Yes, precis som jag tänkte - behöver jag inte då ett termineringsmotstånd av någon storlek i slutet istället på en 4-wire?
 
Tänkte du koppla flera i serie, eller 1 per sektion?
 
Jag har inte tänkt på det. Rent spontant har jag tänkt ta en per sektion, men det kanske är onödigt. Jag kan ju dela upp garaget och huset i 2 sektioner. Då kör jag två per sektion - 1 för varje våning i huset och garaget (som också har två våningar).

Låter det som något?
 
Har man utrymme så rekommenderar jag 1 detektor per sektion. Känns bra att veta direkt vilken detektor som larmar, utan att behöva kontrollera på plats först när t.ex larmcentralen ringer. Eventuella felsökningar i framtiden blir också enklare, men som sagt beror på hur mycket plats man har i centralen.
 
När man kopplar en rökdetektor ensam till en sektion sätter man ett 5,6kohm motstånd över larmreläet.
 
Jag har räknat med 1 st per zon, då då kör jag det. Behöver jag ett motstånd då? Och hur stort?

EDIT: Såg att jag redan hade fått svar :)
 
Redigerat:
Är lite förvirrad ang. LCDpanelerna RFK 5500. Behöver de 5 ledare eller är det bara om jag vill använda panelen som en extender till en extra zon som jag behöver 1 ledare till P/Z terminalen i panelen?
 
4-tråd till MAP, bara om du vill använda den inbyggda temperatursensorn som det behövs en tråd till. D.v.s vill du t.ex dra magnetkontakten på entredörren till MAP klarar du dig fortfarande på en 4-tråd.
 
Vilken av de 5 plintarna är det jag struntar i om jag bara skall köra 4 tråd utan temp sensor?
 
Var har förresten ni andra köpt nätaggregat ifrån någonstans?
 
Du använder RBYG för s.k. datakom. På P/Z kan man koppla in t.ex en magnetkontakt så slipper man dra en separat kabel hela vägen från dörr till C-app.
 
Finns det något sätt att koppla in branddetektorer till expander kort till dsc?
Eller måste jag komma åt huvudkortet?
 
2 trådsdetektorer går som vilken larmsensor som helst så de kan man ansluta till ett vanligt expansionskort
 
Raginglynx skrev:
Finns det något sätt att koppla in branddetektorer till expander kort till dsc?
Eller måste jag komma åt huvudkortet?
Är det återställningen du tänkte på?
Normalt tar man - från PGM för att kunna återställa detektorn med tex *72, men detta kan man lösa med en brytare i närheten av detektorn som man bryter strömmatningen med.
Kanske inte den snyggaste lösningen, men fullt möjligt.

Alternativt sätter man ett PC5208 intill sektionskortet så har man tillgång till PGM utgångar.
 
Tack för bra svar!

En fundering till... Jag har tänkt koppla rörelsedetektorer till pc5108 expander-kort.
Tar jag + från vaux och - från vilken? Com?
Måste jag koppla Tam till Com också om jag inte ska utnyttja tamper funktionen?

En till sak - EOL resistorer, är det smartast att montera dem i rörelsedetektorerna eller gör jag mig själv en otjänst?
Kan jag lika gärna montera dem i centralen eller strunta i dem helt och ändra inställningarna så att systemet inte bryr sig om att jag inte har dem monterade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.