Som rubriken säger så tänkte jag fälla in LED (decklilght) i mitt nya trädäck.
Däcket har samma bredd som huset ut mot trädgård, 10 meter.
Och går ut drygt 3 meter från väggen.

Jag vill ha belysningen mer som en effekt och inte direkt för upplysandets skull.
Det får inte se snålt ut (för få lampor) men inte heller lysa som ett tivoli.

Hur har ni andra gjort?
Placering?
Har ni bilder?
Färg på LED finns i vit, varmvit och blå. Vad är snyggast?
Storlek?
Dela med er av era erfarenheter!
 
Jag använde på föregående uteplats (Plattor på mark) men även på den nya altanen DesignLight 3810. Finns med en, två eller tre öppningar för ljus och jag tycker helt klart att dom ger ett behagligt ljus på däcket utan att lysa upp hela kvällshimlen.

Hittade dem billigast hos LED Teknik i Borås. Köpte komplett med kablage och trafo (Bilderna verkar visa utan kontakt men detta stämmer inte mot vad jag fick levererat i vart fall, kontakterat och klart). Känns ganska bra att veta att belysa hela altanen + trappa bara drar ca 5w! Funkat problemfritt nu i 1 år och lyst ganska fint även under snön.

Snygga anser jag dessutom. Cosa 30 som nämns ovan har jag satt för att belysa trappstegen i trappen upp till altanen. Även dom fungerar problemfritt men det var lite mer pill att installera dessa då alla kablar var lika långa.
Designlight mot Cosa 30 så kan jag säga att Designlight ger ett mer gediget intryck (Klart dom kostar ju mer) kraftigare kablar, bättre kontakter, valbara kabellängder osv.
Lägger till att jag har dem mellan stolparna monterade i frisen och således 8 stycken på en 3,5x5,5m altan. Varmvita, 0,4W Stycket.
Tyvärr inga kvällsbilder till hands.

globus-mark-och-vaggbelysning-12-volt-ip67.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Cosa 30 här med.
Helnöjd. För att testa dom lite så har dom fått lysa dygnet runt sen i början av oktober och lyser fortfarande.. Ger en mysig känsla när det ligger några cm snö över och det lyser på kvällen/natten.

cosa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


cosa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag köpte LED spotlights hos Clas Ohlson (de har erbjudande just nu på 299 SEK för paket med 4 styck). Dock har en del folk haft problem med att skymningssensoren går sönder snabbt. Själv tog jag bort skymningssensoren och kopplade det istället till min Tellstick net och har gjort ett scenarie där ljuset tänds och släcks med sol upp- och nerstigning.

Annars funkar de klockrent.
 
Så här ser Cosa 30 ut infällda i altanen hos oss:
DSC_7984.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är en bild i skymning, tyvärr hittade jag ingen kvällsbild för stunden:
DSC_0564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.