Nu när all snö och is börjat att smälta på mitt altantak så har jag upptäckt att det rinner tillbaka under plasten istället för att droppa ner i hängrännan. Hur åtgärdar man detta på enklast möjliga sätt?
 
Du får nog förklara hur konstruktionen ser ut, fristående altantak? eller ihop med annan byggnad? Rinner det in i skarvar eller annan stans? Bilder är bra, fota och lägg upp så kommer du nog få en del bra teorier.
 
Altanen är infäst i bakkant med huset och där är det inget problem. Vatten rinner från den del som är infäst i huset och ut mot takets slut. Istället för att där droppa ner i hängrännan så följer det takets underkant några cetimeter tillbaka för att sedan droppa ner på altanen.
 
aha, kapillärkraften som spökar, vad är det för plast? lutning och vad är det för avstånd mellan tak och ränna?
 
Ja precis. Vanligt plasttak från Byggmax. Lutning osäker men garanterat för liten eftersom detta inträffar.
 
dra en sträng av silicon eller latex undertill på slutet av dom så kanske det slutar rinna tillbaka..
 
Har själv nog likadant byggmaxtak på en "bod" med väldigt liten takvinkel.
Jag klämde in ett fönsterbleck där taket slutar och sedan dess så rinner det så fint ner i hängrännan.
 
...
 
Redigerat:
MagicFingers skrev:
dra en sträng av silicon eller latex undertill på slutet av dom så kanske det slutar rinna tillbaka..
... eller sätt en liten centimeterbred droppnäsa i varje dalgångs underkant så att säga. Räcker troligen med några enstaka millimetrar för att vattnet inte ska rinna under taket. Troligtvis skulle det till och med funka att sätta dit någon lite självhäftande gummikudde undertill, exempelvis såna där små dämpningskuddar som man sätter på köksskåpen för att det inte skall smälla när man stänger skåpsdörrarna. Nåt åt det hållet. Vattnet kommer då leta sig ner i underkant av gummikudden och det kommer inte rinna upp igen.
 
Tackar för alla tips, ska vänta tills det blir lite fler plusgrader innan jag testar något av alla dessa tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.