp tunga täcken framför fönstren. Det hjälpte mycket.
I mitten av januari fick jag ett konvektorelement med termostat av min pappa, en enkel historia för 200 kr. Jag sätter på det runt kl. 19 på kvällen och så står det på i 12 timmar. Det är på 2000 w. Nu har jag plötsligt 20-21 grader varmt i köket på morgonen och ännu varmare i sovrummet! Uppvärmningskostnaden har stigit till ca 800 kr pr månad för kök och kammare. Då eldar jag i vedspisen fortfarande, men nästan aldrig i kaminen.

Efter den här vintern så har jag bestämt mig för en luftvärmepump och för en EcoFan. Jag ska även kitta om ytterbågarna, hänga upp tunga draperier framför ytterdörren och sy fina, tjocka gardiner till fönstren som ska användas under de kalla årstiderna. Jag är inte säker på att luftvärmepumpen kommer sänka mina elkostnader så mycket, men jag slipper den konstanta eldningshetsen och kommer få en jämnare inomhustemperatur.

Känner ni att ni fallit för stället och kan se det som ett långtidsprojekt? Står ni ut med att ha det rörigt omkring er ett tag? Då tror jag att ni klarar det. Du är händig och är ni två så kan ni hjälpas åt.
Apropå att ta sig vatten över huvudet så har jag köpt en gård med två bostadshus och sex ekonomibyggnader själv. Alla hus ska renoveras på ett eller annat sätt. Att ta sig vatten över huvudet är för mig mer än känsla än något annat. Jag tar ett projekt i taget, gör klart och påbörjar nästa. Jag tillåter mig att vara skitstolt över att ha skrapat ett innertak, att få vara glad över varje litet delmål som uppfylls. Det finns stunder när jag undrar f*n jag ska ro iland allt. Då tänker jag på min farmors visdomsord- En sak i taget. Kommer tid, kommer råd.
 
  • Gilla
Neutral och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar :)
Till saken skall sägas att vi ju väntar vårt första barn nu också Med allt vad det innebär. Så endel tid kommer väl att gå åt till detta :) beräknad nedkomst runt midsommar.
Så vi är ju 2 som kan dona med huset underlättar ju endel men som sagt.

Jo vi ser potentialen i huset och det ligger bra till. Tjejjen kommer från Eskilstuna och huset ligger inte långt därifrån.
På gården finns det 3 uthus. 1 är väl ok. 1 är det väl några pannor som måste bytas och lite så. Den stora logen är ju tyvärr ett rivningsobjekt. Tror jag ialla fall vi har ju bara kikat på det 1gg så inte helt säker,
Dock så är priset för gården väl tilltagen så vi vill inte ge det de begär. Frågan är ju hur lågt de kan tänkas gå samt hur mkt våra renoveringsplaner kan tänkas koste. Vi har ju tyvärr inte obegränsat med pengar.
 
Redigerat:
Tänk inte tanken på ett liknade projekt om ni snart ska ha barn.....
 
Enk Projektet skrev:
Tänk inte tanken på ett liknade projekt om ni snart ska ha barn.....
.... iallafall inte om ni inte har obegränsade tillgångar av pengar och hantverkare så det är klart när barnet kommer. Räkna med minst dubbla tidsåtgången utifrån en realistisk bedömning om ni ska göra detta själv.

Av egen erfarenhet har jag lärt mig.

Med dessa ord vill jag dock inte avskräcka er, men ni måste tänka på att det kommer bli mycket slit och ännu mindre sömn.

Finns det på hemnet?
 
Hej Calle!
Å, ska ni ha barn till midsommar så ändras ju spelplanen en hel del. Badrum och fungerande kök och värme är ett måste om man har ett spädbarn. Jag tror att det kan bli väldigt slitsamt att påbörja ett stort renoveringsprojekt samtidigt som man blir förälder.
Men lyckas ni pruta ner stället, är coola och planerar väl, ser till att saker blir gjorda, har tur med att hitta bra hantverkare som gör det som de lovar inom utsatt tid, om bäbis som sover hyfsat och om ni är duktiga på att samarbeta så går det säkert vägen. Men jag skulle ha tvekat. Och jag har ändå bott med utedass, utan vatten etc. i nio månader.
 
Fint hus! Rätt högt pris för vad man får för skog osv tycker jag.

Helt förståeligt att man vill ha en sån kåk.

Tajmingen kunde dock vara bättre, men är man införstådd med alla vedermödor och har en realistisk bild av vad det kommer innebära att göra ett jobb av denna storlek samtidigt som man blir förälder så ska man slå till.

Jag hade dock gärna avvaktat så man vet att allt gått bra med barnet, mamman och pappan innan man bestämmer sig för att ta på sig ett sånt projekt.

Jag har svårt att tänka mig en tråkigare och mer stressande vardagssituation än att ha ett kolikbarn och bo i en byggarbetsplats utan några faciliteter, samtidigt som vintern rycker närmare.

Kan ni bo någon annanstans under renoveringen så är det en stor fördel.
 
Håller med dig. Vilket fint ställe :)!
Men dyrt! Jag köpte mitt för 300 tkr, ligger 3 mil utanför Uppsala som räknas som en dyr region. Men då bara 2,1 ha mark. Men tack vare det låga priset så vågade jag satsa, annars hade jag absolut inte sett någon som helst möjlighet att slutföra projektet med min normalsmala plånbok. Mina hus är dock i sämre skick än "era".

Huset är fantastiskt, och på bilderna ser det ju det nya taket superfint ut. Fönstren ser ut att behöva lite kärlek.

Men, det är bara ni som kan bestämma det här :)! Fantastiskt vackert hus som ni verkar älska. Litar ni på att er relation tål vaknätter i kombination med stor renovering och ev. ansträngd ekonomi så är det bara att köra. Fint att det är nära till Mälaren, men komplett tystnad kanske inte råder konstant med motorväg och tågräls så pass nära.
Stort lycka till :)!
 
Jo visst är det högt pris. Allderles för högt enligt mig.
Jo vi kan ju bo på annat ställe under tiden.
och jo visst är det osäkert man vet ju inte hur nått går med baby födseln osv men vad ska man göra. Kan ju iof satsa allt på ett kort å hoppas att gården inte blir såld. Och kanske få den till nästa vår För antar att priserna går ner under de kommande åren. De har ju redan stagnerat för hästgårdar. Ialla fall här i trakten.

Ja fönstren är inte åtgärdade alls. Desvärre har de inte flyttat ut dessa heller efter tilläggs isoleringen men men
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.