Önskar lite åsikter om placering av FTX-aggregat.

Har ett 1.5-planshus byggår 1981 med FTX-ventilation. Aggregatet är ett gammalt Bacho Minimaster ”kryddhylleaggregat” som lever på övertid sen länge. All rördragning infälld i mellanbjälklag.

Köket ska nu rivas ut, köksvägg tas bort och öppnar kök mot vardagsrum och nytt FTX-aggregat ska in (inte modell kryddhylla den här gången).

Placering av det nya aggregatet är ett problem, inga ”naturliga” bra ställen finns i huset. Det närmaste jag kommer är tvättstugan, vilket jag håller på att projektera för nu. Men det blir trångt, och rakt ovanför ligger sovrum (med risk för buller).

En lite okonventionell alternativ placering jag har funderat på är i krypgrunden? Huset har en uteventilerad krypgrund utan fuktproblem, med kanske 130 cm utrymme eller nåt i den stilen. Något krånglig åtkomst via lucka i golvet. I så fall koppla på dagens tillluft/frånlufthuvudstamar och gå rakt ner genom golvet. Ta upp hål för uteluft/avluft genom sockeln t ex under entrétrappen.

Fördelar jag ser är


  • stjäl inget nyttoutrymme i huset
  • massor av plats för installationen, man kan ta ut svängarna, trots att det är eftermontering i befintligt hus, med extra filterbox, ordentligt med ljuddämpare etc om man vill
  • minimalt med direktljud och stomljud i bostadsutrymmet

Nackdelar borde vara


  • längre rördragningar
  • mer kondensisolerad rördragning
  • jobbigare att behöva ta sig ner i grunden för att serva aggregatet
  • borde komma in betydligt mer insekter/damm/smuts med uteluften då den sitter så nära marknivån = tätare filterbyten?

Jättesmart? Helpuckat? Vad har jag inte tänkt på?
 
Jag tippar på att det även är stor risk att det yr in mycket snö i uteluftröret.
 
  • Gilla
netram
  • Laddar…
Dagens aggregat är rätt tysta. Tänk på att vissa typer av FTX aggregat inte klarar av luft från köksfläkten så den måste separeras från systemet. Tänk även på nyare typ av el-snåla fläktar kräver större rördiameter så kanske du ska dimensionera upp rören lite på vissa ställen typ vid aggregatet. Skulle nog funka fint att ha den i tvättstugan eller i någon skåp i köket...
 
Själv har jag mitt aggregat på vinden och den är inbäddad lite extra i isoleringen....
 
Demmpa skrev:
Jag tippar på att det även är stor risk att det yr in mycket snö i uteluftröret.
Ja, det kan ju vara en bra grej att tänka på! Just i mitt fall tror jag inte att det ska vara någon fara då det aldrig brukar ligga snö mot sockeln (en meters takutsprång) plus att jag i så fall tänkte sätta uteluften under entrétrappen.
 
fredrikru skrev:
Dagens aggregat är rätt tysta. {...} Skulle nog funka fint att ha den i tvättstugan eller i någon skåp i köket...
Nja, grejen här var ju just att jag inte vill ha aggregatet i köket eller tvättstugan, såväl av buller- som utrymmesskäl. Och de (moderna) aggregat jag har hört har inte precis varit ohörbara. (Duh... :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.