kelju skrev:
Nu bor jag i Skåne i tegelhus och platta på mark. Risken känns relativt liten
Hussvamp förstör enbart träkonstruktioner. Bor du i en tegelhus på betongplatta så vet jag faktiskt inte om hussvampen kan hitta näring i ditt hus. Jag skulle bedömma risken som obefintlig :).
gaia
 
Då har TryggHansa tydligen ändrat sig ... vad kostar den försäkringen och vad ingår?
Den ingår som standard i deras villaförsäkring/hemföräkring. Vi betalade 3900/år på ett nybyggt hus (124kvm) med fullvärde upp till 1 milj. på lösöre.

//Jonas

.
 
Sanoj_lidatorp skrev:
Den ingår som standard i deras villaförsäkring/hemföräkring. Vi betalade 3900/år på ett nybyggt hus (124kvm) med fullvärde upp till 1 milj. på lösöre. //Jonas.
Det lät dyrt :-/. Har du ingen rabattmöjlighet via jobbet/fack/villaägarna(?) eller dyl? Mitt nybyggda hus på 105 kvm inkl förråd på 16 kvm, hemplus och lösöre på 1 milj går på 2205/år. Det är stenhus och jag har larm kopplat till central.

Jag är medveten om att husstorlek och framför allt riskområde spelar roll ... men sååå stor?
 
Det lät dyrt . Har du ingen rabattmöjlighet via jobbet/fack/villaägarna(?) eller dyl? Mitt nybyggda hus på 105 kvm inkl förråd på 16 kvm, hemplus och lösöre på 1 milj går på 2205/år. Det är stenhus och jag har larm kopplat till central.

Jag är medveten om att husstorlek och framför allt riskområde spelar roll ... men sååå stor?
Det var billigast/bäst vilkor/lägst självrisk av de 6 största bolagen jag ringde till.
CF som jag är med i har 15% på IF har jag för mig. Det skulle ändå bli dyrare.
Jag har inget larm och kommer inte att skaffa det heller.

mvh Jonas

.
 
Larmet påverkar tydligen inte försäkringspremien utan endast då det händer något.
 
Kollade precis med Trygg-Hansa.

De har sanering på Hussvampen upp till 500.000.
Anticimex erbjuder ju visserligen upp till 25 basbelopp så det är ju högre....

Anticimex erbjuder Självriskersättning för vattenskador, vilket väl borde innebära 100% täckning av självrisken.
Dock skulle försäkringen kosta ca 800-900 kr per år hos Anticimex.

Trygg-Hansa har en tilläggsförsäkring som heter HemPlus för endast 360 kr om året. I den ingår bla självriskreducering till 1200 kr för vattenskador. Om man jämför det med kostnaden för Anticimex så har du tjänat in de pengarna på tre år.

Jag har i veckan fått erbjudande av en telefonförsäljare, men tänker inte gå med på försäkringen. Uppgraderade min hemförsäkring till HusPlus istället.

Bor själv i stenhus med platta så det enda träiga är ju takstolarna och där drar det så att få över 70% fuktighet där borde vara ovanligt.

Visst en besiktning regelbundet är väl aldrig fel, men som sagts tidigare; Det finns oberoende besiktningsmän som gör detta för runt 2000 kr.
Och då ska de ju vara oberoende och inte försäka sälja saneringar samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.