Ja, alltså vi hade en firma inne som gjorde lite jobb i vårt hus och de flyttade då bl.a. på en toa-stol som vi ska använda i vårt badrum sen när renoveringen är klar.
När jag förra veckan skulle flytta på toa-stolen själv så märkte jag att de hade ställt ner den på en cementklump (rester från bilning) så kröken under skålen gått i bitar och toa-stolen är alltså helt förstörd.

Firman säger att de frågat runt och ingen där har rört toa-stolen hävdar de och säger att det är jag själv som haft sönder den...

Jag antar att det inte är mycket jag kan göra för det är ju "ord-mot-ord". Dock kan jag påvisa att stolen flyttats eftersom det finns märken efter var den stod samt att de inte har kunnat utföra sitt arbete utan att flytta på den... Det bevisar ju tyvärr inte VEM som flyttat på den, bara att den måste ha blivit flyttad...

Något man kan göra förutom att hota att svartmåla dem på olika forum och rejta.se?
 
D
Få skriftligt på att ingen från firman har rört toastolen och vägra betala firmans arbete med hänvisning till att de inte kan ha gjort arbetet då det var omöjligt att utföra utan att flytta toa-stolen...
 
  • Gilla
antto77 och 13 till
  • Laddar…
Om du inte har gjort det så ring högste chefen och berätta att du tycker att firman agerar oproffesionellt och gnidigt när de smiter undan så här uppenbart. Även om den som inte flyttade stolen inte minns det så borde de ta ansvar även om det "bara" handlar om en toastol. Vad händer om de råkar backa in i din bil, smiter de då också?

Det som inte behöver sägas är att du kommer att rekommendera dina vänner och bekanta att anlita en annan firma.
 
  • Gilla
Schwene
  • Laddar…
Oj. Överväg kostnaden vs dålig relation, om ni inte redan har dålig relation. Oproffsigt, ja! Men, om jag skulle gissa så kommer du inte driva det i tingsrätten. Referens på rejta efter arbetet är klart?
 
Byggis1976 skrev:
Oj. Överväg kostnaden vs dålig relation, om ni inte redan har dålig relation. Oproffsigt, ja! Men, om jag skulle gissa så kommer du inte driva det i tingsrätten. Referens på rejta efter arbetet är klart?
Rejta diskuterades i en annan tråd där det kom fram att företagen som "rejtas" kan manipulera sina egna betyg. Dvs Rejta är en värdelös tjänst.
 
Låt dem göra färdigt sitt jobb och dra av rimlig ersättning när du betalar fakturan.
Glöm inte att fotodokumentera ;)
 
  • Gilla
Klantskallen och 2 till
  • Laddar…
Varför flyttade du den inte själv för om du visste att den skulle vara ivägen?
 
  • Gilla
Schwene och 1 till
  • Laddar…
ehh för man kanske betalade för tjänsten??!

Ska man ta av däcken till däckbytarfirman också kanske? Vakna pysen.
 
  • Gilla
Leopardiz och 2 till
  • Laddar…
De anar säkert att de har skulden men drar en rövare för att slippa ansvar. Är det ett litet jobb så är de väl rädda för att gå back.
Jag säger, sitt på pengarna. "Possession is 90 % of the law", som jänkarna säger. Pröjsar du och det blir tvist där ord står mot ord är det ju helkört.
Jag tycker inte man som kund ska hålla på och "Oj det råkade gå sönder saker, men man vill ju inte bli ovän, så jag ska inte vara snål utan jag bjuder på den där tusenlappen".
Skriv ned allt och dokumentera med foto.
Du behöver inte veta vilken nisse som pajat wc:n utan du har ett avtalsförhållandet med själva firman.
Står det nåt speciellt i avtalet? Annars gäller ju generellt att firman ska skydda/flytta saker när de jobbar.
 
Varför inte be dom stå för eventuell självrisk på försäkring för detta borde ju ett försäkringsbolag kunna ta , deras i första hand, om inte den är dyrare än själva stolen.
 
Har en del egen erfarenhet, min försäkring täckte inte och byggaren (som hade sabbat mina rör och orsakat översvämning i källaren) hade skyhög självrisk (8000 typ) så han "tackade nej" till förslaget och bidrog inte med en krona. Då är det ju bättre att åka till Bauhaus och plocka ut en ny wc för en tusenlapp.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Ja vet vad du menar Sir Duke, företag har ofta en ganska hög självrisk, driver själv ett företag och min är på 5000:-, självrisken är lite beroende på hur dyr premien ska va har ja för mig, ju lägre premie ju högre självrisk. Ja håller nog med dig, åk till Bauhaus o plocka ut en ny om det inte är en riktig special toa :).. Men självklart vill man kanske att hantverkaren ska betala om det är dom som gjort åverkan, Man kan ju ha principer också hehe
 
  • Gilla
Schwene
  • Laddar…
Företagssjälvriskerna är till viss del valbara sen är det mycket beroende på vad man har för försäkring, det kan skilja mellan en smoff eller koff (småföretagförsäkring eller kombinerad företagsförsäkring).

Det är alltfrån 3000 kr upp till 2 prisbasbelopp (strax under 100 000kr) i självrisk på företagsförsäkringarna där de vanligaste är just 5-10 000kr.
 
Jag kan inte komma ihåg nån gång faktiskt då vi har haft hantverkare hemma som de inte har repat eller förstört något faktiskt. I allra flesta fallen fixade de det som de hade förstört mer eller mindre bra... men vissa saker är svåra att bevisa, som t.ex. när vi hade golvläggare som la nytt golv i köket och flyttade på kyl och frys. när vi kom hem på kvällen var det en decimeterlång repa i huvudhöjd som definitivt inte fanns där innan. Ringde självfallet upp firman men de visste inget om detta och såg inte heller att de hade något ansvar att fixa det hela.

En kompis fick hemleverans av ett nytt kylskåp, det kom mitt på dagen när hans 10-årige son var hemma, och när han själv kom hem var det en 3 dm lång rispa i tapeten i hallen. Trist... inga vittnen fanns förutom sonen som inte hade sett nåt, eller tänkt på det... så är det bara...

Jag resonerar som så, tar man hem hantverkare, då får man också vara beredd på att det kan bli repor etc lite här och var och att man får acceptera detta. Av de yrkesgrupper som vi haft som varit mest försiktiga så är det faktiskt målarna, plattsättare och golvläggare har helt klart varit värst, tätt följda av snickarna.

/S
 
Redigerat:
  • Gilla
Moki
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Jag resonerar som så, tar man hem hantverkare, då får man också vara beredd på att det kan bli repor etc lite här och var och att man får acceptera detta. Av de yrkesgrupper som vi haft som varit mest försiktiga så är det faktiskt målarna, plattsättare och golvläggare har helt klart varit värst, tätt följda av snickarna.

/S
Tycker absolut inte man ska va beredd på det och inte heller acceptera det!
Jag hade blivit fly förbanad.:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.