Hej,

vi ska isolera vår källare utifrån, för att få ett bättre klimat inomhus (i källaren) och inreda med sovrum och badrum.

Huset ligger i Malmö och är byggt 1931, så dräneringen lär vara i behov av byte ändå. Vi planerar även byta tillvattenledningen till huset samtidigt.
Vad jag har läst mig till verkar Isodrän vara en god produkt - men självklart är vi öppna för bättre/mer prisvärda lösningar så länge effekten är densamma eller bättre.

Jag har sökt en hel del, men inte lyckats hitta några rekommendationer på auktoriserade firmor som kan utföra dränering/isolering i trakten, och ber här om hjälp.

Faktiska erfarenheter efterfrågas hellre än åsikter om materialval etc., men allt beaktas.

Mvh,

/ Peter i Malmö
 
Isodrän och Pordrän är de mest kända varianterna. De har väldigt mycket bra information på sina sidor och om du ringer eller mailar dem så brukar de kunna rekommendera firmor också.

Mvh,
Anders
 
Har själv satt isodrän och är nöjd det har blivit varmare i källaren. Dock fick jag andra problem med att putsen började släppa i källaren när grunden väl torkade. Men den skulle ändå ner. Är du lite händig så ta in en firma som gräver o gör resten av jobbet själv du kan spara en hel del pengar på det.
 
Hej !
När du skall ta in offerter på dränering skall du inte använda söktjänster på internet. Det har visat sig att många lycksökare med dåliga referenser flockas till dessa siter. Fråga grannarna eller riktiga bygghandlare till råds var du kan finna "bra folk" som överlevt som firma under minst 10år.

Du skall heller inte anlita firmor som säljer materialet och jobbet i ett. Många firmor har direktavtal med Isodrän eller pordrän och kommer bara rekommendera detta material som alternativ till ert hus. Detta för att de tjänar mycket pengar på detta och kan anses jäviga i en "fråga tillråds situation".

Av egen erfarenhet anser jag att Platon är det i särklass säkraste systemet om du vill ha en produkt som fungerar i över 50 år. (Platon har funnits i över 40 år på Svenska marknaden och har ännu inte dykt upp i byggfällan och liknande byggfusk program). Även försäkringsstatistiken talar sitt tydliga språk. Platon säljs inte direkt till grävkillarna och därmed är de ej jäviga i sina råd till din grund. Om de vägrar att sätta ett 100% fuktskydd på din grund i stället för deras alternativ så är det bara att byta grävkillar. Det är ju ditt hus och av egen erfarenhet så är råden från grävarna lika lite värda som deras möjlighet att tjäna pengar på materialet.

Mina råd gör du hur du vill med men denna marknad som tidigare alltid varit en trygg marknad är nu överhopad med lycksökare tyvärr.
 
Tack för svaret!

Dock skulle jag gärna se att du utvecklade detta ganska mycket mera: "Även försäkringsstatistiken talar sitt tydliga språk."

Då jag inte tittar på TV har jag inte sett några av programmen du refererar till, men jag tolkar det som att Isodrän har varit uppe för diskussion där? Annars förstår jag inte varför du nämnt programmen alls, för att Platon inte skulle diskuterats är väl knappast någon garanti för att det är utan fel.
Isodrän garanterar funktion i 40 år, Platon har jag inte kollat upp, men litar på det du säger.
 
Jag satte cellplast utanpå Platonmattan för att få isolering!
 
rsjerry skrev:
Jag satte cellplast utanpå Platonmattan för att få isolering!
Fuktigt och fint? ;)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
ArvCop skrev:
Fuktigt och fint? ;)
Och varför skulle det vara det?
 
Mun erfarenhet är att frigolit suger rejält med fukt (och då inte issolerar när den blir fuktmättad) när det ligger diktan mot jord utan kapitalärbrytande skikt.. (Grus)

Men jag är ingen expert på området, talar bara från egen erfarenhet där det sällan blir bra att gräva ner varnliga frigolitskivor i marken (utan kapitalärbrytande lager)

(Ser att du skrev cellplast, du kanske inte syftade på frigolit?)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.