Hejsan,

Jag har några frågor som jag inte lyckats fått svar på.
Skall bygga ett två plan på 214 kvm med knx.


Angående led spots med jollys som dimras med 0-10v (eller heter det 1-10v?), skall ingående ström till jollyn vara på en brytaktor också eller stänger man av dem med dimmringen?


Hoppas ni förstår vad jag menar. ABBs dimmeraktor har både 10v och bryt. Och på deras scheman så använder man båda. Men andra företag som schneider verkar ha en modul för endast 10v. Så då måste man köpa en brytaktor separat? För att bryta strömmen. Jag antar att man måste ha båda, och att 10v endast är för dimmring och inte att stänga av helt.


Jag tänker att det blir väldigt mycket trådar. För varje jolly blir det 2x10v, L, N och PE. 5 ledare alltså. Ska då kök, vardagsrum ha 3-4 jollys blir det massa rör? Bästa vore att ha jollysarna i centralen, och bara dra 12v. Men det lär aldrig gå med tillverkarnas max ledningslängd för hela slingan?


Alternativet blir att köpa Dali jolly och dali gateway. Men då måste dali-slingan gå i serie över hela huset? Låter krångligt?
 
Kör med dali!
Blir mest troligt billigare, och enklare :)

Topologin på dalibussen måste inte vara i "serie", går att dra som stjärnnät också.

1-10V styr bara ljusnivån ner till 10% som lägst, för att släcka bryts matningen.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
VikHe skrev:
Kör med dali!
Blir mest troligt billigare, och enklare :)

Topologin på dalibussen måste inte vara i "serie", går att dra som stjärnnät också.

1-10V styr bara ljusnivån ner till 10% som lägst, för att släcka bryts matningen.
Jättebra svar! Tack VikHe!
 
Är det samma sak med Dali, att den bara används för dimning? Eller använder man Dali för bryt också? Och kan koppla strömmen till jollysarna i serie och spara tråd?
 
Nä, med DALI kan du styra dina ansluta armaturer/convertrar fullt ut, så det går att dela samma matning till ett par convertrar :)

Edit:
Ett par som i "ett flertal" alltså, inte endast två st :p
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Tack VikHe för all hjälp! :)

Nu ska jag bara hitta en bra Dali-gateway som klarar mer än 8 grupper.
 
Schneider har en fin variant, 16 grupper klarar den. Går även att kontrollera alla 64 adresser individuellt.
E17 720 83
 
VikHe skrev:
Schneider har en fin variant, 16 grupper klarar den. Går även att kontrollera alla 64 adresser individuellt.
E17 720 83
E17 582 79 KNX-DALI-Gateway 1/1664/64/IP1 DIN-K
 
Redigerat:
Självklart, fel av mig. Jag var lite snabb där i mitt googlande.. :(
Hittade något gammalt E-nummer..

17 582 79 är det som är aktuellt, finns även en äldre utgående variant som heter 17 582 78.
 
Tack! Jag hittade rätt med det första E-numret med till den senaste varianten. Det blir jättebra!

Om man tänker framtidssäkring:

Man drar en tändtråd till t.ex. 4 olika dali jollys. Sedan drar man en DALI-bus i serie till varje jolly.
Hur framtidssäkert är detta om man blir tvungen att vid någon punkt byta ut DALI mot något annat?
Kanske ska dra separat tändtråd i alla fall till varje jolly?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.