Jag kan inte riktigt bestämma hur vi ska gå vidare med vår uppfart.

I vintras dränerade vi runt huset och bytte servisen som går under uppfarten.
Detta har resulterat i gott om lera på vår grusade uppfart samt ett extra lerigt "dike" där det är grävt.
Planen är att uppfarten på sikt ska beläggas med asfalt eller marksten.
Eftersom marken lär fortsätta sjunka något så vill jag gärna ha era tips.

1. Ska vi gräva bort 35 cm nu, fylla i lite extra kross i det nygrävda, padda, markduk, 25 cm bärlager och ha en hyfsad uppfart under sommaren? För att sedan finjustera innan asfalt eller marksten ska på i höst eller innan nästa sommar?

2. Ska vi lägga på ett lass med kross nu för att slippa leran. Låta marken sätta sig och göra bortgrävning och komplett återställning efter sommaren eller tom efter nästa vinter? Allt vi lägger på tillfälligt nu kommer vi ju få betala för att bli av med när vi ska göra iordning.

3. Andra alternativ?

Dessutom har vi sparat en del massor/lera för att kunna fylla på runt huset när det sjunker. För sjunker verkar det göra. Massorna var delvis frusna när vi återfyllde efter dräneringen. Hur mycket och hur länge ska vi spara och hålla på att återfylla på de delar av huset som hade gräsmatta?

Vad säger ni? ImageUploadedByTapatalk1365855771.983668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade grusat å väntat minst 1 år innan jag gjort något annat. Visst det är lerigt nu innan det torkat men snart torkar det ju upp
 
Varför gjorde ni inte klar allt förarbete när de ändå var där och grävde upp?
 
Huntelaar. Firman som gjorde dräneringen avslutade arbetet när det var -10 gr. Det innebar ju att massorna hamnade lite luftigt, och lera tar ju alltid mer plats när det grävts upp.
Massorna packades hjälpligt, men det sjunker mer nu, och som jag förstår Noseone så kommer det sjunka under ett år till. Så det väl på sätt och vis tur att de inte lade 25 cm bärlager och asfalterade om det fortsätter sjunka. Eller tänker jag fel?
Synd att skatteverkets regler för att få ROT vid återställande efter dränering säger att arbetet ska göras inom sex månader om det kommer sjunka längre tid än så.
Just nu lutar det ju åt att lägga på lite grus och fixa resten om ett år.
Eller finns det fler som har åsikter?
 
Nä klart på vintern ska man inte syssla med sånt jobb (om man vill ha det riktigt gjort) och det är riktigt att marken kommer sätta sig. Men ett år tror jag inte du behöver vänta, när tjälen släpper sjunker det ihop rätt friskt.
 
Det blev nu väldigt tydligt att det inte sjunkit klart. Stora hål på sina ställen.
Vi fyller på med sten och avvaktar att dra igång originalprojektet.
Hur länge tror ni att vi ska vänta innan marken sjunkit klart och vi kan börja arbetet med att få en fin uppfart?
 
Vänta minst ett helt år, gör jobbet tidigast sommaren 2014. De grävningar jag gjort på tomten, bla värmekulvert har satt sig flera dm, men nu tredje sommaren hoppas jag att det ska vara hyfsat still.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.