Jag är på gång att lägga vattenburen golvvärme i en mindre övervåning och letar material.

Hittade länken till Safetyroad i en annan tråd och såg att deras priserna är ju helt OK. 35 kr för en plåt för 20 mm-slang när Rinkaby tar 54 kr för en tillsynes identisk plåt (Uponor).
Jag mailade företaget och frågade lite om plåtarna. Tydligen är deras plåtar 0,5 mm mot 0,6 mm i Uponors.

Är det någon som testat att använda noname-plåtar? Hur stor skillnad kan det vara mot riktiga plåtar, typ Uponor eller LK?

Gör man sig själv en otjänst om man försöker spara in 20 kr per plåt? Jag tänker t.ex på om jag väljer billiga plåtar men kör på Uponor i övrigt. Skulle det kunna bli problem vid en eventuell reklamation just för att plåtarna inte är av samma fabrikat?
 
D09
Tycker du ska satsa på dom billiga, tror inte du skulle märka någon skillnad. Speciellt på en andra våning där det redan kommer värme underifrån.
 
Håller själv på att leta bla plåtar till golvvärme och sprang på J-son produkter som jag har haft kontakt med. Har fått en provbit på plåtkassett för 20mm slang till mitt bjälklag. Kan vara värt att kolla.
http://www.jsonprodukter.se/

2013-02-24-817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om möjligt skaffa en provbit och kolla hur bra slangen passar. Det funkar säkert bra, men om slangen inte sitter bra nog finns risk att det blir jobbigare än annars att få slangen på plats. Slangen brukar kunna leva ett eget liv, särskilt om man är ensam.

Kanske av mindre betydelse men se till att det inte finns risk att plåtarna repar slangen för det är det lär vara det yttre tunna skiktet som gör slangen syretät.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.