Fråga som rubriken. Tror det beror på rörelser mellan plast och plåt. Det är mest på en större golvyta och nästan inget där hallen smalnar av, sen är det mest närmast slangen också. Hoppas verkligen inte det är mögel, borde inte växa där tycker jag.

20130414_140303[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närmare titt under plasten
20130414_140337[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog tycker jag det ser ut som mögelpåväxt. Vad ligger rören på för bjälklag? Är det betong (på mark ?)med rören i fästbyglar? I så fall skulle jag gissa på bristfällig rengöring av golvet inne plasten monterades. D v s spånrester el damm som möglat. Om det är mark på golv så skall värmen aldrig stängas av för då kommer fuktvandring underifrån. I övrigt är det svårt att uttala sig utan alla konstruktionsfakta mm.
 
Ser ut som svartmögel. Vad finns under? Och hur är allt uppbyggt?
 
Har platta på mark sedan uppreglat 150-200mm, spårad spån på det. Reglarna tror jag är 95×45 och sitter med nivellskruvar. Det är ju bara svart när plast och plåten ligger mot varandra, kan mögel växa på aluminium/plast?
 
Har värmen alltid varit på? Annar skulle jag befara kondens som orsak till mögel
mellan skikten plast/plåt.
Är golvkonstruktionen ventilerad? Nivell är en bra konstruktion.
 
Den är alltid på men sommartid blir det inte så mycket värme. Golvet är inte ventilerat utan det är bara nivellskruvar, sedan fullisolerat.
 
Nivellgolv och denna konstruktion skall vara ventilerad.
Funktionen bygger på att varm, torr och dammfri inomhusluft ventilerar luftspalten i golvet, lokalen måste alltså vara uppvärmd (minst 17° C) och ha normal fuktbelastning.
 
Är det verkligen rätt att lägga plast överst i den konstruktionen :confused:
Känns lite fel att ha plasten överst på det sättet.
 
Så här byggdes det 1965, dock utan golvvärme, med ingjutna reglar i platta och golvreglarna vilandes på träklossar (med knarr som resultat) Dom ingjutna reglarna är bortbrutna och träklossarna ersatta med nivellskruvar. Plasten är på golvtillverkarens order pga golvvärmen, för att hålla samma fuktnivå på båda sidor så inte golvet ska slå sig antar jag.
 
De trägolv som byggdes 1965-75 på detta vis var nästan alltid fulla med mögel och lukt.
orparn; Trägolv med golvvärme skall alltid ha plast under, dvs även för mellanbjälklag. Mn i ditt fall borde det vara luftat också enl typgodkännandet.
 
Redigerat:
Jo har läst om att detta inte är en optimal konstruktion men lika fullt finns det massor med hus som står kvar utan problem med mögel. När golvet i kök och hall bröts upp såg allt trä frisk och fräscht ut, även det som var ingjutet fick brytas lös och såg efter omständigheterna inte så farliga ut. Ska nog låta någon insatt kolla vad detta är för något.
 
Väldigt svårt att se på bilderna. Men aluminium oxiderar ju med syre, och sen med rörelse i golvet så är det väl inte orimligt att det ser ut så...

Fråga till forumet: Går det att skicka in för analys?
 
M
Luktar det något?

Aluminium har ju alltid en oxiderad yta, nöter du på den kan det mörkt. Om det är mögel borde det lukta, väl?
 
Mögel behöver inte lukta. Detta är troligast svartmögel. Om du kollar telefonkatalogen eller på nätet så fnns det nog nåt lab inom räckhåll. Commodia, Alcontrol, Pegasus eller nåt billigare......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.