Ska sätta upp ett par holkar i bokträd. Två spik per holk. Det finns väldigt många olika visor om vad som gäller och det känns som mycket är "pass it on" från förr dvs att man inte ska spika för man kan få det i sågen när man avverkar. Men våra träd står på vår tomt så för den delen är det ingen fara än på 100 år :D

Har varmförzinkad spik. Det som verkar vara no no är kopparspik.

Hur skulle ni gjort om man bortser från att "det inte känns bra" samt att "det kan förstöra sågen"?
 
Spika på en längre bräda på baksidan som du binder fast holken med?
 
Hur skulle du annars få upp den? Jag spikade upp en fågelholk för någon vecka sedan. Jag slog inte spikarna i botten utan lämnade någon cm att sticka ut. Därmed kan trädet växa lite utan att hindras av holken. Dessutom är det lättare om man någon gång vill ta ner den.
 
Tiger79 skrev:
Spika på en längre bräda på baksidan som du binder fast holken med?
Har bundit förr men min erfarenhet är att risken är större att herr fågel får problem med lutande/fallande hus.

Men att trädet säger tack & hej då för 2 spik måste väl ses som en myt? Kan förstå om man använder en typ av spik som startar en reaktion vilket kopparspik verkar göra men varmförzinkad spik borde väl inte ställa till det?
 
Det lär funka med spik. Vår gamla holk är uppbunden med rep av förra ägaren.
 
Att spika upp fågelholkar är inte direkt ovanligt. Två spikar dödar inte ett friskt träd. Då skulle jag säga att rep är sämre för trädet. När trädet växer skär repet in i barken runtom hela trädet. Det kanske inte dödar trädet, men bra är det inte.
 
Du släpper efter repet varje år!
 
Aluminiumspik har en herre med såg, sagt att han föredrar, då dessa varken förstör såg eller träd. Har annars hört att det också skall gå att använda breda, hålade, gummiremmar.
 
Resår eller gummi är förvisso en bra idé, men det är svårt att hitta material som inte åldras fruktansvärt snabbt i den miljön.
 
Bättre att binda upp den, enkelt att ta ner när det är dags för vårstädningen.
 
Fäster en 0,5-1 m lång metalltråd, 5mm tjock, på holkens baksida och sedan bockas en ögla som man hänger på en gren inne vid stamman så hänger den stadigt även när det blåser.
 
Spika. Och det är ingen fara att sätta i spik både uppe och nere, träd växer inte på höjden. Faktiskt. De växer bara i ändarna och på bredden. Därför är spik bättre än att binda något runt.
 
Det finns träspik som funkar bra, har för mig dom heter eldträ. Det är träpinnar som är härdade med eld. Det kan man göra själv. Senvuxna tunna grankvistar som man sveder över eld.
 
Träspik känns riskabelt men det är säkert obefogat. Jag vill ha det stormsäkert :) Ska se om man kan hitta aluminiumspik på lösvikt i morgon.
 
Jag drog upp den med två spik. Tog 2 dagar så flyttade ett talgoxepar in :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.