Hej!
Jag har ett hus byggt 1890. Taket består av gamla lerpannor, bärläkt och vertikal läkt (kommer aldrig ihåg vad det vertikala lagret av läkt heter). Undertaket är av spån. På övervåningen är det två rum, en övre hall och ett sovrum, som är byggda som "lådor" med sågspån som isolering på tak. Sedan är det stora oisolerade kattvindar. Konstruktionen i sig är bra eftersom man kan inspektera hela spåntaket underifrån om man är i kattvindarna. Fukt har en god chans att torka ut. Just nu står övervåningen oanvänd.
Min önskan är att göra om helt på övervåningen, minska storleken ena kattvinden så att sovrummet blir större, och bygga om andra kattvinden till ett litet gästrum (önskemål från mina syskonbarn:)). Då måste jag även isolera taket på något sätt. Taket är inte tätt, dels så ligger några takpannor på sniskan och så måste vindskivor och nockbrädor bytas ut. Det ska åtgärdas i sommar.
Kan man sedan isolera taket underifrån? Det låter så riskabelt i mina öron. Om man inte vill lägga om hela taket (har inte råd), går det att lösa med isolering ändå? Ett alternativ är att låta de två "rumslådorna" vara intakta och bättra på isolering på taket och lägga till isolering på väggarna.
120713 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket trevligt hus.(y) Man får gratulera till en del av Sveriges byggnadskulturarv. Vårda det ömt.

Det viktigaste först och främst är att undertaket är tätt, dvs det gamla spåntaket om jag förstår rätt?
Är undertaket inte tätt så blir problemen bara värre och värre. Du kan dock enkelt och billigt lägga på oljeboard på spånet. En hel del arbete med tegelpannorna ned och upp, men liten materialkostnad. Sedan är taket i gott skick i 30-50 år framåt.

När taket är tätt så går det bra att isolera och dona på vinden/ovanvåningen.
Med spåntak får man luftning horisontellt mellan reglarna som spånet sitter i. Dvs in/ut i takgavlarna, bakom vindskivorna. Så upp med masonit på insidan av taket, mot spåntaksreglarna mellan takstolarna. Sätt gärna en list mot masoniten längs med takstolsbenen så det blir drag- och mustätt. Isolera med hygroskopisk isolering, dvs ej glas-/stenull, utan träfiberbaserad, el lin. Regla vid behov, (bärighet el tjockare isolering), och upp med innerbeklädnad. Om innerbeklädnaden inte är tät, dvs panel/brädor, så sätt en vindduk/ångbroms (ej fuktspärr) innanför.

PS Ströläkt.
 
Redigerat:
Tack Oldboy :)! Vilka fina tips. ...och tack för "ströläkt"! Nu måste jag försöka komma ihåg det.
Visst är huset underbart :)! Det är undantaget på min lilla gård. Av förra ägarna kallades det kort och gott för "Farmors".
Det låter rimligt att lägga om taket för att få dit oljeboard med tanke på att taket sedan kan vara tätt under en lång tid framöver. Det är en stor vinst om man ser till boendeyta och komfort att få övervåningen isolerad.
 
Huset ser verkligen otroligt sött ut. Tänk att ha ett sånt gästhus.

Håller helt med Oldboy om att ett tätt tak måste vara första prioritet. Det gäller alltid men ännu mer så om du funderar på att sätta igen det genom att isolera inifrån. Det skulle jag aldrig våga göra utan att taket är helt tätt och då krävs också något mer än bara pannor och spån. Förslaget med oljehärdad board är nog det bästa, alternativet är en mer klassisk variant med takpapp men då måste nog spånen väck och det känns tråkigt. Board går nog snabbare
också.

Oldboys konstruktionsförslag för att isolera inifrån låter bra. Vi håller på med något liknande på vårt 1890-talshus och kör linisolering. Det är dock en hel del jobb. Vårt hus är större men vi har hållit på i ett par år nu och har ännu en del kvar (gjort mycket annat emellan också iofs). Det blir nästan alltid en massa specialanpassningar i ett gammalt hus och det tar sin tid.

Om jag skulle vara dig skulle jag därför först fundera på hur mkt tid och jobb du vill lägga och hur huset ska användas. Varianten att bara isolera rummen lite bättre är en väldigt mycket enklare operation. Om det mest används som gästhus och varje kvadratcm inte behöver utnyttjas kanske det duger?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.