Hej

Jag och en kompis har börjat på vårat projektarbete och då ska vi beskriva hur man ska bygga in ett hus i en kulle, ena sidan syns, resten är under jord. Vi hade tänkt använda betong, men vilken sort betong vet vi inte riktigt. Det jag undrar är vad man ska göra för grundarbete, vad som behövs mellan grunden och marken för att det inte ska komma in fukt och vad man ska ha för isolering och täckning runt om huset och på taket?
 
Såg nyligen ett avsnitt av Grand Designs där de byggde exakt så. Kanske intressant att kika på.
 
Det låter mest som en jordkällare.

Inte vanligt att man bygger bostäder så. Utom i Fylke förstås :)

400px-Colina_de_Hobbiton.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kanske det inte är vanligt pga att man inte får bygga så (i Sverige). Det ska vara 10% fönsteryta i förhållande till golvyta. Hobbithusen ser därmed ut att få ha 10kvm golvyta...
 
I England gillar dom det där med jordhus. Ni har kanske redan googlat er fram till "Earth sheltered houses".Finns mycket info på nätet och ett antal böcker. Borde nog kunna bli populärt i Sverige också med såna hus.
 
Jag har faktiskt gjort ett studiebesök i ett hus som är byggt på det sättet här i Sverige, ett på många sätt faschinerande bygge. Mängden fönster kan man knappast klaga på heller.

http://rodamollan.se/om-platsen/

De länkar även till några artiklar från hemsidan:
http://rodamollan.se/press/
 
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Jag tror på den här typen av hus. Hoppas det blir fler. Själv har jag dock bara berg på min tomt så där blir det tyvärr inget ...
 
Det är ett av mina drömprojekt :D
 
  • Gilla
TobiasSpjut
  • Laddar…
haavard skrev:
Kanske det inte är vanligt pga att man inte får bygga så (i Sverige). Det ska vara 10% fönsteryta i förhållande till golvyta. Hobbithusen ser därmed ut att få ha 10kvm golvyta...
Att det är vanligt i England kanske beror på deras landskapstyp, med böljande landskap som består av mjukt formade kullar och dalar.
Lätt att gräva ut små hålor ur.

Här i Svedala är det ju jämrans mycket urberg, som sliter svårt på spadarna.

Kanske skillnaden beror på hur inlandsisen har hanterat våra respektive länder.
 
Hej Lovisa och ni andra, har ni kommit längre i era funderingar kring ett under-jord-hus? Har själv länge gått och drömt om ett sånt hus, med lite dåtid-möter-framtiden-tänk :D Röda möllans hus och verkstad var grymt inspirerande att se!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.