Jag tror inte att någon hantverkare, eller någon annan som gör jobb i någons hem har för avsikt att förstöra eller skada något. Olyckor händer och även om man önskar att det aldrig ska ske så händer det ibland. Jag tror dock att om man anlitar någon utomstående så får man nog vara beredd på att det KAN hända. Som företagare tycker jag att företagets försäkring suger iom att det är så höga självrisker, man önskar nästan att det skulle finnas någon form av drulleförsäkring med rimlig självrisk.

Det är dock illa om man har attityden att företagare alltid försöker smita från sitt ansvar, för jag tror inte att ALLA är så.
 
Inte fan ska man acceptera att vissa repar och förstör.
De kliver rätt in i folks privata hem. De ska utföra ett avtalat jobb proffessionellt som de får betalt för.
Det är liksom inte hemmafest där man får ta att nån spiller rödvin på mattan...
 
Moki skrev:
Som företagare tycker jag att företagets försäkring suger iom att det är så höga självrisker, man önskar nästan att det skulle finnas någon form av drulleförsäkring med rimlig självrisk.
Fast då blir ju premien skyhög istället med tanke på hur många slarviga företagare som kommer att nyttja försäkringen i tid och otid för alla sina klantiga skador dom orsakar.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Absolut, visst händer olyckor och det är ju tråkigt, men att olyckor händer är inte samma sak som att kunden skall stå för företagarens klumpighet.
Olyckor händer och det är företagets förbannade skyldighet att stå för kalaset.

TS skall dra av på betalningen i den utsträckning han har utgifter för att åtgärda den skada som åsamkats honom.
I det här fallet - priset för en ny toastol.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Ja olyckor kan alltid hända oavsett vem det gäller, som företagare tycker jag det är mycket viktigt att inte förstöra eller skita ner efter sig, ja städar alltid rent efter mig och har det som tävling med mig själv att kunden inte ska se att ja varit där, hehe ja förutom det räcke eller vad det nu är jag har gjort. Skulle jag råka göra något så skulle ja iaf säga till att en olycka har hänt.
 
Tror inte hantverkare är mer oärliga än någon annan i sitt arbete, mer att konsekvenserna av en liten repa i en gammal tapet eller i ett golv är svåra att åtgärda till en rimlig kostnad. Hur stor del av en reparation av en gammal vägg är rimligt att hantverkaren betalar och hur stor del ska husägaren betala? Att hålla inne betalning för att täcka en begagnad toalettstol är nog rimligt men ska man kompenseras för en helt ny? Det ÄR skillnad på gammalt och nytt även om funktionen är samma.
 
Var det bestämt innan att fiman skulle rensa rummet eller är det egentligen något som skulle varit klart när det kom? tänker att det kanske har viss roll ifall firman även sagt att de tar hand om att flytta bort och rensa?
 
Fli skrev:
Var det bestämt innan att fiman skulle rensa rummet eller är det egentligen något som skulle varit klart när det kom? tänker att det kanske har viss roll ifall firman även sagt att de tar hand om att flytta bort och rensa?
Nej, det spelar ingen roll, man har inte rätt att förstöra andras egendom i det fall att man på eget bevåg sätter igång med ett icke beställt arbete ;) Däremot kan man få råka åka på att betala dem pengar för att de stått med armarna i kors och inte kan göra sitt jobb ;) Då brukar man vara tacksam när hantverkarna hugger i och gör det där extra, synd bara om de förstör något på vägen, för de får ju trots allt ta ansvar för det, och betalt för sitt arbete tar de nog ändå.
 
Oj, vilken debatt det blev... :)

Jag har tyvärr redan betalt hela fakturan eftersom jag upptäckte den trasiga toa-stolen nu tre veckor efter att de var klara.
De hävdar fortfarande sin oskuld och har nu helt slutat svara på mail eller telefonsamtal från mig. Jag har varit väldigt saklig och absolut inte "skrikit" eller varit arg bara hävdat att de ska stå för en ny toa-stol.
Den de hade sönder kostade över 4000 kr men jag har sagt att jag köper en ny för 2400 kr som jag tyckte de skulle betala, men icke tydligen...
 
anders07 skrev:
Oj, vilken debatt det blev... :)

Jag har tyvärr redan betalt hela fakturan eftersom jag upptäckte den trasiga toa-stolen nu tre veckor efter att de var klara.
De hävdar fortfarande sin oskuld och har nu helt slutat svara på mail eller telefonsamtal från mig. Jag har varit väldigt saklig och absolut inte "skrikit" eller varit arg bara hävdat att de ska stå för en ny toa-stol.
Den de hade sönder kostade över 4000 kr men jag har sagt att jag köper en ny för 2400 kr som jag tyckte de skulle betala, men icke tydligen...
Du får skicka dem ett brev att du anmäler till ARN om de inte hör av sig, och sedan får du väl anmäla till ARN.
 
thomasx skrev:
Du får skicka dem ett brev att du anmäler till ARN om de inte hör av sig, och sedan får du väl anmäla till ARN.
Tråkigt bara att de inte kan ta sitt ansvar utan istället skyller på mig att jag själv haft sönder den själv.

Eftersom jag aldrig kommer att kunna bevisa att det är de som haft sönder den så lär det inte hjälpa att anmäla till ARN heller skulle jag tro. De har ju gjort jobbet de skulle göra väldigt bra och slutfört allting.

Det är väl det som irriterar mig mest antar jag, att de gjort ett så bra jobb i övrigt och verkligen skött sig bra. Jag kände att jag verkligen hade "tur" som hittade en så bra firma men så kommer detta som en surdeg efteråt... :(
I sammanhanget är en toa-stol en väldigt liten summa (typ 1,5% av faktura beloppet) så jag tycker ju att mitt krav inte är orimligt...
 
Och med tanke på ditt låga krav och att det är momsfritt och avdragsgillt för dem så är det dyrköpt badwill.

Å andra sidan kanske de fullt ärligt inte tror att de haft sönder toan och tror att du kör en rövare. Lite sent ute är du ju ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.