Hej

Med risk för att bli betraktad som lätt konstig vill jag bolla upp ett ämne som kanske inte alla grävt ned sig i.

I min (förmodligen fruktlösa) jakt på den optimala dammsugaren för slipning med Festool-verktyg har jag under de sista dagarna hamnat på sidospåret partikelavskiljning. Bakgrunden är att jag inte vill att mina småbarn skall andas in saker de inte borde bara för att farsan köpte fel dammsugare. Efter att ha trålat igenom diverse amerikanska hemsidor om HEPA-filter, cykloner och en massa annat smått och gott så hittade jag några intressanta Festool-sidor. På dessa kunde man lära sig lite mer om definitioner på olika dammklasser, AGW/MAK-värden på damm och annat.

I ljuset av att många här på forumet använder CTL-sugare (eller motsvarande L-klassade sugare från andra märken) och att jag själv är/varit spekulant på en CTL Midi fann jag följande sektion intressant:

http://www.festool.net/dustextraction/se/index.php?site=Welcher_Sauger#

Om jag inte är fel ute så arbetar många här på forumet varje dag med bearbetning av trä och mineralmaterial som gips och spackel. Dammet från dessa material är dock inte L-klassat utan M-klassat, vilket gör att CTL-serien inte är lämplig om man skall vara riktigt rädd om sig själv och sin omgivning (i mitt fall småbarnen). CTL-serien skall från en strikt dammhygienisk synvinkel bara användas till lackslipning av "vanlig" färg (men ej pulverlack/polyurethanbaserat).

Hur tänker ni som är frekventa användare eller proffs på detta? Är det bristande upplysning/intresse eller den höga kostnaden för M-klassade sugare (i Festool-fallet kostar instegsmodellen CTM 26 hela 7800 kr eller 659 Euro) som gör att det inte verkar som att de används så frekvent? Eller är det bara jag som är toknojig och sitter och tittar på saker jag inte borde gräva ned mig i för då får man aldrig någonting gjort?
 
Är du så nojjig så slipa mm när barnen inte är hemma. Det är ju ändå aldrig helt dammfritt. Sällan de är i samma rum som man jobbar pga oljud.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Det spelar tyvärr inte någon roll om de är hemma eller inte. Problemet med de riktigt små partiklarna är att om dammsugaren inte tar dem med en gång så stannar de kvar i rummet i en evighet. De kommer vara i luften hela tiden eftersom minsta lilla vindpust (eller värmekonvektion från golv eller radiatorer) sätter fart på dem om de väl slagit sig till ro på en yta.
 
Eftersom du har valt att bosätta dig i Stockholms län så är luftens påverkan där mycket farligare än om du slipar några gipsskarvar hemma då-o-då med en L-klassad dammsugare.
Om man tittar på din länk så föreslår Festool att det är L-dammsugare man ska använda i stort sätt till all slipning som en hemmapulare pysslar med.
Är man däremot tex golvslipare till yrket så tror jag nog att dom flesta väljer en M-klassad maskin.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Öppna två fönster så att du får korsdrag när du slipar så försvinner den mesta skiten iväg till någon annan :).
 
Till Ts
Kull att det är flera än jag som reflekterar över att det är viktigt attt all damm som produceras när man jobbar att det tas om hand på ett bra sett. För det är som du skriver att det damm man inte ser är det som är farligt för lungorna och hela kroppen. Det damm vi kan se i luften via solljuset in genom ett fönster är mer eller mindre ofarligt för lungorna för det hostar vi upp det fastnar inte i lungorna.

När man kollar MAK värden så är det inte bara vad som passerar filtret som räknas. Utan den totala mängd damm som cirkulerar i luften när man använder dammsugaren. Det är samma filtermedia som användes i alla Festool dammsugare förutom dom som har autoclean. (har ingen koll på mini eller midi)

Det som skiljer är storleken på filterytan och hur många liter luft per minut dammsugaren suger som avgör om det är L eller M klassat.

Sedan vet jag att man kan skaffa hepa klassat filter till vissa modeller bland annat CTL 26 och den är ju L- klassad. Det som händer då är att det som åker igenom filtret är i alla fall renar än utomhusluften. Så där tillsätter du i alla fall inget.
Men det absolut största problemet är fortfarande där dammet tillverkas och det är då i ditt fall när du slipar. Och om du vill komma åt det så måste du se till att få någon form av genomströmning av luften i det rummet du jobbar i.

För att sammanfatta dit problam så köp en bra dammsugare som kan kompletteras med hepa filter (men jag tror nog inte det behövs(jag tolkar dig som om du använder maskinerna på hobbynivå) och en slipmaskin som har ett bra och väl genomtänkt damm upptagnings förmåga.

Pär H (som har dammnoja)
 
Jag hade fått för mig att den stora skillnaden var att m-modellerna har flödesvakt.
 
@Pär H

Tack för det moraliska stödet ;-) och goda synpunkter. Har suttit och gått igenom marknaden för små M-klassade sugare men det blir så dyrt att jag tror jag får sträcka vapen. (Om det fick kosta vad som helst så tycker jag dock att Nilfisk-Alto Attix 30-2M PC, Kärcher NT 35-1 Tact Te M och Hilti VC 20-UM verkar riktigt fina. Gott om färdiga verktygsadaptrar följer också med så man kan förmodligen får dem att funka med det mesta).

Jag tror jag skall satsa på en HEPA-trimmad CTL Midi. Festool säljer numera ett HEPA-filter till Mini och Midi också i USA och Australien. Artikelnumret är 496752 om någon är intresserad. Detta säljs inte på Europamarknaderna (kollade bl.a. med Axminster) men när jag talade med Festool Sverige i Malmö i fredags så trodde de att de kunde fixa fram det åt mig. Jag blev ombedd att ringa på måndag igen för definitivt besked. Ifall någon är intresserad kan jag droppa en snabb post och berätta hur det gick.
 
Redigerat:
För att klara av MAK värden i en festooldammsugare så krävs en specefik lufthastighet tror det är 20 meter per sekund. Om hastigheten understiger det angivna värdet så klarar dammsugaren inte av att suga upp allt damm. Och då far det runt damm i luften och på så vis ökar MAK värdet. Därför har festool satt in en summer som låter om hastigheten understiger 20 m/s för att säkerställa att MAK värdet efterföljs.
Men om du tex slipar med exenterslip och slipar på en kant så kan dammsugaren i alla fall inte klara av MAK värdet efter som slipen inte är bygd för att ta hand om slipdammet som produceras så långt från sugkanalerna i plattan.

Om du inte har allergiska familjemedlemmar så tror jag att du inte behöver köpa ett hepa filter. För du måste byta det ofta för att det skall funka och dom är dyra.
För det som händer är att det sätts igen mycket fortare än ett vanligt filter. Och när det händer tappar du sugförmåga och då får du ännu mera damm i luften efter som dammsugaren inte klarar av att suga upp dammet efter som det bildas ett motstånd för utgående luft i filtret.

Det allra bästa är om du bygger bill pentz lilla cyclon (den som cv tillverkar i dag är inte alls så bra) eller näst bäst (ganska marginellt mellan dom båda) Oneidas dust deputy och skaffar ett hepa filter. Och då håller filtret i alla fall längre men den största vinsten är att du har konstant sugförmåga. Vilket ingen av festools dammsugare klarar av när påsen börjar bli ful.

Om jag får vara lite petig så skall man absolut inte gå omkring med arbetskläderna, i hemmet för dom släpper ifrån sig massor av damm. Så det blir till att byta om i en luft sluss eller någon annan stans för man kan inte förvara vanliga kläderna på arbetsplatsen för där blir dom kontaminerade. Så noga är det om man skall följa dom högre MAK-klasserna hela vägen. Och som hemmapulare är det att gå över ån efter vatten tycker jag.

Pär
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Poängen med arbetskläderna är bra. Här slarvas det lite tyvärr.

(Sidofundering: Var skall jag få plats med luftslussen...? Trodde jag köpt ett hus som var lite överdimensionerat men när väl alla luftslussar och cykloner är på plats kommer källaren se ut som kärnkraftverket i Olkiluoto. Jag var där för ett tag sedan och där var det banne mig inga oauktoriserade dammpartiklar på fel plats).
 
Om du vill upnå dammdri nirvana, är det bara att bygga ut:)
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Word. Jag skall faktiskt bygga garage vid tillfälle. Man kanske skulle bygga en rejäl källare till garaget och använda det som hermetiskt tillslutet maskinrum för cykloner och annat som tillhör den centrala dammsaneringen. Sedan kan man göra en väl dimensionerad kulvert mellan garage och huvudbyggnaden och för anslutningsrör och slangar till handverktyg. Eftersom cyklonen då inte stör någon (framförallt inte min fru) finns det inte längre något skäl att hålla sig till den lilla utan man kan gå upp på en mer industriell storlek och (med rätt filter och tillbehör) uppnå dammklass H rätt igenom.

Det borde ju räcka för att slipa en gipsskarv här och där. Om jag kan koppla en vanlig centraldammsugare till kanske jag till och med kan sälja det till min fru, hon gillar när det är riktigt rent...
 
Vad bra då har du löst själva damutsuget till maskinen.
Sedan har vi problemet med att du bör stå i ett rum som har till luft i taket och frånluft i golvet (som i en lackbox)
Och det blir lite svårt att flytta rummet med gips skarvar till en lackbox.
Så, det är bara att lägga ner allt och flytta till söderhavet. :)
 
@Pär H - hahaha. Fasen vad komplicerat det här blev nu...

@Real7 - jag såg 2025:an också. Den verkar vara den med en marginal mest överkomliga M-sugaren prismässigt. Vad jag inte lyckats lura ut är om den har variabel sugstyrka. Har du (eller någon annan) en uppfattning i frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.