R
ingen som vet?
 
Om du har strömmatning på antennen så har du en antenn med inbyggd förstärkare. Ett alternativ är ju att se till att antennen får ström. Dock föreslår jag att du skruvar upp en ny bra antenn och dra om kabeln om så behövs. Men har du bild idag utan frysningar så kommer du inte få bättre bild av starkare signal eftersom signalen är digital, krasst kan man säga, bild eller inte bild. Upplever du däremot frysningar eller att bilden ofta blir pixlig så har du svag signal, ibland krävs bara en justering av antennen.
 
R
hmm då ska jag dra en strömkabel till den. Men hur får min antenn ström idag, genom digitalboxen via antennkabeln? Men kolla på den bifogade bilden, där kommer två antennkablar från taket, antagligen en från Canal digital parabolen och en från antennen. De två blå boxarna som hänger där, är de såkallade splitters tro? Min nuvarande antennkabel går direkt från antennen och längs med taket och husväggen rakt in till en tv i vardagsrummet. Antar att en tidigare ägare gjort så istället för att koppla samman allt på vinden?
 
Redigerat:
R
WP_000807 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du frysningar eller andra störningar skulle ja kopplat in den kabeln och se vad det gör. Själv kör jag både Viasat och boxer via samma kabel ner i vardagsrummet. Sitter nån dosa som kombinerar signalerna på vinden och en dosa på väggen i vardagsrummet som separerar dessa igen med en f-kontakt till dvb-s och vanlig antennkontakt till dvb-t.
 
R
ok, finns de en fördelare/splitter som man kan skruva på själva fästet på antennen? Jag vill alltså ansluta två antennkablar på antennskruven. Finns detta, fann inget på biltema =/
 
Roland112 skrev:
ok, finns de en fördelare/splitter som man kan skruva på själva fästet på antennen? Jag vill alltså ansluta två antennkablar på antennskruven. Finns detta, fann inget på biltema =/
Ja, det finns splittrar.
2-, 3-, 4-, 6-, 8-vägssplittrar med F-kontakt
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/splitter
Mer eller mindre alla splittrar kan man använda som combiner.

Eventuellt finns det två eller fler utgångar på antennförstärkaren.
 
Japp, sen finns det olika hylsor beroende vilken grovlek din kabel har mät innan du handlar, eller klipp en stump och ta med till Kjell.
 
Roland112 skrev:
Men jag har ingen förstärkare dock. Men då är det en sån här jag ska ha då? Jag undrar om den är gängad på anslutningssidan så den sitter ordentligt, får kolla de hos Kjelle! Tack! [länk]
Den blåa burken utan 230-sladd är antagligen en förstärkare eventuellt även en combiner, den med 230-sladd är spänningsmatning och antagligen även 2-vägssplitt.
 
R
Mitt problem är att den ena antennkabeln går inte ner genom taket, den fortsätter längs med taket o in i väggen direkt till en tv medan jag ska ha tv apparater på andra ställen i huset och det är denna kabel som är avklippt och som är en av kablarna som kommer ner genom taket på bilden. Min tanke var därför att förgrena till två direkt på antennen så kan kablarna gå åt varsitt håll. Finns det splitters likt ovan men med inbyggd förstärkare också som kan sitta utomhus o klara regn och rusk?
 
Den blåa lådan utan 230-sladd ser ut att vara ok att montera ute, eventuellt har den två utgångar.
 
R
aha ok så den blå lådan utan strömkabel är splitter och den andra förstärkare? Men ska jag då koppla så här: Först en antennsplitter från kjell och Company som skruvas på antennen, från den går två antennkablar, en till den kabeln som går längs med taket och en som går ner i vinden till bilden ovan. På vinden kopplar jag in antennkabeln från antennen i den blå boxen med strömkabel och från den en ny antennkabel som går vidare till den andra blå burken på bilden (splitter?) På den ansluter jag sedan två antennkablar som går ner till två sovrums vägguttag?
 
Roland112 skrev:
aha ok så den blå lådan utan strömkabel är splitter och den andra förstärkare? Men ska jag då koppla så här: Först en antennsplitter från kjell och Company som skruvas på antennen, från den går två antennkablar, en till den kabeln som går längs med taket och en som går ner i vinden till bilden ovan. På vinden kopplar jag in antennkabeln från antennen i den blå boxen med strömkabel och från den en ny antennkabel som går vidare till den andra blå burken på bilden (splitter?) På den ansluter jag sedan två antennkablar som går ner till två sovrums vägguttag?
Nej, den blå enheten utan 230sladd är själva förstärkaren som ska sitta så nära signalkällaren som möjligt.

Den blå enheten med 230sladd är spänningsmatning till förstärkaren, den kan sitta var som helst mellan förstärkaren och signalmottagaren.

Båda enheterna kan innehålla splitt, men det behöver dom inte göra.

Om det behövs förstärkare så bör någon av följande nyttjas:
Antenn - förstärkare - splitt med DCpass - spänningsmatning - TV.
Eller
Antenn - förstärkare - spänningsmatning - splitt - TV.
 
R
Stort tack. Med andra ord är de enda jag behöver en liten splitter direkt på antennen, allt annat verkar ju redan finnas på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.