Håller på att renovera/bygga badum i min källare som är på en oisolerad platta.
Ska ha ett duschhörn och tätskikta endast där och låta resten av rummet vara.

Kom över LIP's tätsystem som blev över efter en annan badrumsrenovering som kommer räcka till mitt duschhörn. Har VS20 ångspärren och VS30 membranet.

Någon som har koll på vilket jag bör använda av dessa? Båda?

/M
 
T
Båda!
 
I en oisolerad källare skulle jag nog använt ett cementbaserat tätskikt som har viss diffusionsöppenhet istället. Ardex och Weber har sådana tätskikt. Skulle nog varit lite bekymrad för den tillskjutande fukten bak- och underifrån.
 
@oceanis: Har funderat i de banorna också men den fukten du pratar om kommer väl söka sig till utanför duschhörnan där tätskikt inte finns. Vi pratar ju 1x1 meter och från golv till tak.

Fast å andra sidan finns väl cementbaserade tätskikt av en anledning :)
 
T
oceanis skrev:
I en oisolerad källare skulle jag nog använt ett cementbaserat tätskikt som har viss diffusionsöppenhet istället. Ardex och Weber har sådana tätskikt. Skulle nog varit lite bekymrad för den tillskjutande fukten bak- och underifrån.
Funkar hur bra som helst med TS produkter då denne bara som sagt bara kommer att tätksikta lokalt i duschen. Fukten underifrån har då möjlighet att ta sig in i rummet.
 
Den delen underifrån (golvet) skulle jag kanske inte vara så orolig för men om man har duschen mot ytterväggar så skulle jag nog vara mer försiktig där och i ett eventuellt hörn. Men det är ju helt beroende på hur man har det i källaren med fukt.
Trist när plattorna börjar ramla ner :)
 
Ser nu att jag har lite fuktvandring längst ner vid golv/vägg vinkeln mot ena väggen (innervägg).
Ska man tätskikta även där då eller är det bara dumt och kommer göra så plattorna lossnar efter ett tag?
Eller räcker det att tätskikta endast golv och en bit upp på väggen så den fukten kan vandra genom väggen lite längre upp?

Det är ju helt galet komplext med tätskikt, blir alldeles yr :)
 
Vad jag fick för rekommendation var att tätskikta duschhörna plus ca. 50 cm utanför. Byggaren som var här menade att fukten vandrar vidare uppåt/utåt och kommer ut vid kanterna på tätskiktet ändå.
Jag har tänkt att köra på diffusionsöppen våtskikt för säkerhetsskull men eftersom du redan har grejerna så är ju inte det ett alternativ.
Jag skulle säga att det bara är att köra på!
Ventilation kan du behöva se över dock så du har ordentligt med både till- och från-luft.
 
Efter mycket funderande fram och tillbaks kommer jag köra på med tätskiktet i hörnan endast. Resonerar precis som du skriver att fukten kommer ju leta sig ut en bit bort vid sidan av tätskiktet.

Vad gäller ventilation kommer jag sätta in pax passad 60, likadan som jag har i badrummet på första plan. Den borde väl fungera bra även i källaren?
 
Ni tror väl inte på fullaste allvar att om det är fukt i väggen redan nu så kommer den att hålla sig torr bakom tätskiktet och att fukten istället letar sig ut åt sidorna. Om du sätter ett tätskikt på en vägg eller golv som du har fuktvandring i kommer det med 100 % säkerhet att innebära att fukten stannar kvar bakom tätskiktet. Både puts o tätskikt kommer därmed att släppa efter hand vilket innebär att plattorna släpper från väggen.
Tillika har du en stor risk för mögelbildning bakom tätskiktet.
 
Tillbaks på ruta ett igen :)
Jag är helt med på ditt resonemang oceanis. Många vägar finns det att vandra inom tätskiktens värld.
Vad föreslår du? Diffusionsöppet tätskikt eller inget alls?
 
Jag hade sett till att jag igrunden hade ett bra putsat underlag på väggen från början. Sen skulle jag tätskiktat lokalt i duschen med cementbaserat tätskikt finns bra hos Weber, Ardex, Sopro etc.
Delvis difussionsöppna, det man måste komma ihåg är att dom är just difussionsöppna och därför inte lika bra för konstant vattenbegjutning.
Om det är en bra betongvägg i övrigt så hade jag nog personligen övervägt att inte tätskikta över huvudtaget.
 
Redigerat:
Jag bilade ner duschhörnet till betonghålstenen. Dvs, tog bort all gammal puts och lite till och putsade upp med puts bruk c så den biten känns ok.

Har du tips på butiker som säljer dessa produkter?
 
Hmmm...........
Nu är det gjort men det är ju inte riktigt optimalt med C-bruk i en fuktig miljö. Skulle egentligen passat mycket bättre med B-bruk på betonghålsten i den miljön.
Webers produkter säljs av de flesta bygghandlare typ XL-bygg. Har dom inte hemma så får dom normalt hem på en eller två dagar. Sopros produkter brukar ibland finnas hos kakelhandlarna.
 
Pratade med en försäljare på LIP och i mitt läge rekommenderar de att man blandar LIP Folielim och LIP Cement, det ger ett diffusionsöppet tätskikt som lämpar sig i miljöer som min.

Då får jag iaf. användning för Primern i LIP-systemet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.