Hej alla kunniga!

Jag har idag kryp omkring i en fuktig krypgrund bestående av två huskroppar. Den ena huskroppen är byggd 1920 (någonting) och den andra 1972. I grundkonstruktonen tillhörande 1920 (någonting) är lite otilgänlig då den maximala kryphöjd är 35 cm.Den snäva kryphöjden har försvårat en grundlig inspektion varvid jag tog med mig systemkameran och bygglampan ... Jag tog några bilder som jag publicerat i en annan av mina trådar. (klicka här)
Men hur som haver så tog jag en bild på en av grundkonstruktionens väggar och som ni själva kan se så ser det väldigt suspekt ut!

Vad tänker ni... Är det hussvamp eller kan det vara saltutfällning, reflektioner eller något helt annat? Kom gärna med förslag...

Hur tycker ni att jag ska gå vidare med min lilla utredning? Då huset är besiktigat så tänkte skicka iväg bilden till besiktningsmannen så att även han kan få fälla ett utlåtande.

016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vågar sig på en gissning?
 
Saltutfällning och/eller något vitmögel skulle jag gissa, men hussvamp tror jag inte du träffar på direkt på en mur sådär. Googla man efter bilder på hussvamp ser det ju också helt annorlunda ut.
 
svartöra skrev:
Saltutfällning och/eller något vitmögel skulle jag gissa, men hussvamp tror jag inte du träffar på direkt på en mur sådär. Googla man efter bilder på hussvamp ser det ju också helt annorlunda ut.
Du har nog helt rätt i det du säger och jag har själv googlat runt och hitta heller inga likheter... Men det är ändå skönt att höra det från något annat håll än sitt huvud.

Särskilt då jag/vi helt skulle skippa objektet om det visade sig vara hussvamp. Tack svartöra!

Är det någon annan som har några funderingar så lyssnar jag tacksamt :)
 
Jag tror det är saltutfällning!

Kan det komma från fuktpåverkan utifrån vid just det hörnet?
 
Saltutfällning känns som det mest logiska... och som torparkalle skriver så är det väldigt fuktigt i nämnda hörn... Även blindbotten ser medtagen ut precis som i ett annat hörn av grunden. se bild.
010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.