Efter ett antal andra problem med värmesystemet i kåken så har då turen kommit till solanläggningen. Mina andra bekymmer kan läsas om här:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/209766-problem-med-luft-i-trycksatt-system.html


Jag har idag för första gången sedan vi köpte kåken kunnat elda hela tanken varm, detta gick ej tidigare p g a för litet expansionskärl.

Jag märkte nyss att jag tydligen får självcirkulation i solkretsen, och undrar nu hur man ska kunna lösa detta. Det går ju att stänga och öppna ventilerna manuellt till kretsen, men detta är inget jag vill göra flera gånger varje dag.

Det sitter vad jag tror är en backventil i drivpaketet, under cirkulationspumpen, så jag antar att vattnet går åt "andra hållet". Kan man sätta in en backventil på andra röret, och isåfall vilken typ av ventil?

Har aldrig hållit på med sådana här prylar tidigare så jag är helt grön, det är ingen idé att fråga tidigare ägaren av huset heller, för han har uppenbarligen inte fattat ett dugg av hur prylarna fungerat heller...


Några bilder:

Drivpaketet med termometrar, här syns att jag skickar upp massa varmvatten på taket:
IMAG0407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paketet utan isolering på, vänstra röret är i normala fall varmast, bilden är tagen efter att jag kört pumpen manuellt ett tag:
IMAG0408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Backventilen? under pumpen.
IMAG0409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ännu en dum fråga, sitter pumpen på tillopp- eller retursidan, inte ens det har jag lyckats lista ut hittills. ;)
 
Det borde fungera bra att sätta in en backventil till. Se bara till att den klarar glykol.
Om du följer rören från drivpaketet till tanken borde det vara lätt att lista ut om pumpen sitter på framledning eller retur. Röret som går in/ut längst ned i tanken av rören från drivpaketet bör vara ledningen till solfångarna och den övre från solfångarna. Hur vet du att du har självcirkulation om du inte vet vad som är fram- och returledning?
 
Att det cirkulerar syns ju på termometrarna, när tempen i acktanken går upp så rusar temperaturen på ledningarna i solkretsen också. Den vänstra var upp på 70 grader som varmast....
 
ImageUploadedByByggahus.se1365357131.810732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jeg har en anti selvsirkulasjons hekte på den kalde siden. Sto i manualen til solfangerene at denne skulle være 18x rørdiameter tror jeg. Monterte og en avtapping i bunn siden dette er laveste punkt i glykol delen. Jeg har ingen problemer med selvsirkulasjo. Er en slik brems i solstationen i tillegg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Ok Tottomannen! Den av mätarna som är varmast är ju den som kommer med uppvärmt vatten, går in i tanken avger en del av värmen till acktanken och går via returen (nu den kalla mätaren :) ) tillbaka till solfångarna för att åter värmas upp. Tror inte det där är en backventil som du syftar på utan en flödesmätare som visar hur mycket vätska som du pumpar runt per minut. Visst kan du sätta en backventil för att prova stoppa självcirkulationen. Men gör för allt i världen inte som någon annan påpekade, sätta en backventil åt andra hållet också. Då lär allt gå åt pipan och du får ingen cirkulation över huvud taget. Ett dyrare men säkrare alternativ då det inte kan bli självcirkulation åt något håll är en magnetventil som i strömlöst läge är stängd. Koppla den till cirkulationspumpen så att när den startar (automatiken när du har varmare i solfångarna gissningsvis 8-10 grader varmare än i tanken) så öppnar även magnetventilen. Denna måste ju så klart kunna hantera både varmt vatten och glykol.
 
Hvorfor ikke bare bygge anti selvsirkulasjnshekter ? Hva er galt med den billigste løsningen som tar hensyn til naturlovene ? Ville prøvd det først :) lykke til
 
Que? Lite problem att förstå norska, vad är en anti selvsirkulasjnshekter?
 
Beklager, se på bildet mitt i tidligere innlegg. Den er laget for å stoppe cirkulasjon fra tank og ut i kretsen. Den står beskrevet i manualen til solpanelene.
 
Du har sjekket at ikke det er kjøling på solstationen. At pumpa starter ved en gitt temp i bunn på tanken for å lage plass til mere sol dagen etter.
 
Jag satte en elektrisk kulventil som förhindrar all självcirkulation. Sätter du en sådnapå ledningen till akumulatortanken undviker du självcirkulation.
 
Det skall räcka med EN backventil i systemet. Blir det ändå självcirkulation så kan det vara så att det finns beläggningar på eller att det har kommit in skräp i backventilen. Har själv haft det problemet i min anläggning. Efter rengörning av backventilen så försvann självcirkulationen. Har en "värmeräknare" monterad i mitt system och den ger direkt utslag om det cirkulerar när pumpen är avstängd och om det kommer in eller går ut energi till solfångarna. Min backventil "läckte" någon/några liter per timme men det upptäckte värmeräknaren.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.