Hej. köpte hus för några månader sedan, upptäckte snart att det droppar vatten ifrån skvallerröret, lokalisera det till att det va när man förbrukade varmvatten som det mesta av vattnet kom droppandes ur röret.

Kör med pellets på en olje/el panna som det är inkopplat ett slutet expansionskärl till. Men ur det så kallade "skvallerröret" kommer det kanske upp till 10L i veckan.

Det konstiga är att det har slutat helt och droppa nu. Anledningen är att jag öppnade en kallvattenkran i källaren (som sitter på inkommande ledningen innan pannan) som jag inte kan stänga helt igen. utan den droppar lite hela tiden. dvs istället för att det kommer från skvalleröret så droppar det nu ur den kranen.

Jag har duschat och använt massor av varmvatten sedan dess och det är snustortt under skavllerröret i hinken som jag har ståendes under.

Vad händer? för egentligen ska det väl inte droppa ur pannan?
 
Om du med skvallerröret avser säkerhetsventilen så är det inte ovanligt att dessa läcker.
En annan möjlig orsak kan vara att din varmvattensberedning läcker.
Vad har du för tryck i systemet?
 
Jag misstänker att det är skvallerröret från säkerhetsventilen som sitter på inkommande kallvatten till VVberedaren, när kallvatten värms expanderar vattnet och då blir det så högt tryck att säkerhetsventilen släpper. Men eftersom det nu hela tiden droppar lite vatten så minskas trycket den vägen, och då saknar ni backventilen som ska sitta på inkommande kallvatten till VVberedaren.
 
Det kan vara så att din påfyllningsventil inte är tät. Därför slutade det droppa när du släpper ut det värsta trycket i kranen i källaren.
 
Det är normalt att det kommer vatten ur säkerhetsventilen kallt vatten expanderar när det blir varmt och det droppar. Lite konstigt att det slutade när du öppnade kallvatten kranen sitter den ledningen efter backventilen ? Man brukar dra en ledning från säk ventilen till en golvbrunn..
 
Ja det är ju säkerhetsventilen som sitter med det så kallade "skvallerröret". Men det borde ju inte läcka egentligen eftersom expansionskärlet ska/borde reagera innan säkerhetsventilen öppnar?

Jo den faktorn att pannan är paj finns ju alltid när det gäller det här ämnet har jag förstått :S

mitt tryck ligger runt 0,85 bar både på pannans visare och expansionskärlet.
 
Om jag monterar en backventil så kommer ju det väl garanterat att fortsättningsvis droppa en del ur skvallerröret?
och det där med att vattnet värms och expanderar? jag har ju et expansionskärl till det?
 
Ja, det är lite det här jag hoppas på är anledningen :) För då kanske det slutar droppa när jag bytt den och sen stängt tätt vid kranen?

Men hur ska jag ta reda på om det är anledning? lite dyrt med rörmokare som ska byta den bara för att det kanske är den?
 
Krilleman
Ett klargörande är på sin plats! (Eller är det bara jag som inte hänger med?)

Vilken säkerhetsventil är det som läcker? :x

Den på värmesystemet eller på inkommande kallvatten till varmvatten-beredaren?
 
Eftersom droppet ändrade sig efter att du öppnat en kran antog jag att det var från säkerhetsventilen till vv beredaren men så kanske inte var fallet eller ? Kretsen med vv i har ingen förbindelse med tryckkärlet.
 
Krilleman
smurfen72 skrev:
Eftersom droppet ändrade sig efter att du öppnat en kran antog jag att det var från säkerhetsventilen till vv beredaren men så kanske inte var fallet eller ? Kretsen med vv i har ingen förbindelse med tryckkärlet.
Det borde inte finnas förbindelse... Innebär inte att det inte är förbindelse i gammal utrustning! :cool:
 
jaha ja just det.. expansionskärlet sitter på kretsen som går till elementen xD
 
jag har inkommande vatten, som leder till kök, badrum mm. och en av dom första är kranen i tvättstugan. inte långt förre eller efter (är lite osäker) så går det inkommande ledningen in genom väggen till pannan där den delar sig, varav en går till kranen för påfyllningen för elementrören och den andra går ner till pannans anslutning för tapp-varmvatten. där det sitter en säkerhetsventil och 1 eller 2 andra ventiler/reglage. är rätt säker på att nåt av dom är för att blanda vattnet som kommer i kranarna redan från pannan. om man av nån anledning inte vill ha möjlighet till skållhet vatten i dusch/kök osv?
 
Men kan det inte va värt att ha ett litet expansionskärl på den andra kretsen så man slipper att det droppar i skvallerröret?
 
mev skrev:
Men kan det inte va värt att ha ett litet expansionskärl på den andra kretsen så man slipper att det droppar i skvallerröret?
Antagligen ligger inkommande vatten på ett tryck som är väldigt nära säkerhetsventilens tryck som antagligen är runt 9 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.