Hej!

Vad är det som avgör hur slät och fin ytan blir när jag hyvlar virke i en rikt/planhyvel?
Är det skärpan på stålen, antalet stål på kuttern, inställningen av stålen, motorstorleken på hyvleln (400V, 230V el. Kw ?), fuktigt virke, för snabb matning, eller nåt annat?

När jag hyvlar delar till mina fönsterbågar i min rikt/planhyvel som jag köpt på Clas Ohlson, så blir det en groteskt ful yta. Ojämn med ränder o dyligt.
När jag däremot hyvlar med min gröna Bosch elhandhyvel så blir det en skinande vacker jämn yta.

Hur gör jag för att få till en så slät och fin yta som möjligt i min rikt/planhyvel? Bör jag kanske kasta Clas Ohlson hyveln och skaffa en dyrare och bättre?

Nån som har tips?
 
Flera av dom saker du nämner har inverkan på resultatet svårt att rangordna.

Viktigast är att stålen är vassa och rätt postade om postningen går att påverka.

Sen blir det ett förhållande mellan Varvtal,kutterdiameter.stålantal påkuttern,och matningshastighet.
 
Om man tar för lite i planen, brukar det kunna bli märken från matningen.
Blir det fult både när du riktar och planar?
 
Luxman skrev:
Om man tar för lite i planen, brukar det kunna bli märken från matningen.
Blir det fult både när du riktar och planar?
För det mesta använder jag planen, men jag märker ingen skillnad mellan rikt och plan.
Däremot märker jag en tydlig skillnad när jag hyvlar med min lilla Bosch elhyvel. För då blir det en fantastisk yta. Men det är ju svårt att planhyvla med den :D

Om jag tar för mycket i planen orkar inte matningen med (och inte motorn heller låter det som)
 
Redigerat:
I första hand gäller att stålen är rakbladsvassa. Att ytan blir vågig har mad matningshastigheten att göra. Den verkar vara för hög kontra kutterns hastighet.
Sen spelar faktiskt själva virket också en roll. Men om du har bra virke vilket jag misstänker att du har med tanke på att du tillverkar delar till ett fönster. Men virket måste matas åt rätt håll på hyveln också annars får man oftast utslag.
Men om du kör på rikten och matar långsammare än planen så borde det bli mindre vågigt eller?
blir det inte det så sälj hyveln. Du kan börja med att slipa stålen först

Pär
 
Jag tycker det låter som ett stål är postat högre än de andra och alltså är det enda som skär. Kolla antingen med väggklocka eller med "streck på käpp metoden" som Pär h har beskrivit i en annan tråd.
/B
 
Ok, tack så mycket för tipsen. Det låter som att jag bör rikta in mig på stålens skärpa och kanske framförallt inpostningen. Jag har en sån där inpostningsgrej som jag köpt på Jula (har inte använt den än).

Om man ska slipa stålen, är det nåt speciellt man bör tänka på då? Går det att använda vilken simpel slipmaskin som helst? Jag är amatör på detta kanske jag ska tillägga :D
 
Snyggt jobbat bengtn. Låter som en väldigt trolig förklaring.
Att jag själv inte tänkte på det. Det är sådant som gör forum så bra

Och sedan undrar jag om jag har skrivit om den metoden. Men det har ingen störe betydelse. Den är nog bland dom snabbare och väldigt tillförlitlig
Pär
 
Redigerat:
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Angående att slipa stålen så rekomenderar jag att du lämnar dom till ett sliperi. Efter som hyveln är en referensmaskin så är det av stor vikt att stålen är plana längs eggen.
Och har man inga prylar att slipa med och är osäker på hur man skall gå till väga. Så är hyvelstål inget man börjar med.

Pär
 
  • Gilla
GammErik
  • Laddar…
Kommer också ihåg Pär H's kommentar om inriktning av hyvelstål, men hittar inte tråden. Jag gör på samma sätt hemma, följde med en lite plastbit man använder.. Hittade även denna youtube film som vissar detsamma. http://youtu.be/1uXh1fx6JE0 Ett i mitt tycke mycket enkelt sätt att ställa in höjden bra.
 
  • Gilla
bengtn
  • Laddar…
Ja ja.... jag ger mig för dom visa. Själv så här jag nog fått en släng av medelålders Alzheimers.

Pär
 
Har samma hyvel fast från Jula. Får oftast väldigt fin yta, iaf så länge stålen är vassa. Och även om de börjat bli slöa har jag aldrig fått "groteskt ful yta". Så det är nog en inställningssak.
Men jag bytte från originalstålen till de HSS-stål som Clas Ohlson har och de har hållt skärpan betydligt bättre.
Sedan har jag iof också haft isär det mesta på maskinen och smörjt upp och justerat in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.