Hur mycket drar all gemensam belysning i en standard villa?
 
S
Det man sparar mest på är väl i inköp av lampor, om LED håller sina timmar. Och sen är det mindre brandfara med LED.
 
M
Största orsaken att jag inte gillar LED, precis som med lysrör är det låga RA, dvs att antalet färger är för få - det saknas delar av spektrumet. Det kan påverka hur reflekterat ljus upplevs, tex tavlor eller annat.

RGB räcker ju för det mesta eftersom normala ögon kan uppfatta frekvenser i röda, gröna, blå (samt indigo) frekvensbanden av det synliga spekrumet. Vill du ha gult kan du ha en rött+grön ljuskälla. Däremot, om du vill att ljuset ska reflektera på en gul yta är det inte säkert att det syns bra, eller rätt, eftersom den ytan kanske i huvudsak reflekterar frekvenser mellan rött och grönt.

LED-lampor och lysrör är i stor samma idag, dvs UV-ljus som aktiverar en fosfor på insidan av kapseln/linsen. De flesta starka LED-ljus är alltså inte röda, gröna och blå dioder som lyser - de skulle vara för svaga.

EDIT: liten personlig åsikt är att LED-belysning är fruktansvärt dyrt för vad det är. Dioderna kostar typ 0.1-5kr att tillverka, lite beroende på... Det borde bli mycket billigare med 12v LED-belysning, eller hur? Då slipper vi ju 220v->12v+likriktare i alla lampor.
 
S
För dagligt bruk fungerar LED bra. En Philips 4W GU10 dimbar kostar idag 129 sek och har en beräknad livslängd på 25000 timmar, en Philips Halogen ECO 30 25W kostar idag 69 sek och har en beräknad livslängd på 2000 timmar. Där är det en stor besparing, sen är förbrukningen en femtedel.
 
M
Kan man reklamera en LED-lampa om den inte lyser 25 000 timmar? Min IKEA-led skulle ha 20k timmar har jag för mig, men har gått sönder på 4 månader eller nått sånt, så det blir ju inte så billigt.
 
S
Du får väl prova, har du kvitto borde det väl gå. Jag för min del skulle aldrig köpa lampor på IKEA.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Finns philips Gu10 dimbara bara i vitt utförande?
 
Jag har reklamerat led på Kjell & Co för ett par år sen. Kvitto och en uträkning på hur många timmar som gått sen jag köpte den (betydligt färre än lampan skulle hålla) dög finfint.
 
Tiger79 skrev:
Finns philips Gu10 dimbara bara i vitt utförande?
Vitt och silver utförande finns dom i
På prov har jag bytt ut 2st av fem 35w osram halogen som sitter över köksbänken.
Upplevd ljusstyrka motsvararande 40w halogen, konstigt när dom bara ger 180lm.
Färgtemperaturen stämmer väldigt bra med en odimmad halogen, däremot märker man det låga RA värdet >80, med blek hud, blek köttfärs bl.a.
 
Micke64 skrev:
Största orsaken att jag inte gillar LED, precis som med lysrör är det låga RA, dvs att antalet färger är för få - det saknas delar av spektrumet. Det kan påverka hur reflekterat ljus upplevs, tex tavlor eller annat....
Det finns LED med Ra<90, bl.a. från Philips. De vanliga med Ra runt 80 från de seriösa tillverkarna duger gott och väl i hemmen. Jag mätte upp reflekterat ljus från den första Master LED:en från Philips jag skaffade och den är väldigt likt en 827-lysrör. Jämfört med B-ljus var det riktigt bra. B-ljuset är som sagt referensen.
 
Micke64 skrev:
Största orsaken att jag inte gillar LED, precis som med lysrör är det låga RA, dvs att antalet färger är för få - det saknas delar av spektrumet. Det kan påverka hur reflekterat ljus upplevs, tex tavlor eller annat.

RGB räcker ju för det mesta eftersom normala ögon kan uppfatta frekvenser i röda, gröna, blå (samt indigo) frekvensbanden av det synliga spekrumet. Vill du ha gult kan du ha en rött+grön ljuskälla. Däremot, om du vill att ljuset ska reflektera på en gul yta är det inte säkert att det syns bra, eller rätt, eftersom den ytan kanske i huvudsak reflekterar frekvenser mellan rött och grönt.

LED-lampor och lysrör är i stor samma idag, dvs UV-ljus som aktiverar en fosfor på insidan av kapseln/linsen. De flesta starka LED-ljus är alltså inte röda, gröna och blå dioder som lyser - de skulle vara för svaga.

EDIT: liten personlig åsikt är att LED-belysning är fruktansvärt dyrt för vad det är. Dioderna kostar typ 0.1-5kr att tillverka, lite beroende på... Det borde bli mycket billigare med 12v LED-belysning, eller hur? Då slipper vi ju 220v->12v+likriktare i alla lampor.
För att förtydliga lite så för att skapa vitt ljus så kan man antingen utgå ifrån en blå diod i kombination med fosfor eller att man blandar röd, grön och blå som även kallas additiv färgblandning.
 
M
Erik36 skrev:
För att förtydliga lite så för att skapa vitt ljus så kan man antingen utgå ifrån en blå diod i kombination med fosfor eller att man blandar röd, grön och blå som även kallas additiv färgblandning.
Ja, det stämmer ju. Det är bara mycket svårare att tillverka en riktigt stark LED i det synliga spekrumet. Sen en RGB-LED bör också ha svårare att uppfylla ett bra RA-värde då det blir toppar och dalar i kurvan, så vida du inte har fler LED i mellanfrekvensbanden för att fylla ut :)

Oavsett tycker jag att Hypen runt LED-belysning gör att priserna är ocker.. :(
 
Redigerat av moderator:
Jag använder dimbara GU10 led från Candelux i vårt badrum och arbetsrum. Tycker färgåtergivningen är bra och dimningen går ner till att chipet knappt lyser. koster ca 260kr.
 
Jag kör med Hidealite comfort 7w, tycker de är bättre än philips och så ser de ut som en vanlig halogenlampa.
 
Testar nu Nordlux från Bauhaus. 5w 420 lumen enligt beskrivning. Riktigt bra kräm och bra färg. Ca 60:-/stk. Köpa nått för 200 pix tror jag inte på när dessa lyser så bra får se hur länge de håller. Kör dessa och Ikeas variant på utebelysningen. Ikeas har suttit ca 1 år funkar klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.