Hej.

Ska lägga in golvvärme i kök. Det ligger 22 mm tjockt bärande golv nu.
Hade funderingar på att fräsa spår i dessa för vattenburen golvvärme (slang 12mm) och flytspackla därefter, men nu tvekar jag då det antagligen kommer påverka bärigheten i golvet om jag fräser.
Någon som har erfarenhet eller tips.
P.s Har läst om hur jobbigt det är att fräsa och allt det där, men jag fixar det med lite envishet:p
 
Jag är lite nyfiken på vad det är för konstruktion om du har 22mm tjockt bärande golv :)
 
Goteborg skrev:
Jag är lite nyfiken på vad det är för konstruktion om du har 22mm tjockt bärande golv :)
Det ska va 27mm! Men ingen som vet om det påverkar eller inte?
 
kentlindroth skrev:
Det ska va 27mm! Men ingen som vet om det påverkar eller inte?
Hur långt är ett snöre? ;) Det beror nog lite på vad du menar med "påverkar" och vad du ska lägga ovanpå. Vanliga spårade golvspån är 22mm, så ur det perspektivet torde det inte vara ett problem, men det kan ju bero på vad det är för golv du har och hur du har tänkt fräsa samt vad du ska lägga ovanpå.
 
Jag har alltså ett regelverk med c-c 600 och ovanpå ett bef. trägolv (27mm) som jag vill fräsa spår i, för att lägga in golvvärme.
Var lite ororlig för att golvet skulle försvagas om jag gjorde detta ingrepp, men vad jag forskat i och läst om så ska det gå bra att göra så som jag tänkt.
Efter fräsning så blir det ju värmeplåt,slang för att sist flytspackla över alltihop för att avsluta med ett klickgolv.
Detta borde funka eller?
 
kentlindroth skrev:
Jag har alltså ett regelverk med c-c 600 och ovanpå ett bef. trägolv (27mm) som jag vill fräsa spår i, för att lägga in golvvärme.
Var lite ororlig för att golvet skulle försvagas om jag gjorde detta ingrepp, men vad jag forskat i och läst om så ska det gå bra att göra så som jag tänkt.
Efter fräsning så blir det ju värmeplåt,slang för att sist flytspackla över alltihop för att avsluta med ett klickgolv.
Detta borde funka eller?
Ja, det gör det nog :)

Glöm inte att använda ett flytspackel som fäster på alu-plåtarna
 
Om jag vore Du skulle jag mycket noggrant överväga om inte det går att leva med 10-12 mm högre golv och några kilo mer flytspackel. Klamra 16 mm slang direkt på golvet och hälla på flyt tar ett par timmar medan den procedur Du har riktat in Dig på tar minst lika många dagar som det andra tar timmar. Dessutom dyrare och inte lika bra.
 
Jo, jag håller med dig. Den tanken finns i huvvudet oxå. Får se hur det blir.
 
Att fräsa upp spåren tar inte lång stund. Det är gjort på en förmiddag bara du gör dig en mall att fräsa rundningarna efter.

Hur det kan bli dyrare förstår jag inte, du slipper undan en hel massa extra flytspackel så det blir snarare mindre jobb och billigare.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.