Det går bra att klarlacka på om du vill det.
 
Johan76, det bör vara en lösningsmedelbaserad lack, en vattenbaserad kan lösa upp betsen och ge oönskade färgskiftningar. Prova oxo betsen på dolt ställe först; jag blandade till ekbets för att mörka mina nya trapsteg av gran, gjorde en provbit och det blev -lejongult! Huga...
 
Vår trppa är helt inklädd i ekparkett! Det är äldigt snyggt, men det är inte vi som gjort arbetet... ;D

Att klarlacka trappan låter som om det kan bli väldigt halt!!! :surprised: Om man talar med sin målaraffär kan man få färg med aningens lite finkornig sand i om man berättar att det skall vara till en trappa. Hala trappor är bland det läskigaste som finns, även om man inte har barn. Det finns andra människor som också är benägna att halka... ::)
 
johan76 skrev:
Nu till en riktigt dum fråga... Om man betsa trappen i någon mörkbets skall man sedan lägga på klarlack över för att få den fina finischen? eller skall man enbart betsa???

/fundersam
Det beror på vilken bets du väljer. Vissa kräver att du lackar över medan vissa är "allt i ett".
 
Tack för alla fina tips och ideér. Jag har nu påbörjat trappen. slipade först med Vinkelslip ( hujeda mig va dammigt ) drog med fint sanpapper efter och testade sedan att betsa med mörk valnöt. Efter det lade jag på en vattenlöslig lack som de rekommenderade hos färg handlaren. vagnstyckerna och sparksocklarna har jag målat vita. Enligt SAMBON så blev det riktigt snyggt.... Har dock en del trappsteg kvar, men när man börjar se resultat så är det riktigt roligt att hålla i gång...

/Johan
 
johan76 skrev:
testade sedan att betsa med mörk valnöt. Efter det lade jag på en vattenlöslig lack som de rekommenderade hos färg handlaren. vagnstyckerna och sparksocklarna har jag målat vita. Enligt SAMBON så blev det riktigt snyggt....
Låter jätte snyggt! Har du en bild så man kan se hur det blev med valnöt?
 
johan76:s beskrivning låter precis som den trappa jag vill ha.....
Mitt problem är att jag DESSUTOM vill ha en stängd trappa istället för den öppna som vi har idag. Hur fixar man till det på enklaste sätt? Det borde ju gå att sätta sättsteg på i efterhand, men då borde det väl vara av liknande material som resten av trappan (furu), annars ser det väl konstigt ut när man ser laserar?

Någon som testat klä in trappan i laminat?
Kan tänka mig valnötslaminat och vita räcken och sidor.... :)
 
Snigel skrev:
johan76:s beskrivning låter precis som den trappa jag vill ha.....
Mitt problem är att jag DESSUTOM vill ha en stängd trappa istället för den öppna som vi har idag.
Kan tänka mig valnötslaminat och vita räcken och sidor....  :)
Samma här, åtminstone delvis stängd, så att man kan ha ett litet förråd under, till makens skivstång ;D, och gärna laminat och vita sidor. Men snart är väl furu högsta mode igen och då tänker man plötsligt, åh vad snyggt det är! ;) Jag har iallafall en smak som konstigt nog :-[ varierar med modet. Har tex inte gillat mörkt trä och stålben innan, men gillar plötsligt både valnöt och merbau. Snacka om lättpåverkad.
 
johan76 skrev:
Jag skall själv påbörja och renovera våran trappa hemma. Letar febrilt efter tips och ideér.

Har slitit väck någon slags filter matta som satt limmat på trappan. Efter mycket slit och släp har jag även lyckats ta bort limmet. Så nu vet jag inte vad jag skall göra.... Slipa och sedan lacka, betsa ? eller om jag skall spackla och måla???

Någon som har tips eller ideér? hemsidor med bilder?

Tacksam för allt...

/Johan
Vi (läs maken) rev bort ful nålfiltsmatta, slipade ner limrester och gammal färg, plockade fram pärlsponten som var gömd bakom grön tapet och målade slutligen trappsidorna. Trappstegen får vara obehandlade, är riktigt läckert till allt det vita... tycker vi. Se bilder på http://www.vitahuset.net/hall.htm

 
Usch ja, detta måste vi göra också! Fast vi kan inte ta bort trappan under tiden vi jobbar med den, eftersom källartrappan går rakt under. :D
Tror det jobbigaste blir att ta bort plastmattan, den sitter HÅRT. Sedan är jag också ine på att betsa själva trappstegen mörka, och måla resten vitt. Snyggt!!
 
Jag puffar lite på den här tråden och hoppas att det finns någon som kan komma med fler förslag och kanske lite fler bilder.
 
Jag har också en obehandlad furutrappa sedan huset byggdes för drygt ett år sedan. Detta trapphelvete kommer jag garanterat INTE att plocka ut utomhus för ev. målning i framtiden, jag är bara så trött på det hela!

Först och främst så tog snickeriet, som skulle leverera trappan, enormt lång tid på sig att få den klar. Kanske på måndag...nej, kanske nästa vecka.. Blev flera månader försenad. Det som ligger på övervåningen är förstås sovrumet (med badrum på NV!). Mycket klängande på stegen som stod på det halvhala klinkersgolvet..
Innan trappan levererades så kom vi dessutom på att det inte skulle gå att få upp sängen när trappan var på plats. Nåväl, tre personer lyckades hiva upp sängen genom hålet utan några större problem.

När väl trappan kom så upptäcktes det att det inte fanns tillräcklingt med utrymme för att få den på plats! Efter mycket krångel så kom snickarna på att man kunde hyvla av en bit av vagnsstycket, och på så sätt lyckas kila in den. Tillslut gick det iaf!
Men nu tänker jag minsjäl inte röra den om det inte är absolut nödvändigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.