Hej! Jag har lite funderingar på vad jag ska välja för gräsklippare nu när jag ska köpa en. Ska man ha med uppsamlare eller en mulcher? Har tittat lite på Klippo Excellent SH samt på Stiga Multiclip Pro 50. Det sägs att stigan klipper bättre än klippon men en klippo maskin håller säkert längre. Eller ska det vara en Honda HRX med uppsamlare som man då kan ta av. Tar gärna emot tips och erfarenheter från er :)
 
Mulchning, varje dag. Då slipper du kompostera klippet och/eller en massa klumpar med gräs efter klippningen på mattan. Det som kommer upp ur jorden får istället multna tillbaka ner i den, som kretsloppet ska fungera.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Ok. Ja det känns som jag drar åt det hållet, är ju jobbigt att behöva tömma ofta också. Vilken maskin tror du fungerar bäst då? Har du något bra tips?
 
Är du uppe i dom pengarna kan du även titta på en robot
 
I valet mellan stigan och klippon hade jag valt stigan. Avvibrerad motor, bättre handtag, bättre reglage för drivning etc etc.
 
Jag har en Klippo själv och är mycket nöjd med den, går som en klocka, klipper bra. Stigan vet jag inget om, så jag kan bara säga att jag kan rekommendera klippo av egen erfarenhet. :) Några vibrationer har jag aldrig märkt av kan jag säga, handtaget är utmärkt och bekvämt och reglaget för drivning är så enkelt det kan bli, känns det som. Men som sagt, jag har ju inte sett andra sidan ;)
 
Tack för era svar! Ingen som äger en Stiga multiclip 50 pro som vet hur den maskinen fungerar?
 
Jag har två multiclip pro, några år gamla dock, med alu-kåpa. En 48 och en 51 med drivning. Jag tycker dom är underbara! Stabil kåpa, kraftiga hjul och klipper riktigt snyggt! Inga vibrationer, men man får byta gummiklossarna ibland, inte speciellt ofta. Tvättar man kåpan under varje gång och ser till att kniven är vass så blir resultatet mkt. Bra! Den höga kåpan gör att mulchingen funkar bra.
Har även en lite äldre klippo där jag monterat gatorkniv, gör man det så blir faktiskt klippresultatet mkt. Bättre än med dyra orginalknivar.
 
Klippo alla dagar i veckan. Det är en robust slitvarg. Den tål användning överallt alltid. Den tål en ruffig ojämn gräsmatta med mycket mossa och långt fuktigt gräs. Den tål också att användas sås om de flesta använder dem, brutalt och utan skötsel och omvårdnad. Den hänger med i åtminstone 25 år.

Ju mer plast på en maskin - desto smäckigare är den, (med dito kvalitet och livslängd).
 
Jag lyckades faktiskt döda en Klippo förra året, tro det eller ej. Misstänker att den tog sig själv av daga efter allt regnande då tomten mer liknade en risodling emellanåt. Det står en Stiga ute i skjulet nu, får väl se hur länge den håller.
 
Även jag håller på Toro klipparen om man inte har behov av robot eller att sitta på klipparen. Toro känns mer 2013 än Klippo som känns lite 70-tals amazon.
 
Jag valde Honda då den har 10 steg mellan uppsamling och mulchning. Man kan t.ex. köra med 40% uppsamling vilket kan vara bra om man märker att gräsmattan inte "sväljer" allt gräsklipp. Min klippare har dessutom knivkoppling, kniven stannar men inte motorn när jag släpper handtaget.
 
Funkar det bra att köra med ex 50% uppsamling och 50% mulching? Har hört att det inte alltid funkar bra. Men jag har hört några som är mycket nöjda med honda hrx.
 
Jag har mest klippt för långt gräs då jag har klipparen vid mitt fritidshus och då kör jag med 80% uppsamling, det funkar bra. Får testa 50% i sommar då jag ska vara där lite oftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.