Satt och skulle se om vi hade kvar några kvitton från renoveringarna vi gjort de senaste 8 åren, hmm hittade för 12000.

Det är ju lite dåligt nu när vi ska sälja, kan man få ut nån besiktningsman som kan uppskatta värdet man lagt ner i huset? Vi har ju rotrenoverat i princip hela huset.

Kan bilder fungera? har några iallafall.

Hur sker kontrollen av kvitton...

//Niclas
 
Hemmakatten
KOm ihåg att vanligt underhåll, dvs. nya tapeter, nyttgolv för att det gamla var slitet, inte får avräknas annat än för de 5 senaste åren före försäljning. Däremot om- och tillbyggnader och värdehöjande reparationer (tex nytt helkaklat badrum där det tidigare var plastväggar) kan dras av oavsett när det är gjort.

Det finns en del rättsfall som visar att det inte är ett absolut krav på att kunna visa upp kvitton för utförda reparationer.  Bilder (före och efter) är ett utmärkt bevis på att ombyggnad skett.

Men, hur mycket rör det sig om? En avdragen kostnad på 100.000 ger 30.000 kronor mindre i reavinstskatt (förutsatt att huset säljs för mer än vad du gav för det).

Vid en deklaration för husförsäljning skickar man aldrig med kvitton. Man anger per år det totalbelopp man renoverat för och vad renoveringen innefattat. Man skall också ange om man har kvitton på hela renoveringen eller ej. Skattemyndigheten gör slumpmässiga kontroller, men även en del kontroller vid personlig granskning av deklarationen. Vill man granska din deklaration extra noggrant får du hem ett brev med en begäran om redovisning av de kvitton och bevis för reparation du har. Det är vid detta tillfälle (OM det inträffar) som du skickar in dina bilder och en mer detaljerad redogörelse). Du kan aldrig straffas för att du begär avdrag, om du gör det i god tro. Så skicka definitivt in din deklaration med avdrag för ALLA kostnader du haft i samband med reparationerna (eget arbete räknas inte) och avvakta vad som händer.
 
Renoveringarna har innefattat infräsning av ny el i alla rum, gipsat efter det. nerreglade innetak med tillägsisolering, nytt golv. Köket är bytt, samt avloppsstammar och vattenledningar, även slangen från vattenbrunnen är nydragen.

Detta borde vara renovering och inte underhåll eller?

Summan blir kanske inte så ofantlig men värdeökningen borde hamna på ca 3-400000 (vi köpte också huset oförskämt billigt)

Det nya huset vi ska köpa kostar mer än vad vi får för gamla.

//Niclas
 
Hemmakatten
I och med att det nya huset kostar mer får du skjuta upp reavinstskatten tills du säljer det nya huset.

Men. även om värdet på gamla huset ökat med 3-400´så är det inte detta du får dra av vid reavinstberäkningen utan endast det kostnader du haft för dessa åtgärder.

Byte av avloppsstammar och dylikt låter för mig som normalt underhåll, men om det är gjort de senaste 5 åren så får du dra av för det.
 
Hemmakatten skrev:
KOm ihåg att vanligt underhåll, dvs. nya tapeter, nyttgolv för att det gamla var slitet, inte får avräknas annat än för de 5 senaste åren före försäljning. Däremot om- och tillbyggnader och värdehöjande reparationer (tex nytt helkaklat badrum där det tidigare var plastväggar) kan dras av oavsett när det är gjort.

Det finns en del rättsfall som visar att det inte är ett absolut krav på att kunna visa upp kvitton för utförda reparationer.  Bilder (före och efter) är ett utmärkt bevis på att ombyggnad skett.

Men, hur mycket rör det sig om? En avdragen kostnad på 100.000 ger 30.000 kronor mindre i reavinstskatt (förutsatt att huset säljs för mer än vad du gav för det).

Vid en deklaration för husförsäljning skickar man aldrig med kvitton. Man anger per år det totalbelopp man renoverat för och vad renoveringen innefattat. Man skall också ange om man har kvitton på hela renoveringen eller ej. Skattemyndigheten gör slumpmässiga kontroller, men även en del kontroller vid personlig granskning av deklarationen. Vill man granska din deklaration extra noggrant får du hem ett brev med en begäran om redovisning av de kvitton och bevis för reparation du har. Det är vid detta tillfälle (OM det inträffar) som du skickar in dina bilder och en mer detaljerad redogörelse). Du kan aldrig straffas för att du begär avdrag, om du gör det i god tro. Så skicka definitivt in din deklaration med avdrag för ALLA kostnader du haft i samband med reparationerna (eget arbete räknas inte) och avvakta vad som händer.
Har man upprättat en deklaration, så är avdraget gjort.
Om skattemyndigheten kommer fram till annat efter en granskning, så ändras beloppet, + 40% skattetillägg, det är ett straff så gott som något annat >:(
 
Njaa.. 40% straffskatt får man bara om man har vilselett myndigheten. Dom kan mycket väl underkänna dina avdrag med motiveringen att det inte borde ha kostat så mycket som du påstår. Då blir du av med avdraget såvida du inte kan bevisa med kvitton.

Om dom däremot kommer fram till att renoveringen inte alls har utförts, då blir det straffskatt. På samma sätt är det med kvitton. Har du inte skrivit i deklarationen att kvitton saknas för vissa delar, så kan det bli straffskatt om detta uppdagas (och du inte lyckas göra trovärdigt att kostnaden har tagits).
 
hempularen skrev:
Njaa.. 40% straffskatt får man bara om man har vilselett myndigheten. Dom kan mycket väl underkänna dina avdrag med motiveringen att det inte borde ha kostat så mycket som du påstår. Då blir du av med avdraget såvida du inte kan bevisa med kvitton.

Om dom däremot kommer fram till att renoveringen inte alls har utförts, då blir det straffskatt. På samma sätt är det med kvitton. Har du inte skrivit i deklarationen att kvitton saknas för vissa delar, så kan det bli straffskatt om detta uppdagas (och du inte lyckas göra trovärdigt att kostnaden har tagits).
Inte helt enkelt att förstå vad Du menar, hempularen.
Om Du har lämnat en deklaration, så förutsätter myndigheten att den är korrekt ifylld
och undertecknad med namn, på heder och samvete.
Om man inte klarar av att upprätta deklarationen, så finns hjälp att tillgå.
Det är inte skattemyndighetens uppgift att sitta och kolla i folks fotoalbum eller att lyssna på deras berättelser. Utan det skall framgå av deklarationen vilka avdrag som görs. Har tiden gått ut, för när deklarationen skall vara inlämnas, ja då är den i myndighetens förvar. Innehåller deklarationen tillägg som nämns,- jag har inga kvitton, men väl flera foton, då kan man vara tämligen säker på att det kommer att ställas frågor. Kommer myndigheten fram till att bevisningen (foton??) inte styrker gjorda avdrag, Tja då blir det 40% skattetillägg, och det håller i domstol.
Man kan även undra varför det finns foton, men inte kvitton??==svartjobb eller... :cool:

Man får väl förutsätta att inte skattemyndigheterna går på så enkla trix från folk som har anlitat svart arbetskraft, till en låg kostnad, och som än en gång vill tjäna en hacka genom att dra av ett vitt belopp i deklarationen, genom att visa upp några foton.
Och vem skall kontrollera fotons äkthet?? ;D

Om det är på det viset att man är en slarver, när det gäller att bevara kvitton, ja då kan man väl gå tillbaka till firman som utförde den reparationen på 100.000, och begära en kopia av kvittot, och på så sätt undvika att få skattemyndigheten på halsen ;)

 
Nej man behöver inte ha foton. men det ökar sannolikheten för att avdraget skall gå igenom.

Så länge man anger att kvitton saknas så har man inte ljugit och då kan man inte få straffskatt. Om man i det läget ändå ha ljugit och tagit upp avdrag för åtgärder som inte utförts eller utförts vid annan tidpunkt (för gamla), då kan man ligga illa till. Dvs straffskatt.

Men om skattemyndigheten avslår avdraget med motiveringen att man inte lyckats styrka det med kvitton, ja då skall man inte behöva betala straffskatt. För att de saknades kvitton har man ju angivit.

Min erfarenhet är att man kan ha en viss kreativitet vad gäller upptagna avdrag. Jag skrev något i still med att "vissa kvitton saknas" på övriga upplysningar.

 
Hemmakatten
Saturnus, du har fel när du säger att det automatiskt blir en straffskatt och dessutom på 40%.
Har man ingivet sin deklaration i god tro utgår ingen straffskatt även om skatteverket skulle ha en annan uppfattning om avdragen än en själv. Många gånger handlar det om olika tolkningar av lagen. Den ena behöver inte vara mer rätt än en annan. Vid en prövning vinner den ena sidan gehör, men det betyder inte att den andra sidan handlat bedrägligt.

Colonel, lämna du in din deklaration i lugn och ro och med korrekta uppgifter. Är det så att skatteverket återkommer, får du mera utförligt beskriva de företagna åtgärderna.
 
Måste bara påpeka att jag inte anlitat någon arbetskraft överhuvud taget utan det är materialkostnader som jag tappat/slarvat bort.

Tack för alla svar

/Niclas
 
Om Du har lämnat en deklaration, så förutsätter myndigheten att den är korrekt ifylld och undertecknad med namn, på heder och samvete.
Heder och samvete, det begreppet finns inte kvar på deklarationen. Jag vet av egen erfarenhet att man inte per automatik får någon straffskatt. Det går mycket bra att fylla i en j-a massa på deklarationen och sen när de (om de nu gör det) börjar ställa frågor avgörs det om du får dina avdrag eller inte.
 
wertok skrev:
Om Du har lämnat en deklaration, så förutsätter myndigheten att den är korrekt ifylld och undertecknad med namn, på heder och samvete.
Heder och samvete, det begreppet finns inte kvar på deklarationen. Jag vet av egen erfarenhet att man inte per automatik får någon straffskatt. Det går mycket bra att fylla i en j-a massa på deklarationen och sen när de (om de nu gör det) börjar ställa frågor avgörs det om du får dina avdrag eller inte.
Det är nog bra för många att det idag skickas ut ett färdigt förslag till deklaration, när man läser ovan inlägg.

Här finns det tydligen en blankett med en massa rutor man kan kryssa i bäst man vill, sen kan skatteförvaltningen själv välja vilka man tycker passar???

Däremot brukar skattekontoret ändra inlämnade uppgifter, om dessa innehåller fel, till deklarantens förmån. Det kan vara om man glömt att ta med kostnaden för försäljningen av fastigheten t ex. Framgår detta av de inlämnade uppgifterna så ändas detta. Men visst, man kan skriva vad man vill, och göra en uträkning som man tycker man tjänar en hacka på, och blir det ingen kontroll, ja=bingo.
Det är ungefär som att köra för fort, blir man inte tagen, ja då händer inget. Men att därför råda andra till att köra för fort, är för mig främmande.
 
Det är du som påstår att man får straffskatt direkt det är det jag påpekar att man inte får. Vad som härleder till att jag blev denna erfarenhet rikare kan vi lämna åt sidan, du behöver inte tro det värsta om alla.
Istället för att skicka länkar till en massa säkert nyttiga sidor från Skatteverket tycker jag det sitter på sin plats att du kommer upp till bevis för dina påstående. Ett citat och en länk så har du överbevisat mig och mina erfarenheter med Skatteverket.  ;D
 
C
saturnus2 skrev:
Men visst, man kan skriva vad man vill, och göra en uträkning som man tycker man tjänar en hacka på, och blir det ingen kontroll, ja=bingo.
Det är ungefär som att köra för fort, blir man inte tagen, ja då händer inget. Men att därför råda andra till att köra för fort, är för mig främmande.
Ja, men det finns ju en fundamental skillnad i att det är olagligt att köra för fort. Att yrka avdrag är inte olagligt förutsatt att det handlar om verkliga kostnader, vilket ju var fallet här - oavsett om verifikationer finns eller inte. Om avdraget sen blir godkänt är ju en annan sak... Ett underkänt avdrag innebär ju dock inte vanligtvis att man är skyldig till skattefusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.