Hej,

Min billiga 1500kr Nilfisk välte sist jag tvättade bilen och sen lät den inte riktigt och startade och stoppade som den ville.

Någon som känner igen detta beteende och vet om det är lönt att försöka laga eller är det bara att köpa en ny billig?

Mvh
Bambi
 
Goggla efter att laga högtrycktvätt
 
Det är nog start stop automatiken som ballat ur. Om du skruvar isär den så nere till pumphuset så går det en sladd som bara en svart klump i änden, detta är en mikrobrytare i denna som bara är på tryckt på start stop automatiken.
Så den har troligen bara hoppat av, tryck fast den bara så bör den funka på nytt. Om det inte hjälper så hojta till så skall jag förklara vidare.... Vad som kan vara fel.
 
  • Gilla
ArvCop och 1 till
  • Laddar…
Det där måste jag tacka för. alltid bra med sprängskisser.
Dock har jag en stihl, men de verkar vara väldigt lika som nilfisk tvättarna
 
Hej och tack,

Skulle försöka idag, men jag kom inte in i den Nilfisk 120.3, lossade fyra skruvar, två bak och två på insidan av hjulen men inget hände och jag vågade inte bryta mer i plasten.

Så tips hur man kommer i den och sen kan försöka med mikrobrytaren hade uppskattats.

Mvh
Bambi
 
Om du tar bort den blå delen fram på, sitter två snäppen på varje sida så kommer du kunna få isär den sedan tror jag.
Var ett tag sedan jag hade isär min.
 
  • Gilla
Bambi
  • Laddar…
Jag lossade högtrycksslangen nu och såg att den lilla o-ringen som ska sluta tätt mellan slang/tvätt hade gått av. Om det inte är tätt, läcker lite, blir det ju som man trycker på hantaget, kan det starta stopp/start-karusellen?
 
Nu är problemet löst och jag tackar för all support i tråden!

Det var läckage där man skruvar på högtrycksslangen pga söndrig o-ring som då gjorde att kompressorn gick på/av.

Mvh
Bambi
 
teed teed skrev:
Det är nog start stop automatiken som ballat ur. Om du skruvar isär den så nere till pumphuset så går det en sladd som bara en svart klump i änden, detta är en mikrobrytare i denna som bara är på tryckt på start stop automatiken.

Så den har troligen bara hoppat av, tryck fast den bara så bör den funka på nytt. Om det inte hjälper så hojta till så skall jag förklara vidare.... Vad som kan vara fel.
Hej

Kapar en gammal tråd och försöker nyttja teed s kompetens. Här samma problem. Här bytt packning på inkommande vatten till högtryckstvätten, på utgående från högtryckstvätten, på mellandelen spolhandtaget. Här gjort rent spolmunstycket samt ventilen på inkommande vatten till högtryckstvätten. Till min förvåning saknades något synligt filter på inkommande i högtryckstvätten och det var även mycket synlig kalkbeläggning som jag skrapat bort.

Har demonterat den och hittat nr 9/10 och tagit isär och tryckt ihop dem men fortfarande samma fel.

Mycket tacksam om jag kan gå något ytterligare råd.

Mvh
 
  • Delar av demonterad högtryckstvätt och kalkbeläggning på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad högtryckstvätt med synlig kalkbeläggning på arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Jag hade kollat ventilerna. Pos. 16 på skissen, de där tre som syns på sista bilden.
 
När jag hade problem med min var det skit i start och stop automatiken och jag fick byta nr 10. Den slog inte till ibland och ibland till och från konstant. Efter det så funkar den toppen. Var svårt som fan att få bort den bara :)
 
teed teed skrev:
Tack gör era svar.

När jag hade problem med min var det skit i start och stop automatiken och jag fick byta nr 10. Den slog inte till ibland och ibland till och från konstant. Efter det så funkar den toppen. Var svårt som fan att få bort den bara :)
Ok. När jag kör sprutar med munstycket så går den jämnt och fint men när jag släpper av munstycket står den växelvis och kör gör sig själv "ryckigt". Var det lika dant på din eller pulserade den till och från hela tiden även när du körde med tvätten? Finns det något vis man kan funktionstesta nr 10 på?

Mvh
 
Hej, har du kollat packningen där högtrycksslangen sitter på tvätten?
 
B Bambi skrev:
Hej, har du kollat packningen där högtrycksslangen sitter på tvätten?
Hej

Tyvärr har jag det. Har även provat att köra med mikrobrytaren uttagen ur svarta klumpen. Trycker jag ner knappen stannar tvätten så den är det nog inget fel på.

Den vita ventilen som mikrobrytaren sitter på är troligen trasig. När jag släpper spolhandtaget rör den sig. Har försökt justera fjädern i den upprepade gånger men får antingen motorn att "hacka" då spolhandtaget släpper ut vatten eller i annat fall när spolhandtaget inte är intryckt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.