Hejsan!
Jag gillar påta i trädgården och jag klipper gärna gräset.. men jag har aldrig varken gödslat, lagat, jämnat till (eller nått annat) en gräsmatta. Nu vill jag veta hur man gör.. :rolleyes:

Idag har vi en gräsmatta (jaja.. mossmatta då) som är lite gropig och sluttar en del.. om vi nu bortser från mossan (som hela grannskapet slåss med) hur gör man för att jämna till marken.. har vrickat fötterna otaliga gånger när jag klippt gräsmattan för att nått hål gömt sig under de gröna..

Använder man jord? sand? nått annat? om man ska fylla ut ett större område, där det sluttar lite mer.. hur gör man där? använder man samma material? (nu pratar vi om höjdskillnad på 20-30 cm kanske)

Jag tror vi har någon slag leraktig jord.. den känns alltid lite "klumpig"..

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Nanny Fine
Har samma problem, men tänkte ta tag i detta till våren. Planerar att köpa in några ton sand, stampa till ordentligt, toppdressa och sedan så nytt gräs. Läste nånstans på nätet att om man håller sandlagret på max 5-10 cm så växer gräset igenom, men mina lager blir förmodligen tjockare på sina ställen, därav toppdress och nysådd...:D

Har alltså inte testat än, så jag vet inte om det fungerar, men det är helt klart värt ett försök. Testa att Googla, typ "fylla igen hål i gräsmattan" eller något liknande så hittar du nog en del intressanta svar. Eller sök i renodlade :rolleyes: (haha) trädgårdsforum....
 
Nanny Fine skrev:
Har samma problem, men tänkte ta tag i detta till våren. Planerar att köpa in några ton sand, stampa till ordentligt, toppdressa och sedan så nytt gräs. Läste nånstans på nätet att om man håller sandlagret på max 5-10 cm så växer gräset igenom, men mina lager blir förmodligen tjockare på sina ställen, därav toppdress och nysådd...:D

Har alltså inte testat än, så jag vet inte om det fungerar, men det är helt klart värt ett försök. Testa att Googla, typ "fylla igen hål i gräsmattan" eller något liknande så hittar du nog en del intressanta svar. Eller sök i renodlade :rolleyes: (haha) trädgårdsforum....
Hehe, jo det går nog åt mer sand än man kan tro! Iaf min gräsmatta är väldigt hmm svajjig (både lutar mycket på sina håll och är gropig)... men sand är alltså "the thing" när det kommer till själva utjämningen? Det ska alltså ligga kvar? man ska inte hm "platta till med nått"?..

Vi har dessutom ganska mycket mossa då det kan bli ganska mycket nytt gräsfrö på hela backen.. OM vi anser att vi ens ska försöka ta tag i mossan (annars får det räcka med groparna i år!)

Ska googla lite! (y)

Tack för inputen,

Lycka till i vår ;)
MVH Sandra
 
Jag använde mig först av detta.... Stroller Plus+ T kombi......sen 0-8 grus/sand så det blir hårt...att toppdressa med jord gör att det blir mjukt om det är större gropar....
 
När jag sådde ny matta så jämnade jag till jorden med en upp och nervänd lastpall. Jag drog den bakom mig med en lina. Jorden blev jämn och lagom hårt pressad.
 
Enk Projektet skrev:
Jag använde mig först av detta.... Stroller Plus+ T kombi......sen 0-8 grus/sand så det blir hårt...att toppdressa med jord gör att det blir mjukt om det är större gropar....
Sååå.. i botten/först det där "stroller + kombi" blandningen.. SEN fylla på ev svackor/hål och liknande med sand? och sen inget mer? så sanden är överst? inge jord eller nått på toppen / eller gräsfrö?

Hur mycket räcker en sådan där påse till och vad kan den kosta tro?

Tack för inputen!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Daniel.hakansson
  • Laddar…
dannan skrev:
När jag sådde ny matta så jämnade jag till jorden med en upp och nervänd lastpall. Jag drog den bakom mig med en lina. Jorden blev jämn och lagom hårt pressad.
Undrar om de funkar lika bra när man redan har gräs/ogräs och mossa..(olika rötter som sitter olika hårt menar jag).. om man kommer ner så långt som till att plana själva jorden? *funderar*

Idén med lastpallen har jag sett på tv nån gång när de byggt nytt hus och skulle jämna ut lite.. såg mycket smidigt o smart ut..(man kunde ju även lägga på nån säck av nått slag för lite vikt om det behövdes!)..

Tack för inputen,

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
jag har ungefär samma problem med att jag har gropar och ojämn mossmatta så jag har planerat att planera till min gräsmatta enligt ett kanske lite annolunda sätt.

eftersom jag har ett litet barn så vill jag inte göra lervälling av trädgården under våren och sommaren, utan tänkte helt sonika ta allt på hösten så att inte hela gården ser ut som ett krigsfält hela sommaren.

min plan är att fylla ut gropar och långa svackor med jord direkt då huset redan står på sandjord vilket är näringsfattigt(mossa trivs) på hösten, sen där jag har mycket mossa så river jag med grävare och fyller på tunt med jord. nästa steg blir att så nytt överallt även där det redan växer fint gräs, kanske onödigt men merkostnaden är liten anser jag.

sen till vintern när första snön kommer som kommer ligga kvar så ska jag sprida hönsgödsel samt ren kvävegödsel för sen till våren när det börjar smälta så kommer gödslet åka ner med smältvattnet och kommer då inte att bränna.
 
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Jag använde mig först av detta.... Stroller Plus+ T kombi......sen 0-8 grus/sand så det blir hårt...att toppdressa med jord gör att det blir mjukt om det är större gropar....
Växte gräset sen upp genom sand/gruset? Eller fick du så på mer frön?
 
Eller bära bort skiten och börja om på nytt.

Skar fyrkantiga rutor i mossmattan, dit med dynggrepen (under), bryta loss från underlaget, sedan skaka ur jorden, jämna till, 7-10 cm jord på sanden, nytt gräsfrö. Den borttagna gräsmattan med inbyggda prästkragar förgyller nu en annan plats.

002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet blev en nödvändighet p.g.a. att tidigare generationer (inkl undertecknad) bara fyllt upp med gräsklipp genom åren samt att häcken var 6meter!!!! bred
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.