Hej på er,

Första inlägget då!

Jag och min familj bor i detta huset djupt inne i Dalslands skogar och med åren så har duschväggarna sunkat till sig tycker jag. "Macro Victory" heter de om jag inte minns helt fel.
Macro_Rund_8000_Victory_7387301_9111.jpg

Jag letar efter glasdörrar 90*90cm och utrymmet är enligt ritningen, mitt problem är att jag inte vill göra fler hål i klinkersplattorna/tätskiktet och att den "korta väggen" är någon cm kort för flera tillverkares väggar.

2eahrgi.jpg

Svarta pilar = vägglängd
Röda pilar = avstånd från vägg till skruvhål
Blå fyrkant = badrumsskåp

Skånska byggvaror har en variant (Marin) som skulle ha funkat om det inte var för att den har en bred list som kommer att sticka utanför kanten på "kortväggen". En 80*90cm vägg skulle lösa problemet men då blir det fler hål + mindre yta.

Den samlade erfarenheten här inne borde kunna vaska fram en lämplig vägg till mig hoppas jag!

Jag hinner inte lägga in bilder på huset just nu men det kommer ikväll.

/Christer
 
Vi beställde glasskivor och gångjärnsprofiler från en glasmästare och då fick vi med U-profiler som man kunde borra hål i var man ville och fästa på väggen. Två glasskivor med gångjärn på båda och sen klämde man på en magnetlist på de kanter som bildar hörnet.
 
Sunkat till sig.. det låter som att det är lite smutsigt och trasigt. Kanske en rejäl rengöring samt service på duschhörnan kan vara ett alternativ? Man kan köpa reservdelar till de flesta duschhörnor, så om du har några delar som är trasiga så kanske de kan ersättas. Listerna kan du också byta eller smörja. Troligen blir det betydligt billigare än att byta duschhörnan.
 
Jag förstår inte riktigt, vanliga böjda dörrar till hörnduschar går ju passa in med den marginalen. De 90-dörrar vi tittat på på Bauhaus (av de flesta märken) hade en injusteringmarginal från ca 85 cm.
 
pelpet skrev:
Sunkat till sig.. det låter som att det är lite smutsigt och trasigt. Kanske en rejäl rengöring samt service på duschhörnan kan vara ett alternativ? Man kan köpa reservdelar till de flesta duschhörnor, så om du har några delar som är trasiga så kanske de kan ersättas. Listerna kan du också byta eller smörja. Troligen blir det betydligt billigare än att byta duschhörnan.
Inte så trasiga och delar har jag till dem. De höll sig fräscha ca 5-6år med endast lättare rengörning då och då men nu tycker jag att de blir svårare och svårare att hålla fräscha + att svängda glasdörrar är så mycket snyggare & "fällbara" innåt vilket ju vore behövligt i alla fall på lilla toan.

Macrohörnorna känns även riktigt 90-tal!! :thumbdown::D

Lane skrev:
Jag förstår inte riktigt, vanliga böjda dörrar till hörnduschar går ju passa in med den marginalen. De 90-dörrar vi tittat på på Bauhaus (av de flesta märken) hade en injusteringmarginal från ca 85 cm.
Ok från 850mm har jag inte lyckats hitta i alla fall inte i prisklassen jag letat i, jag är inte så sugen på att betala 7-8000:-.

Menar du från 850mm till centrum på skenan (skruvhålen) har du ett exempl, Länk/PDF?

/Christer
 
Redigerat:
förlåt, jag vet inte varför jag skrev böjda för vi har bara tittat på raka :/ Tänkte nog skriva att det borde fungera även med böjda
Här är iallfall en rak 85-87 cm:

http://www.bauhaus.se/camargue-vario-dorr-s3-85-87cm.html


Minns dock, vi tittade på böjda först, att man kan köpa till en byggprofil på 20 eller 40 mm. men en injusteringsmarginal på 1 cm borde man kunna köpa 1 st 80 dörr och få den 85, eller en 85 dörr (vet jag ifö hade även om priset då går upp) och få den 87. Sen en 90 dörr då. Då borde man få en dusch som passar.
 
Lane skrev:
förlåt, jag vet inte varför jag skrev böjda för vi har bara tittat på raka :/ Tänkte nog skriva att det borde fungera även med böjda
Här är iallfall en rak 85-87 cm:

[länk]

Minns dock, vi tittade på böjda först, att man kan köpa till en byggprofil på 20 eller 40 mm. men en injusteringsmarginal på 1 cm borde man kunna köpa 1 st 80 dörr och få den 85, eller en 85 dörr (vet jag ifö hade även om priset då går upp) och få den 87. Sen en 90 dörr då. Då borde man få en dusch som passar.
Ok tack! Ja det borde gå men det är i gränslandet och antalet möjliga väggar är starkt begränsat!

/Christer
 
Ett par bilder på huset då som utlovat: 100_2136.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100_2146.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100_2144.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+ ett par på badrummen: P1080846.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1080847.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Christer
 
Redigerat:
Vanliga 90 duschdörrar med längsgående "gångjärn" är ju som regel justerbara ett par centimeter och dessutom oftast just ett par cm smalare än just det angivna måttet. Så två helt vanliga sådana glasdörrar borde enkelt lösa ditt problem och täcka hålen. Silikona hålen först och limma upp dörrarna på kaklet, med nedersta delen av gångjärnet stående på golvet. Ren standardlösning.
 
Redigerat:
Just den infon att dessa specifika dörrar är ett par centimeter smalare än angivet mått är väl det jag söker hos er på detta forum, det känns lite jobbigt att chansa på 2st dörrpar a 3000:-/st.

Vilket lim är att föredra? Nåt montagelim för våtrum då eller?

/Christer
 
krokodilen73 skrev:
Just den infon att dessa specifika dörrar är ett par centimeter smalare än angivet mått är väl det jag söker hos er på detta forum, det känns lite jobbigt att chansa på 2st dörrpar a 3000:-/st.

Vilket lim är att föredra? Nåt montagelim för våtrum då eller?

/Christer
Den tekniska infon borde finnas tillgänglig från butiken eller tillverkaren, eller så mäter du på plats i butiken om du har möjlighet.

Vad gäller lim finns det nog många olika varianter idag som skulle funka, en klassiker är PL400, men nu finns ju nya PL800 som kanske kan funka också. Essves EssTack eller Bostiks MaxiBond Xtreme är ett par andra som nog skulle funka. Mina dörrar är limmade med PL400.
 
Ok tack för snabbt svar! Jag får helt enkelt leta vidare.

Sedan är det ju detta med fallet till golvbrunnen också. Det är ganska stora plattor som synes på bilden med allt vad det innebär för fallbyggnad. Jag kommer ihåg hur jag dividerade med snickare, plattläggare & min dåvarande sambo om att lägga mosaik eller i alla fall en 5x5 platta i duschhörnan. Tyvärr vek jag ner mig eftersom alla tre tyckte att:

"Tänk om man vill byta duschvägg nån gång i framtiden, då måste man ju få en i exakt samma mått annars ser det ju konstigt ut i skarven mellan de olika golvplattorna!!" sad.gif

Tänk som det kan bli. Nåja hursomhelst så kommer jag att få montera väggen "lågt" med listen i golvet då plattkanterna som sticker in till ca hälften i duschhörnan inte faller speciellt mycket.

/Christer
 
Redigerat:
Ok ska kolla på den väggen! Hur bred är vägglisten på Julas variant och finns den i frostat utförande tro?

/Christer
 
Haha Julas vägg går fint till kortväggen men är 7mm "kort" på långväggen om jag ska använda de gamla skruvhålen vill säga.

/Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.