Jag har en spricka i ett ekbord. Hur gör man bäst för att laga det? Jag ska slipa och lacka det då du inte är gjort på läääääänge. Tänkte då passa på att laga det. Men hur? uploadfromtaptalk1365333151861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klyv bordet vid sprickan med cirkelsåg, slipa kapytan, limma ihop igen.
 
  • Gilla
MolofO
  • Laddar…
Du kan även blanda epoxilim ett lämpligt pigment och sedan använda en dammsugare på undersidan för att suga in lim och fylla fogen helt. Här är en video på metoden:
http://youtu.be/D4u4S1ENMWc?t=4m30s

Klyvmetoden som spiskrok nämner är dock den bästa men kräver ofta att man även hyvlar snittytorna för att dölja skarven vilket kan vara svårt om man inte har bra handhyvlar eller en rikthyvel.
 
I första hand hade jag provat med epoxy. Du kan inte förstöra nåt iaf. Slipa och lacka det efter du limmat.
Jag hade vänt på bordet och slipat en del på undersidan för att på så sätt få ihop en liten hög med slipdamm.
Detta hade jag blandat med epoxy för att få det lite tjockare och rätt färg.
Det ser ut att vara en ganska rejäl spricka så det räcker nog med att tejpa sprickan på undersidan och kortsidan och sedan fylla den med epoxyblandningen. Har du inte blandat för tjockt rinner det nog ner i sprickan utan problem.

Skarven kommer ju inte bli lika snygg som om du klyver skivan och limmar om den men det är betydligt lättare om man inte har rätt verktyg.
 
Bästa sättet är att klyva skivan och sedan hyvla kanten, men det måste bli 100% rakt, går inte med (el)handhyvel utan måste vara en hyffsat stor rikthyvel.
Är man nu lite byxis så gör man ett notspår eller domino eller kex, jag brukar bara dra till det efterhand jag drar åt knektarna.
Sedan slipar man bort den lilla kanten som är kvar. Får oftast renkapas på längden då det är svårt att få det att stämma på två ledder.
se till att sargen inte sitter för hårt i skivan och lacka BÅDA sidorna lika mycket.

Protte
 
Jag brukar köra överhandsfräsen längs med en rätskiva som jag spänt fast på arbetsstyckena. Det brukar bli rakt och fint. En riktigt bra sänksåg med skena redan från början ska väl kunna ge ett tillräckligt bra snitt för att limmas direkt även det?
 
Fungerar inte vanligt vitlim och en redig limknäckt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.