Önskade inreda vårt gamla hus med kallt grått och vitt.
Tyvärr kommer ju alla nya dörrar och fönster färdigmålade med 0502-Y, så alla foder och lister har fått målats med denna färg.
Problemet är nu att hitta en grå färg som går mot
blått. Har provmålat med två olika gråa. Den ena passade mycket bra till 0502-y men såg grön ut och den andra var ljusblå.
Någon som vet en behaglig gråblå nyans som ser gammaldags
ut på vår pälspont och ändå passar ihop med 0502-Y?
 
Hur mörk vill ni att nyansen ska vara, dessutom vilket NCS nummer hade de två som du redan provat??

Dragningen åt grönt kan iof. bero både på att det ev. var en brytning med grönt i, eller helt enkelt vara ett resultat av hur det ser ut inomhus (trots att det kanske inte fanns tillstymmelse till grönt i brytningen), där du skall måla, ljusförhållande i rummet (dvs. mörkt eller mycket fönster), väderstreck, anslutande färger på tex. golv osv osv.

Berätta lite mer :)

MVH//Christina.

*EDIT* Jag skulle iof. tycka att det var jättesnyggt med 1002-Y eller 1502-Y, men jag antar att det inte är vad du är ute efter.
 
Jag har funderat lite mer på detta, och iom. att gult är en komplementfärg till blått så behövs det så väldigt lite blått för att det inte ska bli "för mycket", ju ljusare nyans du är ute efter, dess kinkigare är det att låta brytningen gå mot blått för då riskerar intrycket att bli "ljusblått", tex 1002-B.
Skulle du å'andra sidan vara ute efter en mörkare nyans så kan det kanske gå, pga. att du då adderar så pass mycket svart att det blir mer grått än blått tex 2502-B, men då får du å'andra sidan en ganska mörk nyans (OBS! enligt min smak som gillar ljust) inomhus spec. om det är ett mörkt rum.

När jag nu inte vet vad exakt det är du provat med så ligger det trots allt närmast till hands att först föreslå att du provar en neutralt grå brytning (om det inte råkar vara just det du gjort) som åtminstone i ett rum som fylls med dagsljus har en egenhet att dra en aaaning åt blått. Skulle själv prova med 1500-N eller möjligen 2000-N (beror som sagt på hur mörk nyans du vill ha).
Är det sedan för lite blått så skulle jag också testa 1502-B, liten chansning med tanke på det "ljusblåa", men har ändå 15% svärta så det kanske kan gå bra, men det beror då till stor del på ljusförhållandet i aktuellt rum.
Sedan är ju "rätt" brytning nästan till huvuddelen beroende på hur pass mycket blå du menar med "gråblå", samt hur mörk du vill ha nyansen ;)

Passar inte det så får du flytta dig stegvis mot mer blått och mer svärta om du vill ha mörkare, men som sagt var ytterst försiktig när du adderar blått ;)

Det är svårt att få till en snygg grå färg för inomhusmålning, krävs oftast många provburkar så misströsta inte :)

MVH//Christina.
 
Stort tack för svaren. Jag ska prova dessa färgprover.
Gunilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.