All val av teknik är hämtat med sökning eller frågor i byggahus.se

Lägenhet i suterräng, då isolerar jag först hela fastighetens nedre planet utvändigt under mark. Anlitade Stockholms Byggbrigad.
01 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne fortsätter jag själv. Lägenheten behöver avlopp, kapa befintligt gjutjärnsrör.
CIMG4166 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt plaströr skarvas på och leds till lägenheten.
CIMG4176 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innen i lägenheten är det betongplatta på mark, då kör jag med Nivellgolv med plastskruvar.
CIMG4222 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet grenas i de olika delarna och Nivellgolvet används för att skapa fall i badrummet.
CIMG4223 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


70mm isolering med ventilation under golvet.
CIMG4232 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggar får plåtreglar och invändig isolering endast ovan mark.
CIMG4275 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya pexrör kopplas in på gamla radiator järnrör.
CIMG4287 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskivor på plats, isolering i vägg till entre.
CIMG4291 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar de roligaste. Inredning börjar komma på plats.
CIMG4299 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägenhet skall ha egen elmätare.
CIMG4304 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt rum med innergolv.
CIMG4338 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Komplett kök färdigt.
Kök2 (Large).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toa. ( Våtrumsmattan i badrummet är det enda inne jag inte gjort själv. )
toa (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dush och tvättmaskin. Med en dushkabin har jag valt bara standard gipsskivor och tre lager våtrumsfärg. Naturligvis frånluftsfläkt för både våtrum och hela lägenheten via golvet. Hela fastigheten ventileras med takfläkt.
dusch (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu dax att annonsera för hyresgäst.:)
 
Redigerat:
Fint jobb, fullt beboeligt, men hur har du löst;

x kravet på sekundär utrymningsväg (om lägenheten är väldigt liten och dörren vi ser går direkt till det fria, kan det nog bedömas som uppfyllt utan att du har fönster som klarar kraven)
x kraven på ventilation BBR 6.25?
x kraven på ljusinsläpp BBR 6.32?

När man blir hyresvärd och ska tillhandahålla boende för annan, kan man tycka att dessa krav blir allt viktigare.
 
Utgången är derekt till det fria, bästa utrummningen av alla sovrum i hela huset. Ventilation är god i hela fastigheten med frånlutsfläkt (jag kompletterade inslaget), behöver aldrig vädra. BBR 32 detaljer känner jag inte till. Köksdelen har ju litet fönster, det är som det är, men det är öppen planlösning som ger ljus i hela planet från söderläget. Inte mycket jag kan ändra.
 
Ang. utrymning är grundkravet två av varandra oberoende utrymningsvägar. Fönster kan användas som utrymningsväg i vissa fall. Bla ska öppningens överkant inte vara högre än 1,2 m över samt att den fria öppningen är minst 0,5 m bredd och 0,6 m höjd samtidigt som summan av dessa är minst 1,5 m. Från underkant fönstret till marken får det inte vara högre än 5 m och tillgängligt även vid vinter (snö). Få källarfönster klarar dessa krav som utrymningsväg, därav min fråga.

Ljusinsläppskravet är motsvarande 10% av golvytan. Säg att du har gjort en etta om 35 m2, då ska du ha 3,5 m2 fönsteryta.

Vad säger bygglovet?
 
norrbottenstorpet skrev:
Ang. utrymning är grundkravet två av varandra oberoende utrymningsvägar. Fönster kan användas som utrymningsväg i vissa fall. Bla ska öppningens överkant inte vara högre än 1,2 m över samt att den fria öppningen är minst 0,5 m bredd och 0,6 m höjd samtidigt som summan av dessa är minst 1,5 m. Från underkant fönstret till marken får det inte vara högre än 5 m och tillgängligt även vid vinter (snö). Få källarfönster klarar dessa krav som utrymningsväg, därav min fråga.

Ljusinsläppskravet är motsvarande 10% av golvytan. Säg att du har gjort en etta om 35 m2, då ska du ha 3,5 m2 fönsteryta.

Vad säger bygglovet?
Ven kommer och kontrollerar allt det här?
 
Jag tycker det ser kanon ut!
 
Om man inte kommer upp i 10% fönsteryta och ej kan sätta in, vad gör man då?
 
Andy78 skrev:
Om man inte kommer upp i 10% fönsteryta och ej kan sätta in, vad gör man då?
Då får man byta till glasdörr....
 
Och om den dörren vätter mot en korridor i tex källare.
Och det är mörkt där?
 
Att de tekniska egenskapskraven är uppfyllda kontrolleras i enlighet med kontrollplanen som fastställs vid ett tekniskt samråd innan man får startbesked för bygget. I de flesta fall innebär det olika former av egenkontroll när man talar om småskaliga byggprojekt. Den nya plan och bygglagen kräver också att byggnadsinspektörerna gör minst ett platsbesök på varje bygge under byggtiden.

Vill inte skrämma upp dig kring dessa krav, men jag har i jobbet stött på flera byggen i källare (främst flerbostadhus) som byggt utan bygglov, inte klarat kraven och sedan fått förelägganden, antingen från stadsbyggnadskontoret eller räddningstjänsten.

Är det hyfsat schysta förutsättningar, i närheten av kraven, tror jag varken en byggnadsinspektör eller en brandinspektör skulle vara petnoga. Är det däremot en veritabel dödsfälla utan utrymningsvägar under markplan skulle samhället på en gång "slå till" om de blev varse problemet.
 
Jag har hyrt av Akelius mm. Det har varit EN utrymmningsväg trots 80 kvm. Det här är 25 kvm. Jag kommer upp till ca 2 kvm fönsteryta.

Bostadssituationen i Stockholm är svår. Det här är i alla fall en lägenhet till. Byggreglerna är väl till för att styra nybyggnad i stor skala, så det blir riktigt. Såna här projet kan man gott lägga regler åt sidan och rätta sig efter möjligheterna. Om det bara är ett säkert och shyst boende.
 
Men nu äger du ett hyreshus eller är det din villa du bygger lägenheten i?

Vad kommer hyran ligga på?
 
O
Utrymningsreglerna är rätt komplexa....
De flesta lägenheter har bara en väg ut. Det är lägenhetsdörren. Men en lägenhet räknas som en brandcell.
Jag skulle inte vilja använda fönstervägen ut på 5:e våningen. Ett fönster måste ha ett visst minimått för att kunna kallas nödutgång. Nu kommer jag inte ihåg måtten. Dock skall de sitta max tror det är 1,20 upp på väggen.
dock kan man sätta upp en stege istället. Så blir det godkänt.
 
Odjuret skrev:
Utrymningsreglerna är rätt komplexa....
De flesta lägenheter har bara en väg ut. Det är lägenhetsdörren. Men en lägenhet räknas som en brandcell.
Jag skulle inte vilja använda fönstervägen ut på 5:e våningen. Ett fönster måste ha ett visst minimått för att kunna kallas nödutgång. Nu kommer jag inte ihåg måtten. Dock skall de sitta max tror det är 1,20 upp på väggen.
dock kan man sätta upp en stege istället. Så blir det godkänt.
ALLA bostäder och lokaler där man vistas mer än tillfälligt ska ha minst 2 av varandra oberoende utrymningsvägar, dvs även något fönster i en lägenhet är normalt utrymningsväg. Kravmåtten för fönster har jag citerat ovan. Fönsterutrymning får ske med hjälp av räddningstjänstens stegutrustning i vissa fall upp till 8 våningar.
 
norrbottenstorpet skrev:
ALLA bostäder och lokaler där man vistas mer än tillfälligt ska ha minst 2 av varandra oberoende utrymningsvägar, dvs även något fönster i en lägenhet är normalt utrymningsväg. Kravmåtten för fönster har jag citerat ovan. Fönsterutrymning får ske med hjälp av räddningstjänstens stegutrustning i vissa fall upp till 8 våningar.
Men hus högre än 8våningar har väl inte mer än ett trapphus? I USA finns det dubbla trapphus i många (alla?) höga hus, samma i svenska kontor och hotell, men lägenheter har väl sällan mer än ett trapphus ned?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.