P
Hur har ni löst det på ett snyggt sätt? 2st 90 böjar kommer ju ganska högt över täckskivan för isoleringen. Alternativer är att ta ur för röret i den yttre skivan.
Bilder på lösningar är välkomna :)
 
Lyfter lite, någon som har en bra lösning på detta?
 
P
Hann inte göra klart i höstas då vintern kom överraskande snabbt :)
 
Hejsan.

Jag tog ut ur skivan då det enligt mig ser konstigt ut att ha två 90 böjar över mark. Vi satte även distanser för att lyfta ut stupröret tillräckligt långt från väggen för att klara inre skivan.

Henrik
 
Då fick du även skära ur plasten då?
 
Ja jag jackade ur i plastlisten. Självklart så lite som möjligt.
 
D
Vet inte om jag missförstår frågan? Satte 200mm Pordrän för 1.5 år sedan och satte de markrören alldeles utanför dessa 200mm Pordrän. Sedan satte vi silar i markrören, typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...angrannor/utkastare-renstratt/26744/renstratt och då passade de gamla stuprören in ganska bra (kommer inte ihåg om vi på något ställe satte en utkastare http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...angrannor/utkastare-renstratt/26704/utkastare för att komma till silen. I vilket fall som helst, så var det aldrig något stort problem och jackade ur gjorde de definitivt inte.

Edit: Kom att tänka på att vi har träfasad som sticker ut en del från sockeln, så stuprören kommer ju ut en bit från grunden redan från början, så kanske därför det inte blev så mycket att tänka på för vår del.
 
Redigerat av moderator:
Jag var inne på det från början också men bättre hälften var inte alls inne på samma spår. Vår fasad har väldigt litet överhäng så det blev till att modifiera lite...
 
P
Våra stuprör kommer inte så långt ut att det passar om markröret ligget utanför Pordränet så antingen får man göra en S-böj men då kommer renstratten och markröret en bra bit över gruset eller vad man nu har för ytskikt vilket inte blir så snyggt eller så får man jacka ur i isoleringen för att hamna rakt under stupröret.
 
P
Sailorman skrev:
Ja jag jackade ur i plastlisten. Självklart så lite som möjligt.
La du något annat där som ersättning för plastlisten? funderade på en gummiduk eller liknande.
 
Jag har satt 200mm isodrän med dagvattenrör precis utanför.

Det blir nog att jacka ur isodränen och plasten för att kunna montera två 30 alternativt 45 krökar för att komma in mot väggen. Under plastlisten ligger jag en bit plast som kommer att gå under krökarna och ut i marken, för att vatten inte ska rinna längs stupröret och ner i skivorna.
 
P
det gick bra att ha röret ovanpå då gruset kommer att täcka det. Nu är det bara att köpa hem mera kross och "fingrus"
 
  • markrör.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • markrör2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.