Liksom många andra har jag kombon oisolerad platta + golvvärmedrömmar. Till skillnad från många andra tänker jag dock inte göra jobbet själv. Undrar därför om nån som har lejt bort ett källargolvsjobb kan ge mig en uppfattning om prisbilden. Alltså: vad kostar det (typ) att göra (typ) följande: bila upp befintlig platta, gräva ur 3 dm, isolera, gjuta ny platta? Kostnad per kvm?
 
Vi gjorde precis detta med skillnaden att vi utförde del 1 själv. Dvs bilade bort gammal betong samt grävde ur.

Bytte alla avlopp samt drog nya vattenledningar, flyttade inkommande vatten.
Arbetskostnad 196 timmar = 96 775kr
Totalkostnad efter rot (material, betongbilar och arbetskostnad) = 109 000kr
1270kr/kvm


P1020648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1020669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Skulle gissa att det inte är helt enkelt att hitta någon som gör detta öht! Riktigt skitjobb!

Men visst, betalar du tillräckligt eller hittar någon desperat nog så...
 
Fick en offert på bilning och grävning också. Arbetskostnad 80 000kr ink moms plus maskinhyra och bortforsling av massor.
 
  • Gilla
musta
  • Laddar…
kent_n skrev:
Fick en offert på bilning och grävning också. Arbetskostnad 80 000kr ink moms plus maskinhyra och bortforsling av massor.
För 85 kvadrat?
 
Ja precis
 
Tack för svaren. Svårt med arbetskraft och dyrt, ungefär vad jag hade misstänkt. Kanske borde börja med att ta hit en fuktexpert och se vad en sån säger om risken för omvänd fuktvandring i just mitt hus. För en lekman verkar det vara snustorrt iaf, trots att det inte dränerats på 60 år.
 
En sak som inte nämnts.. Har du otur måste grundsulan förstärkas, om du skulle behöva gräva i nivå under kanten på denna. Det skulle påverka priset mycket.

Med ett gammalt hus är det nästan omöjligt att veta utan att ta upp ett hål och se efter.
 
Värt att nämna. Vårt hus var dränerat 1988 och vid besiktning innan husköpet mättes fuktvärden i källaren helt utan utslag. Eftersom dräneringen var över 20 år rekommenderades vi att granska skickat på dräneringen närmare. När vi grävde upp under golvet på insidan och kom ner kanske 20cm ner så började det bli riktigt blött för att senare bli en sjö. När vi senare kollade närmare på dräneringen visade det sig att den låg ca 10cm för högt. Detta gjorde att vi tvingades dränera om innan vi gjorde klart källaren invändigt.

Vi hade med detta i budgeten, hade hoppats slippa men fanns dessvärre inget val när vi väl grävt upp golvet i källaren och såg mängden vatten.
kanske inget som normalt inträffar men känns som något man bör ta höjd för, utifall att. Går liksom inte att göra klart källaren innan man har säkrat att den förblir torr.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
K kent_n skrev:
Vi gjorde precis detta med skillnaden att vi utförde del 1 själv. Dvs bilade bort gammal betong samt grävde ur.

Bytte alla avlopp samt drog nya vattenledningar, flyttade inkommande vatten.
Arbetskostnad 196 timmar = 96 775kr
Totalkostnad efter rot (material, betongbilar och arbetskostnad) = 109 000kr
1270kr/kvm


[bild][bild][bild][bild]
Får man fråga vilken firma? Vet att det var några år sedan nu men jag funderar på samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.