Med dina önskemål tror jag inte du hittar någon huslev pga att deras metoder bygger på deras egna lösningar och inte efter varje kunds lösningar, kolla efter någon lokal byggfirma som kanske kan hyra in sig i en lokal och bygga dina block.....
 
Drömma skrev:
JAG VILL INTE HA CELLPLAST ELLER PLASTFOLIE OCH INTE MINERALULL BLANDAT MED TRÄ I VÄGGARNA.
40 cm isolering, organiskt material, och ingen diffsprärr? Daggpunkten kommer att ligga någonstans i väggen. Ska alla miljövänliga naturmaterial suga upp kondensatet och "anda" det ut genom väggen? Det kan nog finnas en anledning till varför du inte hittar en husleverantör som du efterfrågar.

Förklara gärna hur du ser på det byggtekniska.
 
Med dina ytterst specifika - och extrema - krav lär det bli väldigt svårt att hitta någon som uppfyller dina krav. Du måste också betänka att en fras som låter väldigt bra när man säger den ("ett hus som andas") men som helt saknar teknisk förankring blir väldigt hämmande om man ska beställa en produkt med den som specifikation.
 
Redigerat:
Drömma skrev:
.
JAG VILL INTE HA CELLPLAST ELLER PLASTFOLIE OCH INTE MINERALULL BLANDAT MED TRÄ I VÄGGARNA.
TACKSAM OM DU KÄNNER TILL NÅGON ANNAN FABRIK ENLIGT MINA ÖNSKEMÅL OVAN.
Hej!

Inte för att vara dum men hur löser man det rent byggtekniskt?

Bara lite nyfiken vad du letar efter!

//Calle
 
Tex thermofloc har system där man använder diffussinsöppen ångbroms och cellulosa isolering, men det är inte så beprövat så det kan nog vara svårt att få färdiga väggblock.
 
TS kan ju hyra in 4 Polacker och ett stort partytält så finns alla förutsättningar för att starta en egen husfabrik:D
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
larsbj skrev:
Tex thermofloc har system där man använder diffussinsöppen ångbroms och cellulosa isolering, men det är inte så beprövat så det kan nog vara svårt att få färdiga väggblock.
Vari ligger poängen att lägga ner en massa tid och pengar på att FÅ IN fukt väggarna? Jag tycker att det sunda förnuftet säger att man ska försöka hålla fukten därifrån så långt det går.
 
andersmc skrev:
Vari ligger poängen att lägga ner en massa tid och pengar på att FÅ IN fukt väggarna? Jag tycker att det sunda förnuftet säger att man ska försöka hålla fukten därifrån så långt det går.
Kan man bygga bra fungerande hus utan plast och mineralull så skulle jag hellre bo i ett sådant, men man vill ju inte ha mögliga väggar så det behöver tests grundligt annars blir det som dom enstegstätade putsfasaderna.

Varför skull det bli dyrare eller mer arbete?
 
Det ska ju vara undertryck i huset så det är väl väldigt liten risk för att fukten går ut i stommen.....
 
Det finns väl bromerande flamskydsmedel i cellulosaisolering, på tal om miljö och hälsa.

Att förutsätta att det alltid kommer att råda undertryck i huset, är som att ha enstegstätad fasad på en träkåk och förusätta att regnvatten aldrig kommer att leta sig in under putsen.

TS kommer inte att hitta någon som nappar på en så riskabel ide, pga av framtida garantiåtaganden.
 
Om man se till dina, minst sagt underliga och orealistiska krav/lösningar, så tror jag inte att någon seriös tillverkare vill bygga väggar till dig. Du verkar inte till att ha någon koll på fuktvandringar i väggkonstruktioner och borde fundera på en hyreslägenhet istället för att försöka konstruera en egen smart isolerad "bunker".
 
isolde skrev:
Det finns väl bromerande flamskydsmedel i cellulosaisolering, på tal om miljö och hälsa.

Att förutsätta att det alltid kommer att råda undertryck i huset, är som att ha enstegstätad fasad på en träkåk och förusätta att regnvatten aldrig kommer att leta sig in under putsen.
.
Termofloc innhåller inte bromerade flamskyddsmedel ,bindemedlen i mineralull är heller inte nyttiga tex formaldehyd och urea.
 
Kyleman skrev:
Om man se till dina, minst sagt underliga och orealistiska krav/lösningar, så tror jag inte att någon seriös tillverkare vill bygga väggar till dig. Du verkar inte till att ha någon koll på fuktvandringar i väggkonstruktioner och borde fundera på en hyreslägenhet istället för att försöka konstruera en egen smart isolerad "bunker".
Så underliga eller märkvärdiga är väl trots allt inte TS krav. Kan du utveckla detta lite?

Det finns massor av hus byggda före 70-talet på liknande sätt utan varken plast eller mineralull. Har själv ett hus från 20-talet och där finns ingen plast i detta, varken innan eller efter renovering. Och det har fungerat utmärkt i snart 100 år utan plasten och mekanisk ventilation. Dock kommer jag att öka ventilationen i framtiden eftersom jag ändrar värmemetod och isolertjocklek. Men använder fortfarande cellulosa isolering utan plast.

I vissa delar av världen har man inte anamat vår svenska plasthyster. Ta Canada tex som har en mycket stor användning av cellulosa isolering samtidigt som deras byggnorm inte förordar plast i konstruktionerna. Om du sen jämför ångtätheten i tex 1 lager OSB tillsammans med 1 lager gips så tror jag inte plasten egentligen spelar så stor roll. Om sen huset har mekanisk ventilation så att ett undertryck bildas så har plasten säkert mer eller mindre spelat ut sin roll......men det är vad jag tror :)
 
  • Gilla
pfv och 2 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Termofloc innhåller inte bromerade flamskyddsmedel ,bindemedlen i mineralull är heller inte nyttiga tex formaldehyd och urea.
Knaufs bruna mineralull som säljs på Byggmax är fri från formaldehyd. Det är stenull också. Vet inte om det gäller alla märken. Formaldehyd finns däremot i bl a Isovers glassull.

Thermofloc har någon sorts flamskyddsbehandling, och antimögelbehandling, även om det ser bra ut i produktbladet.

"Produkten består av cellulosafibrer som tillverkas av pappersavfall genom mekanisk
sönderdelning med tillsats av brandskyddsmedel (boratfritt, boratreducerat) och motsvarar
föreskrifterna i riktlinjen H över farliga substanser."
 
Det finns ju olika alternativ, allt är inte gjort av gamla tidningar. Själv använder jag FeelingWood isolering i skivor (finns i lösull oxå) och den har ammoniumpolyfosfat som brandhämmare och det ämnet är inte ens klassat som hälso eller miljöfarligt.
 
  • Gilla
Drömma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.