Funderar på att byta ut min fjärrvärmeväxlare från 70-talet som bit för bit börjar lägga av. Har fått offert på Alfa Laval Mini City med Honeywell 727 utegivare. Pris 22600 efter rotavdrag. Är detta rimligt, och är det en bra växlare att satsa på? Någon med erfarenhet?
 
Jag har exakt en sådan i mitt nybygge, jag tycker den funkat utmärkt denna vinter, både för värme och varmvatten, och det är en av de minsta (till formatet) som går att hitta. Jag tror jag gav runt 14K för min, men då gjorde jag installationen själv.

En bild på växlaren i den ännu ej helt fördiga tvättstugan.
All rördragning, avstängningsventiler och fördelare för värme och tappvatten döljs under en arbetsbänk och en vanlig 60cm skåplucka. Givetvis är utrymmet tätskiktat och golvet har fall mot den närbelägna golvbrunnen.

blogger-image--775717479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Numera har DeLaval förstått att det bör sitta ett smutsfilter även på radiatorkretsen så dessa nya modeller är på den punkten bättre än modellerna som gällde för några år sedan. Värmeväxlare är känsliga för smuts (liksom cirkulationspumpar, shuntar, termostatventiler etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.