Hej.

Om två veckor så ska trädäcket vara på plats. Jag har en gammal gjuten platta som jag ska ställa plintar på och jag har en bit stödmur som jag ska bygga över, därför skulle jag vilja ha plintarna placerade assymetriskt istället för klasiskt rutnät för att kunna ha olika långa bärlinor(ca 390, 420, 490), Spelar det någon roll hållfastighetsmässigt eller av annan anledning?

Jag kommer eventuellt att bygga i två nivåer där den ena nivåns ena bärlina kommer att vila på den andra nivåns reglar, det borde väl funka också?

//D
 
Det kommer funger bra, bara inte spännvidden på bärlinan blir för stor så behöver inte plintarna stå symetriskt.
 
Behöver du plintar överhuvudtaget om du ställer däcket på en betongplatta?
 
Tack.

Jag behöver få upp däcket 45-50cm+regelhöjd för att komma över stödmuren. alternativ? Dubbla/trippla stödreglar(bärlinor)?

Ev funderar jag på om jag ska lägga trallbrädorna vinkelrätt ut från husväggen, hur ser det ut rent estetiskt?
 
Stolpar, ev förankrade med vinkeljärn i plattan.
Det vanligaste när man bygger altan är ju att gräva ner plintarna och sedan sätta stolpar i dessa, nu har du ju redan botten fixad så att säga.
 
Ja, plattan lutar c:a 5cm på 3,9m...så plintarna skulle lösa det enkelt oxå. jag har hittat en plint som är 20cm+ställbar sko, dock var de rätt dyra(224:-/st).
 
Och stolparna sågar du ju bara av i rätt höjd, billigare, enklare och bättre
 
Nimajneb skrev:
Och stolparna sågar du ju bara av i rätt höjd, billigare, enklare och bättre
Billigare och enklare ...ja , men bättre är nog tveksamt.
 
Vad är fördelen med att ha en plint ståendes på en betongplatta?
 
Nimajneb skrev:
Vad är fördelen med att ha en plint ståendes på en betongplatta?
Fuktsäkert på sikt och betydligt stadigare
 
lägg under en bit takpapp, ta två st 45*145 som du skruvar ihop och fäster i betongplattan med vinkeljärn. Det kommer stå still när du sedan lägger på stödreglarna. Betydligt billigare, lika hållfast.
Hur har du annars tänkt fästa plintarna i betongplattan?
 
larsbj skrev:
Fuktsäkert på sikt och betydligt stadigare
Det var fördelarna med plintarna och inte stolparna du skulle beskriva ;)
 
Jag testar nog min egen variant om ingen skrämmer mig innan imorgon, dvs nerifrån och upp:
Bottenram på plattor för att väga in 45x195
Bärlinor 45x195
Reglar cc60 45x145
Trallvirke 28x120
=total bygghöjd 563 +plattor

Nackdelar jfrt med plintar/stolpar?
 
Går åt mer virke, det är väl främsta nackdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.