Vi bygger nytt badrum och vill ha pärlspånt i zon2. Alla hantverkare vi pratar med ser ut som frågetecken när vi säger det, som att dom aldrig varit med om det förut. Men tittar man på badrum i sekelsiftesstil så är ju åtminstone varannat med spånt, kan det vara så konstigt?
Ni som har det, hur har ni gjort konstuktionsmässigt? Jag antar att man lättas limmar på en regel på våtskiktet som man sen kan spika panelen i? Att måla med vanlig linoljefärg borde väl vara vettigt?Vanlig golvlist nedtill?
 
Såg ett avsnitt av Äntligen Hemma där de satte upp pärlspont på en av väggarna i badrummet, då limmade de upp horisontella reglar på väggen och i den spikade de pärlsponten som målades med våtrumsfärg. Bakom regeln var det våtrumsvägg med folie och gummiliknande massa. Resten av badrummet fick kakel och klinkers om jag inte minns helt fel.
 
B
Såg det där avsnittet och tyckte det kändes fel med liggande limmat direkt mot tätskiktet. Hur ska eventuellt vatten kunna rinna ner där?
 
Ivenblixt - mycket bra tråd. När jag talar om det här verkar det inte finnas en enda hantverkare som fattar vad man talar om heller!
 
Vi har träpanel i vårat badrum och det fungerar bra. Laserad med linoljelasyr.

det är en sockel av klinker runt hela badrummet så panelen slutar ca 10 cm från golvet.
 
Vi har dobbel pärlspont i taket i vårt baderom. Taket her er laget som de andre takene med pärlspont i huset.

For øvrig har vi bare åpne tømmervegger på badet.
 
Även jag satte pärlspont på delar av väggarna i vårt badrum, och ett tak av kilsågade plank.

Jag tog en lite smalare modell, 60mm, för att det skulle bli mindre springor vid fuktvariationer men det var kanske onödigt, panelen verkar röra sig minimalt. Jag limmade upp dom direkt på fuktspärren (duk) med vanligt sättlim typ pl400. Lade några strängar vertikalt i mitten på varje bräda så att den skulle kunna röra sig något utan att limmet släpper. Använd en typ av lite tjockare dubbelhäftande tejp till att fästa brädorna provisoriskt på väggen medan limmet torkade, det gick väldigt smidigt.

Vi har kakel på nedre delen av väggen och jag ville att panelen skulle vara ungefär i liv med den så vi kunde inte sätta någon regel bakom, ska du ha panelen ända ner till golvet är det ju enklare med en tunn regel bakom som du föreslår.
Vi har målat med linoljefärg, att använda våtrumsfärg låter som en dålig ide.
Badrummet är ca 2år nu och jag kan inte se några problem ännu i alla fall, tilläggas ska väl kanske att vi har bra ventilation också.

Dock ska man väl komma ihåg att det här är ju inte en "godkänd" konstruktion som någon tillverkare av tätskikt garanterar
 
Se till att olja och grunda pärlsponten ordentligt. Sen hade nog jag limmat upp den på tätskiktet direkt.

Det är inget konstigt alls att ha trä i denna miljö, den som tycker annorlunda för gärna förklara hur det funkar med träfasader, träbåtar, etc, etc, ;)

Själv har jag lagt ett trägolv i vårat badrum :)
 
Vi har kilsågat handhyvlat tak målat med linoljefärg, även i duschdelen. Inget problem det blir inga kondensdroppar i taket. Våtrumsmatta på väggarna i duscharna och resten av väggarna har pärlspont målat med linoljefärg! Ser mer problem med infällda vattenledningar än lite pärlspont på väggarna i ett badrum.
Där vi har pärlspånt är det spikat i osb, lerklining, timmer.
 
Redigerat:
gafsan skrev:
Ser mer problem med infällda vattenledningar än lite pärlspont på väggarna i ett badrum.
Där vi har pärlspånt är det spikat i osb, lerklining, timmer.
haha någon som tänker som mig!

Annars är det väl övergången mellan golv och vägg som är det svåra. Men 10 cm borde väl vara ok. Men Thomas när du har lagt trägolv är det inte plank antar jag?
 
Jugend skrev:
haha någon som tänker som mig!

Annars är det väl övergången mellan golv och vägg som är det svåra. Men 10 cm borde väl vara ok. Men Thomas när du har lagt trägolv är det inte plank antar jag?
Jo då, det kan man säga att det är. :)
Det är nåtad teak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.