Vi har ett hus som vi köpte 2007 av ett dödsbo för drygt 2 miljoner. Huset var i väldigt dåligt skick utan badrum, toalett, varmvatten etc. Ett litet mycket gammalt kök, oisolerat hus etc etc. Då det är byggstopp på grund av planändring bestämde vi oss för att renovera huset. Det fick vi bygglov till men inte att riva och bygga upp likadant. Så i princip är det bara stommen kvar och allt annat är nytt. Så min fråga är då vi har lagt ut drygt 2 miljoner på renoveringen (nybygge...), om vi säljer inom fem år så får vi ta upp de kvittona och slipper skatt? Huset är värderat till drygt 4 miljoner så det är i princip vad vi nu har lagt ut. Men om vi säljer längre fram i tiden då får vi inte dra nåt av kvittona för bygget av huset? Som sagt så är allt i princip nytt i huset men för det rent teknikaliska så har vi behållit en tunn del av stommen. Men även isolering, fönster etc är bytt. Vi har även byggt modernt kök, badrum etc. Så jag undrar om det finns nåt sätt vi kan slippa 22% skatt på våra utlägg, det blir ju ca 440.000:- i skatt på nåt vi redan har betalat, alltså ingen vinst för oss. Om vi säljer efter längre tid än fem år. Tacksam om någon har ett tips på något vi kan göra redan nu för att slippa extra skatten på våra redan gjorda utlägg?
 
Generellt så tror jag att ytskiktsrenoveringar räknas bara i 5 år (nya tapeter etc) , men har man gjort större ingrepp än så räknas det längre och då tror jag att man kan ta allt i en klumpsumma. Ta foton så att du har bilder på rivna eller flyttade väggar och dörrar, då tror jag att du kan tillgodoräkna dig det vid en eventuell försäljning efter 5år utan att skatta för det. Spara kvitton.
mvh
Michael
 
Då jag har en liknande fundering så fortsätter jag i denna tråden.

Vi har genomfört en totalrenovering vilket har inneburit många väldigt stora ingrepp bla:
  • Ny fasad
  • Bytt gammal isolering samt tilläggsisolerat
  • Grävt upp, dränerat, isolerat och även lagt golvvärme i källaren
  • Dränerat utsidan
  • Bytt ut avloppsstammar

Har givetvis inneburit en hel del kostnader.
Måste vi sälja huset inom 5år för att kunna dra av dessa kostnader?

Finns det någon sanning i det som troddes i inlägget ovan: "men har man gjort större ingrepp än så räknas det längre och då tror jag att man kan ta allt i en klumpsumma."
 
Jag har hört att det är så att om man gör något som kan betraktas som en ombyggnad snarare än bara renovering av befintligt så gäller inte femårsgränsen. Om man t.ex. bygger om taket och byter plåt mot tegel som kan anses värdehöjande inte bara i och med att det är nytt utan för att det är ett annat på lång sikt mer värdefullt tak så ska den investeringen kunna räknas in som en del av köpesumman, typ.

Men det är som sagt bara vad jag hört, jag har inga belägg för detta. Hör med skattemyndigheten så får du förhoppningsvis bra svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.