Vi har precis slängt ut en knappt 4 år gammal Siemens-diskmaskin eftersom den gick sönder och det skulle kosta multum att laga den. Åkte till Elgiganten med målet att köpa något riktigt hållbart. Blev rekommenderade Asko och köpte en sådan maskin för ca 8 papp (ångrar lite nu att vi inte köpte Mielen som vi hade funderingar på först).

Nu när vi installerat Askon och kört den några gången märker vi att den låter väldigt högt. Vår förra maskin var märkt 46 eller 48 dB och den bara susade när den var i gång. Med den nya maskinen låter det som att man har på kranen ordentligt eller som när man står i duschen. Det swoschar och swischar, hörs ända upp på andra våning när det är som värst. Även tömningen är högljudd. Den nya maskinen är märkt 44 dB och på nätet omnämns den som "nästan ljudlös".

Har ringt Elgiganten som hänvisar vidare till Askos support. Killen där kunde erbjuda att en supportkille kommer ut och tittar, kanske saknas isolering någonstans. Men om det inte är fel på maskinen får vi stå för notan själva (gissningsvis någon tusenlapp). Vi har möjlighet att lämna tillbaka maskinen till Elgiganten inom 30 dagar men det är ju en del meckel med det (långt att åka t.ex.).

Det som oroar mig mest är att Askos supportkille drog ett rätt luddigt resonemang om att när man mäter dB på en diskmaskin så mäter man inte topparna utan hur maskinen låter över hela programmet, med andra ord skulle man få "tåla" högre ljud emellanåt. Men vad är då högre ljud? Jag har säkert hört 20 olika diskmaskiner men aldrig hört någon som låter så här högt, förutom möjligtvis en bänkdiskmaskin som vi hade för över 10 år sedan och som typ hade 53 dB. Vad är era erfarenheter? Är det "tillåtet" att en maskin som är märkt 44 dB får lov att låta högre än en märkt 46-48 dB?

Även andra erfarenheter och åsikter mottages tacksamt ...
 
Om du redan från dag ett, stör dig på ljudet, så är det kanske läge att byta innan de 30 dagarna är passerade?
 
Håller med föregående talare. Ni kommer bara att bli mer och mer irriterade, hade jag varit er så skulle jag ta omaket och åka för att byta den mot någon annan.

Angående ljudmätningsförklaringen så måste ju diskmaskinen få låta väldigt mycket då i en del sekvenser eftersom torkprogrammet inte ger speciellt mycket väsen...
Och tycker tillverkaren att de skulle vilja ha ner dB-snittet så är det ju bara att förlänga torkprogrammet.
 
Redigerat:
Tack för era svar. Jo, vi kommer att lämna tillbaka den, det har vi bestämt nu. Frågan kvarstår dock, kan man inte lita på att en 44 dB-maskin är tystare än en 46-dB?

Tips på vad vi ska köpa istället för Askon tas också emot tacksamt!
 
Jag hittade en definition av 44 dB på Elgigantens hemsida: Tystgående - Extremt ljudlös modell som arbetar väldigt tyst, ljudnivån på 44 dB är strax över ljudnivån i ett tyst rum.

Detta gällde en Miele, men 44 dB ska väl vara 44 dB oavsett märke. "Strax över ljudnivån i ett tyst rum" håller absolut INTE vår maskin. Den hörs upp på andra våning ...
 
Siemens dyrare är ruggigt tysta.
 
har du en smartphone kan du ladda ner en enkel app som mäter ljudnivån. (kanske inte helt formellt riktigt men ger en god fingervisning)
Sök på sound meter eller nått sånt så får du träff.
Då kan du se om nivån är något så när rätt i förhållande till spec. Den appen jag hade visade att våra innedörrar höll vad de lovade de dämpade 42dB.
 
Har en tio år gammal siemens som har ryggen mot sovrumsväggen. Lyssnar jag noga så hör jag den förstås, men det är verkligen inte störande ens för den som försöker sova. Det enda som låter lite mer är när det sprutar vatten i avloppet och det skulle jag ju kunna fixa genom att ansluta diskmaskinen senare på avloppsstammen. Jag vet inte hur många gånger jag ryckt upp luckan bara för att inse att maskinen redan är igång...

Hör du maskinen även på nästa våningsplan, byt, den kan knappast kallas tyst då....
 
M
Cyphera skrev:
Jag har säkert hört 20 olika diskmaskiner men aldrig hört någon som låter så här högt, förutom möjligtvis en bänkd Vad är era erfarenheter? Är det "tillåtet" att en maskin som är märkt 44 dB får lov att låta högre än en märkt 46-48 dB?

Även andra erfarenheter och åsikter mottages tacksamt ...
Ja, för tillverkarna har inte angivit hur de har mätt. Olika tillverkare mäter olika, och ingen anger hur de mäter.... I princip kan de ha mätt snittnivå på ljudtrycket över viss tid, eller från 100 meters avstånd.

Tänk dig att du drar på stereon på max. Går du till grannen låter det ju inte så högt, eller hur? Det är så tillverkarna får sina fantastiskt "tysta" maskiner.

Fråga säljaren eller tillverkaren hur de har mätt.
 
Redigerat av moderator:
Ja vår Siemens är också extremt tyst... Har öppnat den flera ggr när den varit igång..

Så nu när vi flyttar och köper nytt blir det Siemens igen, men nu en modell som projicerar kvarvarande tid på golvet... Så slipper jag öppna i onödan (y)
 
När vi lämnade tillbaka maskinen sade säljaren i butiken att det absolut måste varit fel på vår maskin, den ska inte låta något alls nästan. Eftersom vi tycker om maskinen i övrigt bestämde vi oss för att ta en likadan, den här gången lät vi "proffs" installera den eftersom vi själva inte hade tid. Kan nu konstatera att den andra maskinen låter precis lika mycket som den första. Har laddat ned appen som någon föreslog ovan och kollat decibelen. När maskinen tvättar (och då är inte ändå inte som allra högljuddast) så låter den 44-57 dB ca 20-30 cm från luckan. Vi har maskinen i arbetshöjd så det upplevs som väldigt störande. Stön och suck. Vad ska vi köpa istället??? Tips och råd, bitte, please!
 
hahalj
Vi köpte nyligen en Electrolux ESF 68070, kostade ca 6.300:-. Ljudnivå enligt datablad 41 dB. Är grymt nöjd med både diskresultat och ljudnivå som är klart enligt förväntan. Hörs i stort sett inget alls under pågående disk, bara lite gurglande vid påfyllning och tömning.
 
Vilken modell är det du har?
Har fått offert på nya vitvaror nu och diskmaskinen blev en Asko 5434S. Resten är Husqvarna men deras diskmaskiner ger ett för plastigt intryck för min del. Har inte lyckats hitta nån diskmaskin jag gillar än så fick askon rekommenderad på 2 olika ställen.
Nån mer som har problem med högljudda asko-maskiner?
 
De två senaste maskinerna vi har haft har varit Electrolux. Modellerna var i "toppskiktet" och vi betalade nog en del extra just för att de skulle vara det "tystaste som gick att få". Ljudmässigt har bägge varit mycket bra. I köket kan man ana att de är igång men inte mycket mer. Ett svagt plaskande/väsande under tvätt och aningen mer vid fyllning/tömning. Maskinerna har i princip inte alls hörts i övriga rum.

Jag har inte exakt modellbeteckning, men det spelar kanske mindre roll eftersom exakt dessa modeller säkert inte finns idag. Nuvarande liknar dock den i #12.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.