Förstår inte heller avsaknaden av bidéer. Är uppvuxen med en sådan och den är ju toppen för intimhygien när man inte kan duscha var och varannan dag.
Om det ryms i budgeten när vi bygger blir det en bidé! Den saknas här hemma!
 
Tusan, jag glömde skriva en del i mitt inlägg innan, Röda havet ter sig ju fullkomligt malplacerat. Varför jag valde det exemplet är för att de flesta nog kan förstå att på en liten båt med ett litet tanksystem för toalettavfall vill man inte ha ner papper som tar upp plats och kan orsaka stopp.
Så, de första dagarna på en sådan båt kan man se flertalet turister med synnerligen skamsna blickar som byter förvirrande ögonkast med varandra samtidigt som den stackarn i personalen som har städningen av toaletterna på sitt schema ser måttligt road ut. Efter ett par dagar brukar det dock ordna upp sig och alla ser glada och nöjda ut igen. :)
 
Anders_Nilsson skrev:
I Japan finns sedan många år Mitsubishi Jet Towel
Den har även funnits på ett flertal inrättningar i din huvudstad sedan många år. Men den kommer säkert till "framsidan" snart ska du se. :)
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
subtilis
Anders Nillson har måhända en scen från "Cars 2" i tankarna.
 
subtilis
Anders_Nilsson skrev:
Släng ut alla bidéer i Sveriges land!!!!!

Idag har man i stället en duschslang bredvid toastolen som många påpekat. Mycket fräschare att kunna spola av de bakre regionerna in situ jämfört med att behöva flytta sig med byxorna neddragna sidledes till bidéen.
"Mycket fräschare" - hur? Jag kan tyvärr inte se hur fräschören schangserar genom 500 mm förflyttning sidledes. För övrigt är väl WC inte anpassad för tvagning? Det verkar krångligt och upplagt för missöden att försöka få fram en duschslang för ändamålet.

Nu blir det väl ett ramaskri igen.
 
Redigerat:
Drömmarn skrev:
Förstår inte heller avsaknaden av bidéer. Är uppvuxen med en sådan och den är ju toppen för intimhygien när man inte kan duscha var och varannan dag.
Om det ryms i budgeten när vi bygger blir det en bidé! Den saknas här hemma!
Om man ändå skall blöta ned hela rumpan och/eller skrevet, så känns det som om man redan är så blöt att man lika gärna kan ta resten också! Dvs duscha...

Om jag generaliserar grovt, på urval av subjektiva erfarenheter så:
Folk under 30 duschar som regel dagligen, folk under 50 duschar oftast minst varannan/var tredje dag. Med såna hygienvanor ser jag inte behovet av en bidé. Jag har iofs aldrig haft nån, förrän jag köpte huset. Den står där i badrummet men jag har aldrig förstått hur man skall använda den utan att behöva klä av sig helt på underdelen, och torka vatten ifrån golvet.:surprised:

(Enda gången jag har använt den, var på en fest. Fyllde vatten i skålen och sjösatte en enorm gul badanka!)
 
Jag löste detta genom att köpa en blandare med inbyggd handdusch, smidig lösning om man inte har allt för långt emellan handfat och toalett.
 
subtilis
Cujo skrev:
Om man ändå skall blöta ned hela rumpan och/eller skrevet, så känns det som om man redan är så blöt att man lika gärna kan ta resten också! Dvs duscha...

Om jag generaliserar grovt, på urval av subjektiva erfarenheter så:
Folk under 30 duschar som regel dagligen, folk under 50 duschar oftast minst varannan/var tredje dag. Med såna hygienvanor ser jag inte behovet av en bidé. Jag har iofs aldrig haft nån, förrän jag köpte huset. Den står där i badrummet men jag har aldrig förstått hur man skall använda den utan att behöva klä av sig helt på underdelen, och torka vatten ifrån golvet.:surprised:

(Enda gången jag har använt den, var på en fest. Fyllde vatten i skålen och sjösatte en enorm gul badanka!)
Uträttar man sina behov exakt lika många gånger som man duschar är det väl i sin ordning.
Tyvärr finns det ingen duschmöjlighet på offentliga toaletter. Ofta inget handfat i närheten heller. Men vissa kanske bara "duschar" hemma.

Tankeexperiment: ponera att du trampar i en hunds avföring. Hur rengör du foten/skon? Genom att gnida ett papper mot den? Eller duscha hela kroppen?

I ett nötskal fångar kanske detta inkonsekvenserna i svensk hygien.
 
subtilis skrev:
Uträttar man sina behov exakt lika många gånger som man duschar är det väl i sin ordning.
Tyvärr finns det ingen duschmöjlighet på offentliga toaletter. Ofta inget handfat i närheten heller. Men vissa kanske bara "duschar" hemma.

Tankeexperiment: ponera att du trampar i en hunds avföring. Hur rengör du foten/skon? Genom att gnida ett papper mot den? Eller duscha hela kroppen?

I ett nötskal fångar kanske detta inkonsekvenserna i svensk hygien.
Kastar skorna. Punkt.
 
Kattvovven skrev:
Kastar skorna. Punkt.
Hjälper ju inte om du var barfota. :D
 
Alfredo skrev:
Hjälper ju inte om du var barfota. :D
Kapar foten!
 
Kattvovven skrev:
Kapar foten!
Lät lite drastiskt med tanke på att det bara var hundskit :p
 
LillaMini skrev:
Lät lite drastiskt med tanke på att det bara var hundskit :p
Nej nej, bajs är nog det äckligaste som finns.

Fast ontopic, skulle aldrig installera en bidé eller använda en. Finns inte i min levnadskultur och har aldrig gjort. Och dom här fina pikarna om att "varför svenskar inte är hygieniska", behöver duscha oftare. Skulle jag skita ner mig så förbannat så att jag inte kan bli ren, så tar jag en dusch! :D
 
subtilis
Hur ska man tolka hatet mot bidén? Är man så fäst vid sina kånkelbär?
 
subtilis
Kattvovven skrev:
Kapar foten!
Bandsåg på WC, således?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.