Alfredo skrev:
Apropå att flyga på semester så gissar jag att en Boeing 747 uppfyller dina krav...
Absolut, jag saknar dock flygcertifikat.
Men eftersom jag mycket sällan flyger på semesterresor så kan jag köra en motorstark bil (ny med modern avgasrening) och ändå, totalt sett, vara mycket miljövänlig :)
För mig är det livskvalitet och jag har full förståelse för att andra anser att frekventa långflygningar är livskvalitet, det jag reagerat på är många verkar ha synpunkter på bilar medan det sällan eller aldrig pratas om flygresorna.
 
Jag roade mig med lite beräkningar såhär efter lördagssteken (nåja, kyckling) eftersom jag bara vräker ur mig drygheter utan fakta. Självklart får man ta dem för vad de är eftersom rådatat är av tvivelaktig kvalitet.

En 747-400 producerar 30 kg co2/km och tar 409 pax. Det blir 73 g/km/pax. En familj på 4 som åker till Thailand (ca 8200 km) producerar 4.8 ton co2 t.o.r.

En V70 producerar 120 g/km. Kör man 2000 mil/år blir det en halv Thailandsresa, 2.4 ton. Har man två såna bilar står bilkörningen för lika mycket som semesterresan.

Säg att ett hus har 500 W belysning, TV inräknad. Släcker man i en timme så sparar man 0.5 kWh. De smutsiga energikällorna verkar producera 0.5 kg co2/kWh. Det ger en besparing på 250 gram co2. Eller 1/19200-dels Thailandsresa.

Eller om man vänder på det. Stannar du hemma ett år så kan belysningen stå på konstant i 2 år och du ligger ändå plus.
 
Redigerat:
Ska man tolka dom senaste inläggen för att hållas sig OnTopic att det är bra att Biltema kortar öppetköpstiden till en vecka så att man ska få anledning att köra mer och bränna mer fossilt bränsle?
 
Nyfniken skrev:
...jag bara vräker ur mig drygheter utan fakta. Självklart får man ta dem för vad de är eftersom rådatat är av tvivelaktig kvalitet...
Visst är det skönt att få vara lite dumdryg då och då, speciellt en lördagskväll :)

Jag gjorde en snabb överslagsberäkning för ett par år sedan.
När bland andra Volvo kom med sina DrivE modeller som pyser ut mindre än 120 g CO2/km.
VAd jag fick fram var att om man är två i bilen blir det mindre utsläpp att köra bil till Rivieran än om man åker tåg.

Förutsatt naturligtvis att tågets el är genererad av något av kontinentens kolkraftverk (gärna ägt av svenska Vattenfall).

Någon energiexpert som har aktuella siffror?
 
Fast å andra sidan kan man vara glad att de har öppet köp överhuvudtaget, då det är helt frivilligt..
 
Nimajneb skrev:
Ska man tolka dom senaste inläggen för att hållas sig OnTopic att det är bra att Biltema kortar öppetköpstiden till en vecka så att man ska få anledning att köra mer och bränna mer fossilt bränsle?
Jajamen!
 
Även jag mejlade VD Olof och frågade om deras resonamang kring detta.
Jag fick snabbt svar (det ska han ha cred för) och han menar att eftersom varuhusen har förlängt sina öppettider samt är öppna 363 av 365 dagar på året så är de mer tillgängliga för sina kunder att återlämna varor.
 
Snabbt svar men dåligt argument. Men det är klart, har man inga bra argument så får man väl använda dåliga argument. Det hade dock varit intressantare med ett ärligt svar, dvs på vilket sätt biltema sparar/tjänar pengar på detta.

Jag hade tänkt åka till biltema och köpa lite PP-rör för att sätta upp en utslagsho, men jag är inte 100% säker på vilka rördelar som jag behöver. Så istället för biltema så får det bli den lokala järnaffärn som inte kommer att jävlas om jag kommer tillbaks med grejor om en månad. Det blir visserligen några kronor dyrare, men då får jag gelia-produkter också istället för biltema.
 
Gabbe1 skrev:
Även jag mejlade VD Olof och frågade om deras resonamang kring detta.
Jag fick snabbt svar (det ska han ha cred för) och han menar att eftersom varuhusen har förlängt sina öppettider samt är öppna 363 av 365 dagar på året så är de mer tillgängliga för sina kunder att återlämna varor.
Ja, de är ju verkligen tillgängliga för oss som bor i Stockholms norra förorter...

Jag brukar handla på Biltema i Uppsala på väg hem från mina föräldrars sommarställe uppe vid Gävle. Om jag nu måste tillbaka inom en vecka för att byta blir det en tur till Uppsala helt i onödan... Det innebär ju att det måste vara en bra dyr sak för att det ska bli ekonomiskt lönsamt (om man räknar med tidsåtgången) att byta.
 
pelpet skrev:
Snabbt svar men dåligt argument. Men det är klart, har man inga bra argument så får man väl använda dåliga argument. Det hade dock varit intressantare med ett ärligt svar, dvs på vilket sätt biltema sparar/tjänar pengar på detta.

Jag hade tänkt åka till biltema och köpa lite PP-rör för att sätta upp en utslagsho, men jag är inte 100% säker på vilka rördelar som jag behöver. Så istället för biltema så får det bli den lokala järnaffärn som inte kommer att jävlas om jag kommer tillbaks med grejor om en månad. Det blir visserligen några kronor dyrare, men då får jag gelia-produkter också istället för biltema.

Biltema har kanske tröttnat lite på den attityden.
Att folk inte tar reda på vad dom behöver utan köper extra för att vara på den säkra sidan och lämnar sedan tillbaka det som blev över.
 
Jag bor i Uppsala men har 23 mil till garaget norr om Söderhamn. Där brukar jag utföra nödvändiga reparationer på bilen för det mesta med delar från Biltema. Nu uppstår troligen ett litet problem för mig.
MEN, gäller tråden endast öppet köp med pengarna tillbaka eller kan man fortfarande få ett tillgodokvitto att köpa för och som gäller under en längre tid? Någon som vet?
 
hahalj
skalman1 skrev:
Biltema har kanske tröttnat lite på den attityden.
Att folk inte tar reda på vad dom behöver utan köper extra för att vara på den säkra sidan och lämnar sedan tillbaka det som blev över.
Jag mailade Biltema om de 7 dagarnas öppet köp och fick svaret att anledningen till att de inte längre vill ha 30 dagar är att det missbrukades.

Om man med missbruk menar att folk köper mer än vad man behöver för att inte stå utan mitt i ett jobb och sedan lämnar tillbaka resten, ja då är jag medskyldig. Jag kallar dock 30 dagars öppet köp rimlig service för att möta kundernas behov. Jag tror t.o.m. att Biltema får sälja mer med 30 dagars öppet köp eftersom man inte alltid bryr sig om att lämna tillbaka då det istället hamnar i bra-att-ha-hyllan, åtminstone lite billigare saker.
 
Precis så resonerar jag iallafall. Med en schysst returrätt så vågar jag ta köpbeslut på sämre grund, vilket innebär fler köpbeslut.

I eftermiddag ska jag iväg och köpa en (obruten) färgburk inför kvällens takmålning, eftersom jag inte är säker på att den färg jag har räcker. Bättre att lämna tillbaks en burk för mycket än att behöva avbryta kvällsmålningen med en kvadrat kvat.
 
Misstänker att missbruk här är att folk köper specialverktyg för att göra något specifikt på sina bilar och sedan lämnar tillbaka dom.
 
pelle242 skrev:
Misstänker att missbruk här är att folk köper specialverktyg för att göra något specifikt på sina bilar och sedan lämnar tillbaka dom.
Men då räcker ju säkert 7-dagarsregeln....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.