M
Det finns många diskussioner om golvvärmes vara eller icke vara ingjuten i plattan, låt oss lämna dem till annat forum ;)

Vi kommer att ha trägolv, helst ek. Eftersom trägolv inte kan värmas så mycket, blir ju risken att det blir drag och kallt längs fönster och dörrar.

Min tanke är att jag lägger 50cm klinkers runt alla väggar som har fönster, samt vid altandörrn och ytterdörn. Under klinkersen lägger jag golvvärmen tätare och på egen slinga. Då borde jag kunna ha betydligt varmare där för att stoppa kalldraget, eller hur?

Rent praktiskt kanske det tom är en fördel runt altandörn om man går in/ut med skor där.

Vad tror ni?
 
Låter inte snyggt rent estetiskt förutom vid altandörren då möjligtvis...

Har heller inte haft problem med kallras där jag har golvvärme sålänge fönstren är täta :)
 
Krilleman
Konstig lösning!

Men för att ha både "livrem och hängslen":
Lägg slingorna lite tätare ut efter alla ytterväggar så är problemet löst!

Hur många som har trägolv i hela planet har du sett med din klinker-lösning efter ytterväggar?

Vid altan-dörren kan det vara praktiskt vid om man har spring ut/in där...

Jag har inte sett/hört någon golvvärmetillverkare förespråka detta!
 
Redigerat:
Vi har sedan 1991 golvvärme och flytande askparkett 15mm ser inte något problem med kallras.
 
Detta låter helt överarbetat. Med dagens moderna välisolerade fönster verkar detta vara ett ickeproblem. Jag har inte ens kalldrag vid de fönster eller dörrar där värme helt saknas (gäller både altandörrar med glasmått 16 samt vanliga fönster.

Har man mycket stora glaspartier kanske detta kan bli ett problem men då löser man det antagligen inte ändå med lite extra golvvärme.

Lägg golvvärme som vanligt under trägolvet och se till att framledning går längs ytterväggarna där fönstren sitter.
 
M
Nä kanske inte vid vanliga fönster, men jag har upplevt att de med stora glaspartier har känts kalla och det har inte varit så kul att sitta för nära.
 
Krilleman
Bla thermotech har i sina golvärmeritningar tätare cc mått längs ytterväggar kombinerat med framledningen!
 
M
krilleman_215 skrev:
Hur många som har trägolv i hela planet har du sett med din klinker-lösning efter ytterväggar?
...snip...
Jag har inte sett/hört någon golvvärmetillverkare förespråka detta!
Jag tänkte mig nått i stil med:

parkett+stengolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


parkett+stengolv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Lägger du sten på det viset tyckar iaf jag det ser ok ut och det är väl möjligen vid denna typ av två-vånings glaspartier som det kan dra....
 
Krilleman
Jag tolkar dessa bilder mer som design kontra funktion!
 
M
Ja, design är väl inte dumt om det även ger en bättre funktion?
 
Det kommer att funka utmärkt, vi har stenplattor framför en glasad terassdörr och det är väldigt varmt och skönt där jämfört med restan av golvet.
 
M
mycke_nu skrev:
Det kommer att funka utmärkt, vi har stenplattor framför en glasad terassdörr och det är väldigt varmt och skönt där jämfört med restan av golvet.
Kan du dela med dig en bild? Vore väldigt kul att se hur övergången mellan trä och sten är gjord.
 


Varför syns inte bilderna?
 
Micke64 skrev:
Nä kanske inte vid vanliga fönster, men jag har upplevt att de med stora glaspartier har känts kalla och det har inte varit så kul att sitta för nära.
Men det behöver väl inte ha haft med kallras som sådant att göra. Man har strålningsproblematiken att ta hänsyn till vid stora glaspartier och det blir väl svårt att klara upp med aldrig så mycket golvvärme?

Jag visar min okunskap inom området i den här tråden (http://www.byggahus.se/forum/varme-...jag-kallt-som-lagomt-varmt-2.html#post1539440), men det finns andra som kunde mer, så det är inte bortkastad tid att ta en titt på den ändå. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.