Hej,

Är fundersam inför valet av teknik till solceller: Är det "värt" kostnaden att gå på en 3-fas-växelriktare istf en 1-fas? Vidare; försämras verkningsgraden om man inte matar växelriktaren med märkeffekten? Dvs om jag matar en 3-fas riktare om 4kW med 3kW från solcellerna försämras då verkningsgraden?

Det jag ser som fördel med en 3-fas växelriktare är att jag får ut energi till min egen förbrukning oavsett vilken fas jag nyttjar. Det behöver således inte "ta vägen runt" min el-leverantör med ev. framtida påföljder osv. Nu kostar ju en 3-fas växelriktare en god slant mer men jag tar gärna del av era erfarenheter och synpunkter!
 
Jag tror de flesta nätbolag rekommenderar/kräver 3-fas vid effekter över 3 kW.

Vad beträffar verkningsgraden så är den troligen ungefär samma, och spelar i det stora hela inte så stor roll eftersom solcellerna har en verkningsgrad runt 20%. Mer att hämta där genom att satsa på bästa möjliga solceller, mao.
 
  • Gilla
HeWeK
  • Laddar…
Jag tror inte att det finns något krav på 3-fas på effekter över 3 kW, det är inget som mitt nätbolag gett uttryck för.

Anledning till intresse om verkningsgraden finns ju bl.a om du initialt väljer färre paneler än vad växelriktaren har kapacitet för! Frågan är hur skalbart det är utan effektförluster.
 
Ja du får något sämre verkningsgrad om du ligger under märkeffekten. Växelriktarnas så kallade euroverkningsgrad är viktad enligt η = 0,03xη + 0,06xη + 0,13xη + 0,1xη +0,48xη + 0,2xη
Skall du ha ett större system är det klokt att ha en trefasväxelriktare.
 
HansR skrev:
Växelriktarnas så kallade euroverkningsgrad är viktad enligt η = 0,03xη + 0,06xη + 0,13xη + 0,1xη +0,48xη + 0,2xη
Vad betyder det där? :x
 
mycke_nu skrev:
Vad betyder det där? :x
Ja det blev helt obegripligt . Det skall alltså vara η = 0,03xη5%+ 0,06xη10% + 0,13xη20% + 0,1xη30% +0,48xη50% + 0,2xη100%
Där procentsatserna är andel av märkeffekt.
 
Det säger fortfarande inget, förutom att beräkningen avverkningsgraden är tungt viktad runt 50% last. Om jag nu fattar saken rätt.
 
Oj, det där var matte i en skola som jag inte behärskar :( Om man utgår ifrån mitt exempel där märkeffekten är 4kW och den matas med 3kW, hur mycket försämras då verkningsgraden?
Vidare: Vad gör det klokt med en 3-fas i större anläggning och vad är en större anläggning? Jag försöker hitta argumenten till mig själv ;-)
 
Jag skulle vilja häva att skillnaden i verkningsgrad med stor sannolikhet är obetydlig om inte bättre vid lägre belastning. Länk.

Screen Shot 2013-04-17 at 5.23.59 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom får man med all säkerhet bättre livslängd och tillförlitlighet med lägre belastning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tre st. 1fas växelriktare är ett annat alternativ......ger viss redundans om man säger så....

Sen är det väl så att det är tveksamt oavsett vilket om solceller är lönsamma, det krävs nog ett elpris
upp mot 1,75-2 :- / kWh det ljusa halvåret för det ska löna sig även med subventionen (som i sin tur ställer en del krav som fördyrar), gör man all montering etc själv så kanske man kan med rena materialkostnader kanske kan närma sig break-even vid ett något lägre elpris, men det med lång pay-back tid(20-30 år) & låg kalkylränta...
 
3st enfasväxelriktare ger generellt sett sämre verkningsgrad än en trefas dito. Bara att plöja igenom alla marknadens modeller så ser man en tydlig trend.

Att ha en överdimensionerad växelriktare ger också sämre verkningsgrad. Maximal verkningsgrad nås oftast kring 60% av maxeffekten, vilket kan tolkas som att man får högre verkningrad i exemplet med 3 kW solceller på en 4 kW växelriktare, men i praktiken ger solcellerna sin märkeffekt extremt få timmar per år, dessutom kommer en stor del av energiinnehållet på årsbasis från mulna dagar då uteffekten från panelerna är än lägre. Har man en överdimensionerad växelriktare ligger man därför och jobbar onödigt mycket tid i de låga effektregionerna där verkningsgraden är lägre. Skillnaden i verkningsgrad vid 60% last och 100% last är väldigt liten, medan verkningsgraden snabbt faller i de nedre regionerna under 20% så där vill man helst inte vara. Euro-verkningsgraden försöker återspegla vikten av verkningsgraden vid olika laster så att man får en verkningrad på årsbasis i en praktiskt situation. Överdimensionerar man växelriktaren blir kurvan förskjuten till det sämre.

Ytterligare en faktor att väga in är att man vill minimera systemkostnaden för att få det så lönsamt som möjligt, och då är en mindre växelriktare givetvis billigare, och en trefasmodell är billigare än tre st enfasmodeller. Man brukar rekommendera en solcellseffekt på 10-15% över växelriktarens effekt för att få bästa ekonomi, fast procenttalen varierar beroende på vem man frågar. Den effekt som man slänger bort då solcellerna faktiskt ger mer än vad växelriktaren kan ta hand om är försumbar på årsbasis.

Allt detta är ju dock teori och man ska inte överdriva detta med verkningrad, ibland får man sätta det praktiska i första hand. Om man överväger att bygga ut i framtiden ska man definitivt välja en större modell. Att byta växelriktare är nog ingen lönsam affär, möjligen att man kan sälja sin beggade på tyska ebay. Väljer man en större måste man dock tänka på att vanliga strängväxelriktare inte är så flexibla på den punkten, man kan oftast bara spela med ett par paneler plus/minus för att ligga kvar i rätt spänningsområde, alternativt får man parallellkoppla en sträng till, dvs dubbla antalet paneler vid utbyggnaden. Maximal flexibilitet fås med mikroväxelriktare (Enecsys, Enermax, Aurora Micro, Involar mfl) eller växelriktare med optimizers (SolarEdge). Med dessa kan man bygga nästan hur som helst, men som brukligt är det också dyrare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag får tacka för svaren. Nu är allt inköpt och på plats, det blev en 2.8kW 1-fas växelriktare och 3kw paneler. På en sådan liten anläggning är det nära på omöjligt att hitta en 3-fas växelriktare. Mikroväxelriktare har ju absolut sina poänger men kostar för mycket, dessutom rapporteras det om kvalitetsproblem.
 
Tycker Microinverters är prisvärda, jag ska handla 10 paneler med 10 st Microinverters, tycker enfas inverters är dyra, samt att för mig skuggar lite på fm, då bra med 10 olika små system, samt att jag får 3 fas som jag vill ha, samt lätt att bygga ut i framtiden..
 
Hur fördelar en 3-fasinverter produktionen mellan faserna? Samma effekt på alla faser?
Mer effekt till faser med låg spänning?
Ger den ifrån sig effekten fas-fas eller fas-nolla?

Jag hoppas att den elmätare man måste byta till kan kvitta överskott på en fas mot underskott på en annan, annars är det ju helkasst.
 
Nej det gör den nog inte, om din solcellsanläggning trycker in 3 kW på L1, och huset förbrukar 3kw på L3, så tror jag nästan att du köper och säljer energi., men som sagt TROR endast.

vill ha 3 fas, men pratade med vattenfall idag, inte så muntert! Energin man säljer får man spotpris minus 5öre, alltså idag 29öre/kWh!! Och med avtal så köper jag energin för 63öre/kWh plus alla skatter och moms..!!

känns lite som detta dog litegrann, eftersom elräkningarna ligger på sommarmånaderna på 120kr, eller runt 170-180kwh/mån, och dagtid knappt nåt, och känns som bästa affären är att använda energin själv, får tvätta och diska på dagen och ställa in värmepumpen att göra VV på dagtid..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.