Jag håller på att byta fönster och de befintliga fönstren har inga foder utan gipsskivorna sitter fast i en fals i karmen. D v s karmarna har monterats först och därefter har man gipsat.

Jag måste alltså kapa ur i gipsskivorna för att kunna montera de nya fönstren. Det blir några löpmeter per fönster och jag börjar tröttna på att göra detta med en fogsvans och endast några centimeters slaglängd + en morakniv.

Jag har en gammal sticksåg som brukar få tåla lite gipsdamm, men att såga i gips brukar bli en otroligt dammig verksamhet. Nån gång har jag sett att Bosch hade ett knivblad som var gjort för att sättas i en sticksåg. Tror ni att det skulle funka bättre d v s damma mindre med ett sånt blad än med ett sågblad?
 
Annars har du multiverktyg, med "flaggskeppet" Fein multimaster. Det finns massor av multiverktyg från bl.a. Bosch och billighetsvarianter på C-O.

Om det ska gå fort, tror jag nog att det går bra med tigersåg. Du drar ett rakt streck med blyerts där du ska såga och sedan sågar du lite försiktigt. Det krävs nog några försök innan du får snits på det. Men det här är en dammig metod, du behöver nog hjälp av någon som kan hålla dammsugaren.

Dammsugare skadar inte heller till den första metoden heller. Men här kan du kanske klara att sköta båda verktygen själv.
 
Ett fintandat tigersågblad typ ett sånt man sågar metall med så får det ett bra snitt. Se till att foten på tigersågen ligger an väggen så inte väggen/tapen går sönder. Ta hjälp av någon som kan stå med dammsugaren och suga upp det värsta.
 
Tack för tips. Jag testade faktiskt med Multimastern, men jag tyckte mest att det lät utan att det gick särskilt fort. Men jag hade nog alltför fintandat blad.

När man kör med fogsvans så trycks ju tapeten in mot väggen under sågdraget. Med sticksåg och tigersåg blir det tvärtom, så det får nog bli den gamla Boschen från 70-talet. Den har fortfarande kvar sitt genomskinliga skydd som ska hindra att träet splittras runt bladet. Det kanske kan hålla tapeten mot väggen. Ska även testa med fintandat metallblad.
 
Fein multimaster med dammsugartillsats brukar jag använda och dammsugaren suger upp det mesta galant :p
...och för mig brukar det gå ganska fort...men det är en viss teknik att såga snabbt och rakt med den. :)
 
varför inte köra med brytbladskniv? brukar funka perfekt. tryck ut bladet lite mer för varje snitt..
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Brukar själv såga urtag i gips med sticksåg. Eftersom jag har plast direkt bakom gipset i mitt hus, klipper jag av sågbladen så att det precis går igenom gipsen utan att skada plasten. Har även möjlighet att ansluta dammsugare till sticksågen i känsliga utrymmen men oftast kör jag utan och kan inte påstå att det dammar mer än att såga för hand.
 
obba skrev:
varför inte köra med brytbladskniv? brukar funka perfekt. tryck ut bladet lite mer för varje snitt..

Ok om det är ett fönster men det lär bli jobbigt om man ska byta alla fönster ;)

Dessutom tycker jag det känns farligt med just brytbladskniv då risken att knäcka bladen och sen skära dig känns överhängande, men jag har aldrig gillat just brytbladsknivar ;)
 
Ang. Sticksågsmetoden så finns det blad med tänderna neråt. Lite svåra att hitta ibland bara men de blir snyggt utan att man sågar på undetsidan
 
pehter aka ibbe skrev:
Har använt en kniv liknande denna:
[länk]
Minimal risk att bladet bryts.
Med rätt teknik går det rätt snabbt att skära upp gips och inget damm.
Det är ju ett bättre alternativ men fortfarande är det ok om det är lite vi snackar om men ska du ta bort gipsen vid flera fönster så hade jag knappast velat skära bort det...
...och jag tror knappast kunderna hade velat betala mig för att jag står och skär bort det när jag kan såga på 1/10 av tiden ;)
 
en japansåg tycker jag är suverän för att såga gips, då jag sågade ut för mina fönster körde jag med sänksåg och skena (och japansågen i hörnen), men då rekommenderas dammsugare.
 
En sån här:
http://www.jula.se/precisionscirkelsag-fps-400-400w-020150
Använder jag när jag behöver såga i gips. Min har maxdjup 12mm, men det är ju så nära tjockleken på vanligt gips att det oftast bara är att plocka loss bitarna direkt. Ibland får man gå efter med mattkniven för sista millimetern.
Med grovdammsugaren inkopplad blir det i princip inget damm heller.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
En sån här:
[länk]
Använder jag när jag behöver såga i gips.
Ursäkta om lite OT. För det priset väcktes vissa vill ha känslor. Hur är den sågen jämfört med ett "multiverktyg" om man exempelvis vill såga ett hål mitt i en skiva eller ett golv? Multiverktyget tycker jag har en fantastisk förmåga att leva om och att vibrera men inte fullt lika fantastisk avverkningshastighet.
 
Alfredo skrev:
Ursäkta om lite OT. För det priset väcktes vissa vill ha känslor. Hur är den sågen jämfört med ett "multiverktyg" om man exempelvis vill såga ett hål mitt i en skiva eller ett golv? Multiverktyget tycker jag har en fantastisk förmåga att leva om och att vibrera men inte fullt lika fantastisk avverkningshastighet.
Har aldrig kört multiverktyg, men det här är klockrent. Sen får man gå efter med kniv ibland, för min har maxdjup på 12mm, men det är inte ett problem.
Dammar inte om man har grovisen inkopplad och det går FORT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.