Tänkte att jag skulle dela med mig med lite av vår kommande tillbyggnad

Bakgrundsfakta:
Huset byggt på 30-talet, ursprungligt 74 kvm 1,5 plans hus med källare.
Bilder kommer.
Vi köpte det i maj 2012 då var huset 140 kvm, och i vårt tycke med bibehållen charm och känsla.

Planer:
Eftersom vi inte har någon toalett på entreplan och en väldigt liten hall så är tanken att bygga ut hallen med en toalett, städskrubb och en större hall, samt en stor balkong från ovanvåningen.

Så här har vi tänkt att utsidan skall se ut efter utbyggnaden är klar.
tillbyggnad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra veckan var vi och lämnade in bygglovet och alla andra dokument som skall in:
Ritningar, teknisk beskrivning, fuktprojektering, kontrollplan och KA-anmälan
Fick ett väldigt trevligt mottagande av byggkontoret här i falun, och de verkade vara nöjda med ansökan och utformningen. Så vill det sig väl så skulle vi ev kunna hoppa över tekniska samrådet.
Har som mål att ansökan skulle vara så bra att det inte behövdes några kompletteringar och funderingar. Jag hoppas vi lyckas.

Så här kommer planlösningen att se ut:
entre.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidsplanen är att börja runt den 1a juni, men man kan ju aldrig veta när man får sätta spaden i marken.

Tanken med denna tråd är att dela med mig av kommande erfarenheter och misstag så kanske ni slipper göra dem ;-) Men framförallt dela med mig av bilder och tankar.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi börjar väl med det som allt ska stå på:
Grunden (Den här delen kommer vi att anlita en entreprenör som för)
Har fått två förslag av två olika företag:

L-stöd upp till nuvarande golvnivå och sedan gjuta en platta med golvvärme, ca 140cm hög.
eller
Gjuta en klack och mura upp leca-block till rätt nivå, fylla med grus och isolering och sedan gjuta en platta med golvvärme.

Vi har valt det senare alternativet.

Kommer att köra på 300mm isolering i plattan samt vattenburen golvvärme i plattan.
Vi har vattenburen golvvärme i resten av huset och allt värms med en bergvärmepump, så det känns helt enkelt som den bästa lösningen.
Och vi kommer att förbereda för golvbrunn i städskrubben ifall vi behöver en dusch till.
 
Intressant tråd, jag funderar också på att göra en utbyggnad på vårt hus från 20-talet. Precis som ert så har vi en minimal hall och obefintlig förvaring så utbyggnaden på ca 13-15kvm skulle rymma just detta. Jag funderar på att göra det mesta själv, bygga i trä med ett pulpettak för att göra det så enkelt som möjligt. Jag har tyvärr inte kommit så långt i planerna så att det finns ritningar och bygglov.

Min stora fundering just nu är grunden, resten tror jag mig ha hygglig koll på. Jag behöver ha färdigt golv ca 600mm över befintlig mark och funderade på att mura upp med motsvarande höjd lättklinker, fylla med makadam + 2-300mm isolering sen 100mm platta på det, dvs samma tankar som du har. Jag funderar dock på att skippa golvvärmen av kostnadsskäl och köra med vanlig radiator istället.

Min fundering just nu är hur djupt ner man måste gräva för att gjtua klacken till muren, måste man ner till frostfritt?Räcker det eventuellt med att gräva en "vallgrav" som man ställer muren i eller bör man gräva bort hela ytan? man måste ju ändå fylla upp igen menar jag. Har du planer på att dränera under/utanför grundmuren?
 
fgo skrev:
Vi börjar väl med det som allt ska stå på:
Grunden (Den här delen kommer vi att anlita en entreprenör som för)
Har fått två förslag av två olika företag:

L-stöd upp till nuvarande golvnivå och sedan gjuta en platta med golvvärme, ca 140cm hög.
eller
Gjuta en klack och mura upp leca-block till rätt nivå, fylla med grus och isolering och sedan gjuta en platta med golvvärme.

Vi har valt det senare alternativet.
Vill du får du gärna förklara hur ni resonerade när ni valde. Lite fördelar och nackdelar ni funderade över och varför ni valde det senare alternativet.
 
MMR skrev:
Intressant tråd, jag funderar också på att göra en utbyggnad på vårt hus från 20-talet. Precis som ert så har vi en minimal hall och obefintlig förvaring så utbyggnaden på ca 13-15kvm skulle rymma just detta. Jag funderar på att göra det mesta själv, bygga i trä med ett pulpettak för att göra det så enkelt som möjligt. Jag har tyvärr inte kommit så långt i planerna så att det finns ritningar och bygglov.

Min stora fundering just nu är grunden, resten tror jag mig ha hygglig koll på. Jag behöver ha färdigt golv ca 600mm över befintlig mark och funderade på att mura upp med motsvarande höjd lättklinker, fylla med makadam + 2-300mm isolering sen 100mm platta på det, dvs samma tankar som du har. Jag funderar dock på att skippa golvvärmen av kostnadsskäl och köra med vanlig radiator istället.

Min fundering just nu är hur djupt ner man måste gräva för att gjtua klacken till muren, måste man ner till frostfritt?Räcker det eventuellt med att gräva en "vallgrav" som man ställer muren i eller bör man gräva bort hela ytan? man måste ju ändå fylla upp igen menar jag. Har du planer på att dränera under/utanför grundmuren?
Vi väljer att anlita folk för att göra grunden. Men jag har fattat det som att man gräver till fast mark, lägger dränering och fyller med dränerande material, gjuter sulan och isolerar runt den för att inte tjälen ska få tag i allt.

Om man ser till en normal platta på mark så ställer man den väl inte på frostfrittdjup utan man isolerar runt för att slippa det.

Ett tips: börja rita redan nu, vi har planerat i ett halvår tror jag innan ens bygglovet blev inlämnat.
 
  • Gilla
MMR
  • Laddar…
Lane skrev:
Vill du får du gärna förklara hur ni resonerade när ni valde. Lite fördelar och nackdelar ni funderade över och varför ni valde det senare alternativet.
L-stöden var ett väldigt smidigt sätt att komma upp i rätt höjd, eftersom golvet skall vara i samma nivå som det befintliga. Dock så var det ganska lång leveranstid på dessa, och de kostade betydligt mer.

Huset är utbyggt av tidigare ägare i mitten av 2000-talet och de valde det senare grundläggningssättet, med uppmurad leca och fyllning.
Och det fungerar bra tycker vi, inte märkt några konstigheter.
Prisskillnad mellan de två plattorna var runt 2000 per kvm dvs 35000kr vilket gjorde att det är mer lockande att välja lecan, framför L-stöden.

Men jag måste säga att båda entreprenörerna hade väldigt vettiga idéer och gav väldigt bra råd.

Vi hade en tredje firma på besök, de ville bygga en torpargrund, vilket vi inte alls gillade.
Då hade grunden på huset blivit torpargrund som sitter emot källare som sitter emot platta på mark.

Hoppas du är nöjd med svaret.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering:
Vi renoverade hallen på övervåningen i helgen.
Från att ha varit vita väggar med någon konstig fototapet ImageUploadedByTapatalk1366611343.323827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till:
ImageUploadedByTapatalk1366611385.506733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska göra den sista finputsen så det blir topp.
Kommer fler bilder då.
 
  • Gilla
Soffan7305 och 1 till
  • Laddar…
Snyyyyyggt! Vi kommer nog efter utbyggnad också få lite av en korridor, Sparar denna bild i inspirationsfoldern!

fgo skrev:
Här kommer en liten uppdatering:
Vi renoverade hallen på övervåningen i helgen.
Från att ha varit vita väggar med någon konstig fototapet [bild]

Till:
[bild]

Ska göra den sista finputsen så det blir topp.
Kommer fler bilder då.
 
En liten update bara:
Väntar fortfarande på att få ok från kommunen, men det har inte gått så lång tid än.

Så jag har byggt ett bord i väntan på bygglovet.

Golvplank från ett 1800-tals hus.

Tack svärisar!
 
ImageUploadedByTapatalk1368210862.879500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det

400x120cm
Lagom för många personer!
 
En uppdatering från kommunen.
De gillade inte utbyggnaden så det blir att sätta sig vid datorn igen.

Förhoppningsvis så hittar vi på ett trevligt sätt att bygga ut huset på :)
Med plats för hall och wc.
 
Idag så kom alla korten på plats.
Hade tekniskt samråd, tillsammans med KA och handläggaren.
Så på måndag den 1a juli så börjar det grävas för grunden.

Tidsplanen är att vara klar 1a november.
 
  • Gilla
MMR och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut idag:
DSC01015_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte väldigt tråkig sak idag.
Dagvatten och avlopp är hopkopplade, vilket kommunen inte tyckte om.
Så det blev en liten extra utgift :(
La en tråd under juridik och ett ev dolt fel, så har ni några råd så dela gärna med er :)
 
Bara lite nyfiken nu på hur myndigheter resonerar. Vad var det för fel på utbyggnaden enligt kommunen?
 
Squall Leonhart skrev:
Bara lite nyfiken nu på hur myndigheter resonerar. Vad var det för fel på utbyggnaden enligt kommunen?
Ska försöka svara korrekt.
Som vi förstod det så tyckte vissa på kommunen att tillbyggnaden förstörde proportionerna på huset eftersom den kommer att gå så långt ut från den befintliga fasaden.
Så vi kortade den med 60cm och ändrade lite på planlösningen.
Blev i våra ögon väldigt bra!

Om du/ni vill kan jag lägga ut den slutgiltiga planen, som vi även fick ok på? Har inte velat lägga ut den pga väntetid från kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.