noone70 skrev:
Men ett sådan avtal sätter ju säljaren i ett riktigt dåligt förhandlingsläge om det är en köpare som kör lite fultaktik.
Ja det är en av följderna som kommit av att man idag rekommenderar ovillkorade besiktningsklausuler.

I praktiken så är det dock ett så stort problem med villkorade klausuler att alternativen med ovillkorade klausul eller att inte erbjuda klausul alls är bättre. I riktigt attraktiva områden så är det inte ovanligt att säljare kan göra en förbesiktning och sen inte tillåta besiktningsklausul alls.

I mindre attraktiva områden är det omvänt lätt för köparen att kräva ovillkorad klausul
 
oceanis: Säljaren har inte berättat något alls för oss, eller skrivit något om badrummet i det där pappret de fyller i uppgifter som en köpare bör veta. Bara att de målat över en fuktfläck i ett annat rum som sedan försvunnit för ett par år sedan och inte kommit tillbaks. Det enda som gör att vi helt vill köpa och att vi blir väldigt osäkra över pris är meningen "klämring saknas" och det är det enda. Känns lite olustigt.
 
Jonas-A skrev:
Golvbrunnen är utbytt vid renovering, men klämringen saknas ändå enligt besiktningsmannen. Jag vet hur det ska se ut när det är rätt och riktigt gjort, då vi har en likadan golvbrunn i vårt eget badrum.
På bilden i besiktningsprotokollet ser det ut att vara silikon eller någon annan typ av "gulnad" massa där klämringen ska sitta. Om personen som renoverade badrummet har slopat klämringen känns det som att det absolut inte är gjort enligt konstens alla regler.
Fuktmätning i ett kaklat badrum är som bekant väldigt svårt, eller nästintill omöjligt. Dock har besiktningsmannen gjort mätningar i golv och väggar i intilliggande rum utan anmärkningar.

Enligt mäklaren har säljaren dokumenterat hela badrumsrenoveringen med bilder, och dessa får vi ta del av i morgon.
Om nu brunnen är bytt och provad enligt ss-en 1252 så är det osedvanligt korkat och konstigt att ha missat klämring?

Vad är det för golvbrunn? Det är inte så att vi har ett litet missförstånd genom att besiktningsmannen nedtecknat att klämring är osynlig då man täckt över med fix? Det är skillnad på att klämring saknas mot att det inte går att säkerställa att den faktiskt finns pga fix.

Sedan säker vatten kom så är den högsta procenten av skadeorsakerna på försäkringsmarknaden just felaktig anslutning av tätskikt mot golvbrunn. Så det är en hög skaderisk beroende på utförande
 
Nej det är inte vad jag höll med om, Marlen skrev "Dyker det upp något vid besiktningen som ni inte hade räknat med". Som Mika86 skrev, det är svårt för en köpare att veta vad de kommer att kostar att åtgärda felen utan att ha tagit dit en fackman som kollar på det. Det kan visa sig vara mycket större problem än vad säljaren sagt.
 
noone70 skrev:
Nej det är inte vad jag höll med om, Marlen skrev "Dyker det upp något vid besiktningen som ni inte hade räknat med". Som Mika86 skrev, det är svårt för en köpare att veta vad de kommer att kostar att åtgärda felen utan att ha tagit dit en fackman som kollar på det. Det kan visa sig vara mycket större problem än vad säljaren sagt.
Nu glömde du väl lite i citatet, det stod " "Dyker det upp något vid besiktningen som ni inte hade räknat med, t ex en omfattande renovering av badrummet, då kan ni förhandla ner priset."

Så då utgick jag ifrån att det var det du tyckte var OK
 
Mika86 skrev:
oceanis: Säljaren har inte berättat något alls för oss, eller skrivit något om badrummet i det där pappret de fyller i uppgifter som en köpare bör veta. Bara att de målat över en fuktfläck i ett annat rum som sedan försvunnit för ett par år sedan och inte kommit tillbaks. Det enda som gör att vi helt vill köpa och att vi blir väldigt osäkra över pris är meningen "klämring saknas" och det är det enda. Känns lite olustigt.
Men du skriver ju i ditt första inlägg att du fått ta del av besiktningsprotokoll där det står att klämring saknas och att platta är lös. Likaså skriver du att mäklaren har upplyst om att det är en bekant som gjort jobbet.
Det är ju precis det vi diskuterar i denna tråd. Och om säljaren eller mäklaren upplyser er om det har väl ingen betydelse, ni vet att det är så och då är det väl rimligt att ni kalkylerar med en kommande renovering av badrummen. Mäklaren framför det som är känt på uppdrag av säljaren och det är precis lika mycket värt oavsett vem som talar om det för er.

Det är kanske inte ens är så att säljaren vet om att detta är ett större fel. Alla kan inte "Säkert Vatten bibeln" som ett rinnande vatten alla timmar på dygnet.

I detta fallet är det ju bara att kalkylera med en helrenovering och buda efter detta.
 
Redigerat:
Lolle skrev:
Om nu brunnen är bytt och provad enligt ss-en 1252 så är det osedvanligt korkat och konstigt att ha missat klämring?

Vad är det för golvbrunn? Det är inte så att vi har ett litet missförstånd genom att besiktningsmannen nedtecknat att klämring är osynlig då man täckt över med fix? Det är skillnad på att klämring saknas mot att det inte går att säkerställa att den faktiskt finns pga fix.

Sedan säker vatten kom så är den högsta procenten av skadeorsakerna på försäkringsmarknaden just felaktig anslutning av tätskikt mot golvbrunn. Så det är en hög skaderisk beroende på utförande
Om jag inte har helt fel nu, så är det en Jafobrunn i plast (en sådan har vi själva, och denna ser identisk ut på bilden). Jag funderade själv om besiktningsmannen missat klämringen i och med att den inte syns. Ytterkanten är täckt av fix och längre in är det silikon. Dock låter det märkligt att besiktningsmannen skriver klart och tydligt att klämringen saknas. Mycket annat i besiktningsprotokollet är luddigt formulerat, men just "klämring saknas" låter ju solklart.

Det ska bli intressant att se bilderna från renoveringen. Förhoppningsvis kan dessa räta ut några frågetecken.
 
Tog det mer som ett allmänt exempel... Jaja sak samma :)
 
noone70 skrev:
Tog det mer som ett allmänt exempel... Jaja sak samma :)
:):)
 
oceanis: Fast det var inget mäklaren nämde eller ens hade att göra med enligt denne från början, därför skrev jag det. Det fick hon ta reda på i efterhand då vi ville veta om det fanns några garantier kvar på arbetet eller liknande. Men de bekanta till säljaren som hade gjort badrummet hade fotodokumenterat, så jag hoppas hoppas hoppas verkligen att de fotat att de satt en klämring, och sedan täckt den och att besiktningsmannen skrivit felaktigt att den saknas. Då är allt frid och fröjd. Men känns som chansen är liten att ha den turen.

Och som du skriver visste säljarna själva kanske inte detta då de inte kan "vattenbibeln" eller vad du pratar om. Vi kan inte heller så mycket om detta därför önskade vi att den information vi fick från besiktningen kunde ge oss något konkret vilket vi inte fick och därav blir oroliga över hur det står till. Fattar inte den otrevliga tonen i dina inlägg. Men men.
 
O
Det är ganska enkelt. räkna med att du måste renovera badrummet helt. det finns ingen annan väg. Oavsett vad säljaren har sagt eller inte. så har du fått ta del av säljarensbesiktning, där noteras det att klämring saknas samt att det är bom bakom en platta.
Därför ska du anpassa ditt bud till vad du vill betala med tanke på att badrummen troligtvis behöver lagas.
Att försöka sänka sitt bud när ni har skrivit kontraktet är en väldigt svår väg att gå. det finns ingen anledning för säljaren att gå med på ett lägre pris pga badrummen. Då står du där... och måste betala det du lagt som bud!
Om du missar det här huset så finns det fler..
 
Mika86 skrev:
oceanis: Fast det var inget mäklaren nämde eller ens hade att göra med enligt denne från början, därför skrev jag det. Det fick hon ta reda på i efterhand då vi ville veta om det fanns några garantier kvar på arbetet eller liknande. Men de bekanta till säljaren som hade gjort badrummet hade fotodokumenterat, så jag hoppas hoppas hoppas verkligen att de fotat att de satt en klämring, och sedan täckt den och att besiktningsmannen skrivit felaktigt att den saknas. Då är allt frid och fröjd. Men känns som chansen är liten att ha den turen.

Och som du skriver visste säljarna själva kanske inte detta då de inte kan "vattenbibeln" eller vad du pratar om. Vi kan inte heller så mycket om detta därför önskade vi att den information vi fick från besiktningen kunde ge oss något konkret vilket vi inte fick och därav blir oroliga över hur det står till. Fattar inte den otrevliga tonen i dina inlägg. Men men.
Absolut inte meningen att du skall uppleva det som otrevligt för det är inte meningen.

Men eftersom du/ni har fått reda på det ni vet idag så är ni i en situation där ni är medvetna om bristerna och det enda jag tycker är att man då måste kalkylerar med det värsta fallet och sätta pris därefter. Även om ni tar dit flera besiktningsmän så kommer ni aldrig att få veta mycket mer än vad ni vet idag. Då måste ni ju riva ner allt för att kunna se mer än det ni eller en besiktningsman kan se just nu. Om besiktningsmannen har skrivit att klämringen saknas så är det väl mest troligt att det är så. Att man skulle kunna kleta på så mycket fix att man täcker hela klämringen verkar osannolikt och sen nämndes silikon som verkar ännu konstigare så därför kan du nog utgå ifrån att ett fel föreligger i anslutningen till brunnen.

Det gör ju liksom ingen skillnad vid vilken tidpunkt mäklaren nämnde det, ni har en långtgående skyldighet att undersöka objektet och det har ni initialt bla gjort genom att fråga mäklaren och hon har skaffat fram ett svar som dock kanske inte var ett svar som var så positivt för ert beslut om ett ev köp.

Min reaktion var nog mer över att vissa trådsvar (inte dina) kunde uppfattas som att man skall bjuda och få huset, för att sen försöka pruta ner priset. Det kan man göra för sådant som kommer fram men inte enligt mig för sånt som man vet är fel från början.
Kom ihåg att det finns många hus och det kommer alltid att finnas hus till salu så mitt råd är att var ärliga mot er själv och bjud vad ni tycker det är värt med de positiva värden, fel och brister som huset har och låt er inte dras in i en bud hets som trissar priset för att sen inse att ni måste kosta på det mycket för att få det beboligt.

Men det är min åsikt och vi är alla olika :)
 
Är benägen att hålla med Oceanis. Missade att det dessutom fanns bom under någon platta. Så detta badrum är mest sannolikt att räkna som en viss skaderisk eller göra om.

Budgetera efter detta och räkna inte med att pruta efteråt.

Tyvärr slåss man ibland med okunniga köpare så har ni otur värderar andra badrummet högre än er
 
Du vet ju redan om felen. Bjud inte mer än du tycker huset är värt. Är huset så unikt att du verkligen måste ha det? Som jag brukar säga till folk som skall köpa hus - bli inte kär i huset! Jag hade inte lagt mer än maxbudet minus vad det kostar att fixa badrummen delat med två. Anledningen är att du ju får nya badrum och det är ju värt en del så jag tycker halvt prisavdrag är rimligt för huset är ju begagnat.

Eller gå in på Booli och kolla vad ett motsvarande hus kostar i området och dra av 100 000 för att fixa badrummen.

/Anders
 
Får tacka för alla svar, kul att så många är hjälpsamma :)

Vi får räkna på vad vi kan buda och räkna av för renovering innan. Kruxet då är väl att man bara får låna till köpesumman och de 100.000 till badrummet skulle isf bli blanco, vilket blir dyrt. Men å andra sidan är det väl något att fixa på de flesta husen i vår prisklass och det blir ju samma där då, men detta verkar lite akut att fixa,
fast det varit som det är nu i 7 år.

Likadana radhus har nyligen sålts till lägre pris än detta men då vet vi inte vilka renoveringabehov de hade. Har iaf svårt att tro att vi kan värdera upp det här huset med 100.000 efter gjort om badrummet. Det ser ju fräscht ut nu så den som värderat har väl gått på det.


Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.