Hej alla!

Jag tänkte anlägga en uteplats och kring denna så tänkte jag mura upp en låg mur, ca 40 cm hög, med hjälp av natursten (gråsten). Sen nedan bild som jag snott från http://kristinabonander.blogspot.se/2011/11/stiligt-med-sten-i-tradgarden.html

Murad stenmur.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan någon ge tips på hur man murar för att man inte ska "slabba" murbruk på den synliga delen av stenarna? Ska man låta det bränna lite innan man drar av det med en pensel, eller hur ska man gå tillväga? Ska man köra med finbetong eller A bruk?

Tacksam för tips!
 
Är det nödvändigt att mura? De flesta stenmurar är kallmurar (utan bruk). Min make byggde en kallmurad stenmur runt vår uteplats och den har funkat bra. Jag har fått för mig att murade stenmurar är känsligare mot tjälskott etc.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Hej alla!

Jag tänkte anlägga en uteplats och kring denna så tänkte jag mura upp en låg mur, ca 40 cm hög, med hjälp av natursten (gråsten). Sen nedan bild som jag snott från [länk]

[bild]

Kan någon ge tips på hur man murar för att man inte ska "slabba" murbruk på den synliga delen av stenarna? Ska man låta det bränna lite innan man drar av det med en pensel, eller hur ska man gå tillväga? Ska man köra med finbetong eller A bruk?

Tacksam för tips!
Vänta nån timme eller två och sen tvätta borsta spola upprepa alldeles för många gånger.

betongspill ser förjävligt ut på natursten.

nerifrån och upp. Tio makadam, sätt första skiftet ett par cm under mark i en betongkaka med lite armering i. En så låg mur kommer hålla bra. Var noga med överdelen bara så den ser hyfsat jämn ut ovanifrån.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.